Zastava na pol droga
Sporočamo žalostno vest, da nas je v 63. letu po dolgoletni bolezni dokončno zapustilo podjetje Zastava automobili AD iz srbskega Kragujevca. Pogreb se bo začel čez minuto, posnetek oddaje pa bo na spletni strani Radia Študent od 17. ure dalje. Pred obredom se spomnimo dobrih časov.
Yugo je bil edini avto, ki ga je kragujevška tovarna naredila samostojno, ostali so bili izdelani pod licenco torinskega Fiata. Slišana reklama izvira iz Združenih držav Amerike, ki je bila le ena izmed 76-ih držav, v katere je Zastava izvažala avtomobile. Ameriški podvig se je na koncu vendarle izkazal za polomijo, saj naj bi bili Yugoti po anekdotah slabo izdelani in posledično nepriljubljeni med tamkajšnjimi potrošniki.
Podjetje, ki je nekoč zaposlovalo več kot 13 tisoč ljudi, je kragujevško sodišče prejšnji teden tudi uradno razglasilo za bankrotirano. Stroji so sicer zamrli že pred osmimi leti, ko je novoustanovljeno podjetje Fiat automobili Srbija, ki je nastalo v sodelovanju avtomobilskega giganta z vlado Srbije, od Zastave prevzelo prostore. Zastava automobili AD v stečaju je tako ostala le še kot ime na papirju s pravnim statusom in dolgovi ter v času bankrota tremi zaposlenimi.
Nekaterim bivšim delavcem Zastava automobili, ki je sicer del večjega holdinga Zastava vozila, pod katerim je še preko 40 podjetij, predvidenih za stečaj ali prodajo, firma dolguje plače še iz davnega 97-ega. Svoje videnje stanja nam razloži predstavnik 300 delavcev upnikov, Radiša Pavlović.
Pavlović ob tihem optimizmu še vedno ostaja močno nezaupljiv do srbskega pravosodja. Korupcija, nepotizem in netransparentnost so po njegovem mnenju podpisani pod sumljive posle okoli stečaja Zastave automobili.
Sogovornik sulice usmerja v sam vrh države, kjer kot glavna krivca vidi nekdanja ministra za gospodarstvo Mlađana Dinkića in Predraga Bubala.
Delavci, zbrani okoli Pavlovića, protestirajo za svoje pravice in izplačilo denarja že od leta 2002 dalje. Za zdaj neuspešno.
Delavci sicer ne nasprotujejo samemu stečaju. Pavlović vztraja, da je treba predhodno raziskati vse malverzacije v podjetju, sploh pa v stečajno maso vključiti vso lastnino Zastave automobili, tudi tisto, ki je po njegovem mnenju netransparento prešla v last lokalnih tajkunov.
Kljub vsemu Pavlović vztraja, da bi bilo za Kragujevac dosti bolje, če bi namesto v partnerstvo s Fiatom, v katerem si država lasti tretjinski delež, denar vložili v že obstoječo firmo.
Pavlović nekoliko idilično verjame, da bi ob pravilnem upravljanju Zastava lahko bila igralec na globalnem avtomobilskem trgu. Te sanje so davno mimo, ostaja boj za delavske pravice, v katerem pa so delavci bolj kot ne sami. Sindikati v Srbiji po Pavlovićevem mnenju niso vredni tega imena.
Pavlovićevega zaupanja ne uživa niti policija.
Pavlović vztraja, da so delavci apolitični. Kljub nekaterim sestankom s predstavniki oblasti na visoki ravni, česar predhodno ni bil vajen, ostaja nepopustljiv.
Za konec sogovorec predstavi še svoje videnje Fiatove tovarne v Kragujevcu, ki jo srbski premierji in ministri ponosno predstavljajo kot primer uspešnega javno-zasebnega partnerstva.
Naj počiva v miru.
Dodaj komentar
Komentiraj