Čas po decembru
Glede na december, ki ga doživljamo, se zdi, da gre za enega najbolj delovnih, garaških, obvezujočih, nasilnih in prisilnih mesecev. V javnosti, se pravi, v medijih se burno in hrupno pretepata koncepta, od katerih eden vabi in snubi k trošenju in potrošništvu, ki pod vse pričakovane meje spušča razprodajno ceno predmetov, za katere se predpostavlja, da zagotavljajo srečo, izkazujejo hvaležnost, prijateljstvo, prijaznost in take reči. Za tiste torej, ki po mnenju zagovornikov drugega koncepta naj sploh ne bi imele cene, ker so nad njo, neprecenljivi in nikakor ne v materialnih rečeh. Ti drugi prav tako neutrudno, didaktično in morda arhaično odvračajo od potrošništva, trošenja, zapravljanja za vse odvišno- to pa je skoraj vse , razen - po njihovem mnenju – ravno sreče, upanja , prijateljstva, in , denimo, strpnosti. A če nas je zajela ena ali druga družbena panika, dejstvo je, da je december mesec garanja, divjanja, izčrpavanja, mesec, ko se prislovično pridni, zagnani in pregoreni Slovenci z istimi lastnostmi preselijo na druga delovna mesta – v nakupovalne centre. V vsakem primeru smo v mesecu izrabljanja , izkoriščanja človeka po človeku. Počitek po njem pa služi regeneraciji za nove nakupovalne podvige; nekoliko odložene, kajpak. Ne pa bolj razsodne .
Po tako napornem času - trošenje in potrošnja sta znanstveno dokazano zelo naporni dejavnosti - se prileže in potrebuje počitek. Tu bi seveda težko govorili o kakšnem zasluženem počitku, ki bi delovno ljudstvo ( še bolj pa tisto, ki je brez dela ali prekariat) regeneriralo za nove delovne podvige. No, mimogrede, ste opazili, kako je ta družbena plast, prekariat, nenadoma postala kar družbeni razred, torej legitimni segment v strukturi družbe ? A vrnimo se k popotrošniškemu počitku: uvesti bo treba nov koncept, posodobljeno pojmovanje očitka/brezdelja, v bistvu kategorijo komercialnega oddiha ali neko bolj opravičljivo definicijo lenobe, ki ne bo opravičilo za decembrske razvrate, ampak potrditev njegove pravilnosti in upravičenosti za naslednje podvige. V obrambo in čast lenobe je neizmerno manj argumentov kot proti njej in v čast delu, a vseeno ni prav, da se praksa vsakdanjega življenja , zlasti podecembrskega, lenobe sramuje in da je teorija ne šteje za vredno resnega premisleka. Zagotovo je več antologijskih strani o lenobi v književnosti kot v učenih razpravah; za lenobo in pisanje o njej je treba nekaj veselja, sproščenosti in privrženosti stvari, torej lenobi; s tem je v znanosti in na Slovenskem nekaj težav.
Pa je tako preprosto: lenoba je, če človeku ni do tega, da bi kar naprej delal tisto, kar bi načeloma moral delati, zase ali za druge, z namenom, da bi bolje živeli. Od tod prihaja ideja naglavnega greha, ker velja, da veliko asocialnih obnašanj konec koncev izhaja iz lenobe in iz želje, da bi drugim prepustili delo, ki nam je odveč. No, in tako je prišel konec zmuzljivega, veljavnega, krepostnega pojmovanja in ocenjevanja lenobe – december ( in vsi črni petki) je iz starega krščanskega koncepta lenobe naredil alibi za industrijo prostega časa, ki prepoveduje lenobnost in samotnost in razmislek. Zapoveduje pa čas, prostor in načine organizirane potrošnje tistega, kar se še imenuje brezdelje in nasprotujoč staromodnemu premišljevanju, upravlja s kolektivnim poglabljanjem v notranji svet. Vselej pa vzpostavlja gospodarjevo željo: zato, da drugi kar se da učinkovito delajo, kar je nam odveč, da trošijo, kar smo jim ponudili, potrebujejo oddih. Čas za reprodukcijo potrošne delovne sile.
Nasproti vrednoti dela se je kult lenobe in brezdelja/prostočasja pojavil kot realno subverzivna drža: kaj bi le bilo s tem svetom, če bi nehali delati, kar je treba, kakor je treba in za kogar je treba?! Kaj če je vprašanje drugačno : kaj bi bilo s tem svetom, če bi nehali kar naprej nekaj potrebovati, o nečem sanjati, kupovati, trošiti? Lenoba v očeh perfidnega gospodarja ni več subverzivna drža do kapitala, ampak je z njegove višine distribuirano brezdelje, organizirano upravljanje porabe prostega časa za trošenje odvišnega.
Dodaj komentar
Komentiraj