3. 4. 2018 – 7.05

Galaksija brez temne snovi

Audio file

Skupina znanstvenikov in znanstvenic z več ameriških univerz ter z nemške in kanadske univerze je s pomočjo mreže teleskopov Dragonfly Telephoto Array v galaksiji NGC1052-DF2 opazila veliko pomanjkanje temne snovi. Odkritje je znanstveno pomembno, ker se ne sklada z do sedaj znanimi teorijami razporeditve mase v galaksijah.

Po odkritju temne snovi leta 1932 in sprejemu teorije temne energije v devetdesetih letih prejšnjega stoletja je postal splošno sprejet konsenz, da vesolje sestavlja okoli 5 odstotkov navadne snovi, slabih 27 odstotkov temne snovi in dobrih 68 odstotkov temne energije. Naj spomnimo: temna snov je odgovorna za hitrejše vrtenje robov galaksij. Temna energija pa je opis pojava, ki je odgovoren za vedno hitrejše širjenje vesolja. Ker dejavnikov obeh pojavov ne moremo zaznati neposredno, so znanstveniki obema nadeli nadimek “temna”.

Ekipa znanstvenikov je s pomočjo mreže radijskih teleskopov Dragonfly Telephoto Array v Novi Mehiki preučevala kopico galaksij pod imenom NGC1052. Sama teleskopska mreža je namenjena iskanju tako imenovanih ultradifuznih galaksij. Take galaksije so lahko velike kot naša Rimska cesta, vendar bodo imele le 1 odstotek svetilnosti naše galaksije. To je posledica pomanjkanja plinov, potrebnih za formiranje zvezd.

Galaksija DF2 je bila po pregledu podatkov prej omenjene teleskopske mreže označena kot difuzna in tako so jo opazovali še iz teleskopa na Havajih ter s Hubblovim vesoljskim teleskopom. S pomočjo slednjih opazovanj so znanstveniki dobili spektrografsko sliko, s katero so lahko ocenili maso galaksije DF2. V dani galaksiji so tudi izračunali hitrosti zvezd v odvisnosti od oddaljenosti od središča. Ob primerjanju hitrostne porazdelitve in mase galaksije z dosedajšnjimi modeli hitrostne porazdelitve galaksij so prišli do zaključka, da galaksija NGC1052-DF2 ne vsebuje temne snovi.

Dano odkritje je za znanstvenike pomembno zaradi preverjanja trenutnih teorij astronomov o vplivih temne snovi na nastanek galaksij. Omogoča jim možnost falsificiranja nekaj novonastalih teorij, kot je “modificirana Newtonova dinamika”, in močno oporeka paradigmi, da mora vsaka galaksija vsebovati temno snov.

Z vami se je s temno snovjo igral skrivalnice vajenec Nejc.