omamne vonjave

5. 4. 2017 - 7.05

V zadnjem času smo priča številnim spremembam na področju uporabe kanabisa tako v medicinske kot tudi rekreativne namene. Spremembe zakonodaje s tega področja so v številnih državah po vsem svetu povzročile val novih raziskav o uporabnosti in delovanju te rastline. Prav tako postaja z milejšo zakonodajo kanabis vse bolj ekonomsko zanimiva kulturna rastlina.

Raziskovalke in raziskovalci z univerze v Britanski Kolumbiji so pretekli teden objavili raziskavo, v kateri so prek genomske analize konoplje identificirali gene, ki različnim sortam te rastline dajejo značilen vonj in okus.

Organske spojine različnih vonjav so tako kot kanabinoidi prisotne v smoli, ki jo izločajo majhni laski na površini ženskih socvetij konoplje. Te spojine so uvrščene v skupino terpenov, ogljikovodikov, prisotnih v eteričnih oljih. V naravi terpeni varujejo rastline pred herbivori. Njihov močan vonj tako odbija živali, ki bi rastlino izbrale za okusen obrok, kot tudi privablja predatorje in parazite teh rastlinojedcev. Gledano s komercialnega vidika pa te spojine predstavljajo tržno nišo, ki nam je dobro poznana iz vinarske industrije, kjer okusi različnih vrst vin vplivajo na njihovo priljubljenost.

V prej omenjeni raziskavi je bilo odkritih trideset genov, odgovornih za sintezo terpenov. Sestava in zastopanost različnih terpenov je pri kanabisu odvisna od genetskih, okoljskih in razvojnih faktorjev. Pri komercialnem gojenju kanabisa z lahkoto nadzorujemo okoljske in razvojne faktorje. Boljše poznavanje genetskega ozadja pa bi omogočilo večjo standardizacijo gojenja teh rastlin. Prav tako nam genetsko znanje omogoča nadzor nad spojinami, ki jih rastlina proizvaja.

Večji nadzor nad učinkovinami, prisotnimi v kanabisu, omogoča kvaliteten in dosleden donos gojenih rastlin ter uspešnejše razlikovanje med sortami kanabisa in njihovo uporabnostjo. To močno standardizirano gojenje lahko v svetu, polnem standardov in birokarcije, nekoliko pospeši sprejemanje zakonskih sprememb s področja gojenja in uporabe marihuane.

Vse, ki bi radi bolje razumeli metodološko ozadje sodobnih genetskih raziskav, vabimo k poslušanju današnje edicije oddaje  Frequenza della scienza ob 20:00.

Za vas je okušal Gregor