Plašč nevidnosti

20. 1. 2022 - 8.00

V današnjem Znanstvenem britoffu bo beseda tekla o alternativnem pristopu k zakrivanju objektov v toku tekočin, kar običajno poteka z uporabo metamaterialov. Njihova izdelava je zelo kompleksna, uporaba pa omejena na zakrivanje majhnih ovir. Singapurska raziskovalna skupina je v reviji National Science Review objavila preprostejši pristop k prekrivanju ovir, ki temelji na prilagajanju oblike kanalov tekočine.

Na oviri se ravne tokovnice laminarnega toka uklonijo, z implementacijo ogrinjala pa lahko prekrijemo takšna izkrivljanja in ohranimo prvotne ravne linije toka.

Znanstvena skupina je pripravila za dlan velik, a zgolj pol centimetra plitev pretočni kanal, v katerega so postavili cilindrično oviro s polmerom osmih milimetrov. Okoli cilindra so kanal poglobili in tako ustvarili ogrinjalo, ki tok vodi okoli ovire, ne da bi ta zmotila tokovnice izven poglobljenega območja. Na območju ogrinjala je hitrost pretoka tekočine večja bližje oviri in manjša dlje od nje. Po prehodu ogrinjala se tekočina vrne na prvotno pot, kot da ovire ne bi bilo.

Znanstvenice in znanstveniki so predlagali, da bi lahko pretočna ogrinjala uporabljali za zmanjšanje popačenja toka, nastalega zaradi detektorjev in grelcev, ki morajo biti med eksperimenti v stiku s tekočino. V raziskavi so sicer obravnavali samo primer cilindrične ovire, vendar bi lahko po besedah avtorjev enako strategijo v principu uporabili tudi za ovire poljubnih oblik in velikosti. Izsledki raziskave so uporabni za proizvodne postopke plastike in za izdelovanje mikrofluidnih naprav.

V plašč nevidnosti se je odel vajenec Maks.