Pravična izmenjava dobrin

27. 1. 2017 - 7.05

V reviji Nature Comunications je bil objavljen članek mednarodne raziskovalne skupine, ki se je ukvarjala s pojavom sožitja med glivo vrste Metarhizium robertsii in eno izmed sort fižola.

Spomnimo se, da rastline lahko pretvarjajo ogljikov dioksid iz zraka v sladkorje, ki so osnovni vir energije za večino organizmov. Glive pa tega niso zmožne, zato se morajo znajti drugače. Eden izmed načinov, kako glive pridejo do sladkorjev, je mikoriza oziroma sožitje. To pomeni, da gliva rastlino zalaga z nekaterimi težje dostopnimi hranili, kot sta dušik in fosfor, v zameno pa od rastline dobi sladkorje, ki jih nato uporabi kot vir energije ali za sintezo drugih molekul.

V omenjeni raziskavi so znanstvenice in znanstveniki preučevali sožitje med mornariškim fižolom in glivo Metarhizium robertsii, ki je primarno pravzaprav parazit žuželk.

Raziskovalke in raziskovalci so poskus izvedli tako, da so skupaj gojili mornariški fižol in glivo Metarizium robertsii, ki se je naselila na koreninski sistem fižola. V zrak v rastni komori so dodali ogljikov dioksid, obogaten z ogljikovim izotopom 13C, ki ima v svojem atomskem jedru en nevtron več od običajnega ogljikovega atoma 12C. Po določenem času so iz gliv izolirali sladkorja trehalozo in N-acetil glukozamin, ki ju proizvajajo le glive, rastline pa ne. Omenjena sladkorja so analizirali z metodo, ki omogoča zaznavo ogljikovega izotopa 13C. Tako so potrdili prisotnost izotopa v molekulah glive. Ker gliva sama ne more uporabiti ogljikovega dioksida iz zraka, je to dokaz, da prejema sladkorje, ki jih je proizvedla rastlina.

Raziskovalna skupina je pokazala tudi, da ob dodatku živih ličink vešče v prst rastlina raste hitreje. Metarizium robertsii ličinke izkoristi kot vir dušika, ga prenese rastlini, ki na ta račun bolje uspeva in tako tudi gliva lahko dobi več sladkorja. Na podlagi te in drugih novejših raziskav postaja vse bolj jasno, da imajo glive, sicer najslabše poznani organizmi, pomembno vlogo pri kroženju snovi v naravi.

V sožitju z Radiem Študent biva Barbara.