Sladka je zmaga, ko ti drug pomaga

Aktualno-politična novica

Da smo uspešni, moramo pogosto sodelovati z drugimi, pri čemer včasih postanemo celo boljši od njih. Psihologinja tilburške univerze in psiholog iz Odprte univerze na Nizozemskem sta proučevala doživljanje ljudi, ko je zmaga odvisna od njih samih ali od pomoči drugih. Preseganje drugih v ljudeh vzbuja občutje ponosa, uspeha in dviguje motivacijo, lahko pa zmanjšuje blagostanje, občutek časti ter celo povzroča izogibanje uspehu. Uspešnost pri delu je pogosto povezana s sodelovanjem z drugimi. Posameznik je odvisen od ekipe pri izvedbi tako skupnih kot tudi osebnih ciljev. Raziskovalca je zanimalo, kako se tekmovalnost in pomoč drugih povezujeta s samozaznavo in socialno primerjavo.

Udeleženke in udeleženci so igrali računalniški igri podajanja žoge – cyberball in claimball. Cilj iger je bila zmaga, ki so jo dosegli s prejetjem čim več točk oziroma podaj žoge. V igri cyberball udeleženka klikne na soigralca, ki mu želi podati žogo, in mu tako pomaga pridobiti točko. V drugi igri, claimball, pa udeleženka klikne na soigralca z žogo, ki ji jo nato poda. Pri izbiranju osebe, ki ji želimo podati žogo, gre torej za igro s tujo pomočjo, pri klikanju na osebo, ki nam poda žogo, pa za igro brez tuje pomoči. Udeleženci so bili v resnici prevarani, saj je program izvajal že vnaprej določeno sekvenco podaj z malo nujne variabilnosti, ki je prinesla zmago ali poraz.

Posamezni udeleženki je bila naključno določena tako igra s pomočjo ali brez nje kot tudi zmaga ali poraz. Za pridobitev podatkov o blagostanju je izpolnila vprašalnik o štirih temeljnih potrebah, ki je meril pripadnost, nadzor, samopodobo in življenjski smisel, ter vprašalnik o počutju, ki je meril pozitivni afekt, krivdo, sovražnost, žalost in bolečino. Za podatke o socialni zaznavi je izpolnila vprašalnik o samozaznavi topline in kompetentnosti, toplini in kompetentnosti soigralcev ter o tem, kaj si drugi mislijo o njeni toplini in kompetentnosti ali z drugimi besedami – o metazaznavi. Preverili so še prosocialno vedenje ter razumevanje naloge.

Z vsemi temi podatki sta raziskovalca izvedla zahtevne statistične operacije in ugotovila, da so posamezniki bili zadovoljnejši in bolj prosocialni, če so zmagali. Zadovoljnejši kot tisti, ki so zmagali z lastnim delom, so bili tisti, ki so zmagali ob pomoči drugih. Zmagovalci s pomočjo drugih so poražence zaznavali kot toplejše in kompetentnejše, kot so jih zaznavali zmagovalci brez tuje pomoči. S pomočjo dosežena zmaga je tako povečala blagostanje, socialno zaznavo in prosocialno vedenje zmagovalcev. Zmagovalci s pomočjo so ohranili lastno, tujo in metazaznavo kompetentnosti ter povišali lastno, tujo in metazaznavo topline.

Avtorja dodajata, da je pri rezultatih treba upoštevati tri omejitve. Igranje računalniške igre je bila umetna in preprosta situacija. Ko naloge zahtevajo več napora in sposobnosti, se jih ljudje bolj potrudijo uspešno opraviti. V računalniški igri pri ljudeh prevladuje motivacija za zmago. V resničnem življenju pa imajo ljudje s soigralci pogoste stike in je zato motivacija usmerjena tudi v prosocialno vedenje in ne samo v tekmovalnost. Seveda pa vse to velja samo znotraj tekmovalnih okolij, kjer je zmaga nad drugimi cenjena. V okolju, kjer zmaga nasprotuje normam in vrednotam, bi bili rezultati te raziskave drugačni, celo nasprotni.

Znanstveni britoff je spisala MVP Ana.

Vir: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022103117301750

 

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness