21. 2. 2018 – 23.52

Spoznavamo sosednja osončja

Audio file

Odkrivanje eksoplanetov je razmeroma nova panoga astronomije, ki pa se razvija z neverjetno hitrostjo. Eksoplanet je katerikoli planet, ki obstaja izven našega osončja in  kroži okoli ene ali več zvezd. Od leta 1995 do danes je bil potrjen obstoj nekaj tisoč eksoplanetov, zasluge za večino odkritij pa pripisujemo Nasinemu projektu Kepler, zagnanem leta 2009, v okviru katerega je bil potrjen obstoj 2341 eksoplanetov in je bilo opazovanih več kot 100 000 zvezd.

Kepler je vesoljski observatorij in je torej opremljen s teleskopom in drugimi inštrumenti, kroži pa po orbiti okoli Sonca. Leta 2013 se je zaradi okvare enega od reakcijskih koles misija Kepler zaključila. Reakcijska kolesa skrbijo za obrate observatorija po svoji osi in torej za smer, v katero je teleskop usmerjen. Po okvari zato ni bilo več mogoče opazovati dela neba, ki je bil predviden za to misijo, a so kmalu razvili novo z imenom K2.

Za projekt K2 so enega od potisnikov usposobili kot improvizirano reakcijsko kolo in tako uspeli ponovno usposobiti observatorij. Raziskovanja zdaj potekajo veliko počasneje, saj lahko znanstveniki vesolje opazujejo le na vsakih 83 dni, zato so opazovanja ločena na neke vrste sklope. NASINI raziskovalci in raziskovalke so nedavno objavili izide raziskav, ki so jih izvedli na podlagi podatkov, pridobljenih pri sklopih od nič do deset misije K2. V vsakem sklopu so opazovali različno svetle zvezde in planete, ki  potujejo po njihovih orbitah. V teh sklopih je bilo opaženih 275 kandidatov za eksoplanete, ki krožijo okoli zvezd.

Od začetka misije K2 je raziskovalna skupina pridobila tudi druge informacije o kandidatih za eksoplanete in njihovih zvezdah, denimo spektre in slike z visoko ločljivostjo. Ti podatki bodo prispevali k identifikaciji zvezd, ki so locirane blizu tistih, ki so že bile opažene, in k izločitvi kandidatov za eksoplanete, ki v resnici to niso.

Raziskovalci in raziskovalke iz NASE so razložili tudi postopek validacije kandidatov, pri katerem uporabljajo  določeno statistično validacijsko metodo. S to metodo so potrdili obstoj 149-ih eksoplanetov, od teh je 39 prej bilo le kandidatov, medtem ko so jih 56 detektirali povsem na novo. Tako se je število eksoplanetov, ki so jih potrdili v okviru misije K2, z 212 povečalo na 307.

V druga osončja je za hip pokukala vajenka Dunia.