Učenje skozi opazovanje
Hitro in učinkovito učenje je ključna lastnost večine evolucijsko uspešnih organizmov. Ko na primer v otroških letih sami vidimo, kako boleč je osji pik za našega prijatelja ali prijateljico, takoj spoznamo, da se je tem živobarvnim žuželkam bolje izogibati.
Raziskovalke in raziskovalci univerze MIT so v začetku tega meseca v ameriški znanstveni reviji Cell objavili raziskavo, v kateri jim je uspelo identificirati možganske strukture, odgovorne za učinkovito učenje na podlagi opazovanja drugih.
Prejšnje raziskave so s pomočjo slikovnih metod ugotovile, da najpomembnejšo vlogo pri opazovalnem učenju odigrata možganski področji anteriorni cingulatni korteks in bazolateralna amigdala, ki sta aktivni, ko se učimo z opazovanjem drugih. Cingulatni korteks je med drugim vpleten v ocenjevanje socialnih informacij, amigdala pa je ena najpomembnejših možganskih struktur za procesiranje čustev. Do sedaj pa še ni bilo znano, kako ti dve področji sodelujeta med opazovalnim učenjem.
Raziskovalna skupina je do odgovora prišla z opazovanjem možganov miši, ko so te opazovale druge miši, ki so prejele blag električni šok istočasno z avditornim ali vizualnim dražljajem. Med izvajanjem tega eksperimenta so se miši, ki so prejele šok, naučile zbati dražljaja in otrpniti, ko se je ta pojavil. Raziskovalke in raziskovalci so ugotovili, da so miši, ki so le opazovale ta postopek, dan za tem tudi same otrpnile ob pojavitvi dražljaja, kljub temu da nikoli niso bile deležne električnega šoka.
Nato je raziskovalna ekipa pri miših opazovalkah posnela električno aktivnost v cingulatnem korteksu in amigdali med izvedbo samega eksperimenta. Rezultati analize podatkov so pokazali, da cingulatni korteks miši opazovalk postane bistveno bolj aktiven, ko prisostvujejo doživljanju šokov. Nadalje so ugotovili, da omenjeni korteks informacije o opazovani izkušnji nato posreduje amigdali, ta pa jih uporabi za ustvarjanje asociacij med dražljajem in električnim šokom.
V dodatnih eksperimentih so raziskovalke in raziskovalci identificirali specifične nevrone v anteriornem cingulatnem korteksu, ki se povezujejo direktno z nevroni v bazolateralni amigdali. Ko so mišim opazovalkam te povezave blokirali, med eksperimentom do priučitve strahu pred dražljajem ni prišlo.
Učinkovito učenje z opazovanjem izkušenj drugih nam v naši tesno povezani družbi nedvomno nudi obilico možnosti za pridobitev novih znanj in veščin. Tako da naslednjič, ko boste sedeli v svojem najljubšem lokalu, posvetite pozornost še okolici, ne le vašemu telefonu, in kdo ve, morda se naučite česa novega.
Z vami se je učil Marko.
Dodaj komentar
Komentiraj