Verjeti ali razumeti: Evolucija

Aktualno-politična novica

Raziskovalki in raziskovalec univerze Bath so izvedli raziskavo, v kateri so preverjali, ali sposobnost učenja naravoslovnih predmetov vpliva na razumevanje evolucije pri britanskih dijakinjah in dijakih.

Zavračanje evolucije se zdravorazumsko povezuje s psihološkim konfliktom med znanstveno in religiozno ali politično razlago nastanka človeka, ki ga psihologija razlaga z različnimi teorijami. Hkrati je pogosto slišati, da mnogi ljudje z visoko izobrazbo zavračajo evolucijo. Možnost, da bi bilo zavračanje evolucije najbolj prisotno pri osebah s težavami razumevanja tega zapletenega koncepta, se predstavlja kot mit. In ravno ta mit so se raziskovalki in raziskovalec odločili preveriti.

Možna razlaga zavračanja evolucije je v neznanju ali nezmožnosti razumevanja kompleksnih procesov. Raziskovalno vprašanje je torej: “Kaj bolje napoveduje sprejemanje evolucije: naučenost ali psihološki konflikt?” Učenje evolucije je težko delo zaradi abstraktnosti in kompleksnosti teorije ter že obstoječih nestrinjanj z njo. Nekateri učenci imajo težave pri učenju naravoslovnih predmetov, zaradi česar so zmedeni in evolucije ne razumejo ali ne sprejemajo.

To so preverili tako, da so poleg učenja evolucije vključili še učenje genetike, ki je z evolucijo povezana, vendar ne vključuje tako močnih čustvenih odzivov. Nesprejemanje evolucije po teoriji naučenosti namreč napoveduje slabše znanje manj čustvenega predmeta, genetike. Nesprejemanje zaradi psihološkega konflikta pa po drugi strani ne bi smelo vplivati na razumevanje genetike. Zanimalo jih je torej, če stopnja sprejemanja evolucije napoveduje samo razumevanje evolucije ali tudi razumevanje genetike.

Vzorec je predstavljalo več kot tisoč dijakinj in dijakov med 14. in 16. letom z javnih in privatnih šol v Veliki Britaniji, razdeljenih v dva nivoja: osnovni in višji nivo. Rešili so enak test pred in po učni uri evolucije in genetike. Test je zajemal 13 vprašanj sprejemanja evolucije, 6 vprašanj iz poznavanja evolucije in 6 vprašanj iz poznavanja genetike.

Ugotovili so, da imajo učenci z nižjim sprejemanjem evolucije nižje znanje evolucije in genetike pred učenjem teh vsebin v šoli in tako od ur evolucije kot genetike odnesejo manj. Nižje sprejemanje evolucije tako vodi do slabše naučenosti ne glede na ločenost v višji in nižji nivo. Iz teh rezultatov raziskovalki in raziskovalec sklepajo, da ni dokazov za vlogo psihološkega konflikta pri sprejemanju in učenju evolucije.

Možno je, da je psihološki konflikt vzrok pri odraslih, ki imajo bolj dodelan vrednotni sistem. Prav tako v Veliki Britaniji vlada znanstveni konsenz o evolucijski teoriji, zaradi česar imajo morda verni dijaki združljivo intelektualno pozicijo. V svoj vrednotni sistem združujejo tako religiozne nauke kot evolucijsko teorijo.

Raziskovalki in raziskovalec na podlagi ugotovitev te raziskave predlagajo, da se učenje naravoslovnih predmetov prilagodi za nižji nivo in spodbuja združljivo pozicijo vernih dijakov. Največjo nalogo imajo učiteljice in učitelji, ki morajo dijakinjam in dijakom jasno predstaviti razliko med znanostjo, temelječo na dokazih, in vrednotnim sistemom, da bodo tako dijaki lažje razumeli razliko med znanostjo in ne-znanostjo.

O verjetju v evolucijo se je pozanimala Ana

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentarji

>Nižje sprejemanje evolucije tako vodi do slabše naučenosti...
Kako to sledi iz raziskave? A ni point raziskave (" before teaching, students with low acceptance had lower understanding of both evolution and of genetics; the low-acceptance students sat disproportionately in the foundation (rather than higher) science classes...") ravno obratno, dijaki ne razumejo evolucije, ergo jo zavračajo.

Ali je sploh važno, da nekateri ljudje ne razumejo evolucije? Nikogar ne moti, če kdo ne razume celičnega metabolizma, a evolucija je pa kao ful pomembna? Kakšna politična agenda je tu zadaj?

Zdravo, res je. Ravno s tem se raziskava ukvarja. Ugotovili so povezavo med znanjem o evoluciji in sprejemanjem evolucije. Tukaj ne moremo govoriti o "ergo" oziroma vzročnosti, temveč zgolj o povezanosti tega dvojega. Ko so učence naučili nekaj o evoluciji in genetiki so ponovili teste in ugotovili, da so se tisti z manjšim sprejemanjem evolucije manj naučili v teh urah. Njihova poanta je v bistvu preprosta - a je znanje o evoluciji kako povezano z sprejemanjem? Na svojem vzorcu (ki ga težko posplošimo) so ugotovili da ja.

Razumevanje evolucije je pomembno ravno zaradi politične agende, ki pogosto v javnem diskurzu izrablja "evolucijske" koncepte, da bi razložila, da je nekaj naravno in prav. Če se v šoli dobro naučimo, kaj evolucija je (in to se bomo, ker je del kurikula), bomo bolj odporni na zdravorazumsko razumevanje in kvazi-evolucijske razlage. Tako da ja, tudi v ozadju tega je politična agenda na nek način. Nobena znanost in poročanje o znanosti ni objektivno in ločeno od vrednot.

ps. Odlično ime Sam!

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness