Vrsta, skrita v vrsti

3. 4. 2020 - 7.05

Današnja znanstvena novica prihaja iz osrednje Afrike, natančneje iz tamkajšnjih raznolikih gozdov. Belgijsko-afriška raziskovalna skupina je z genetsko analizo afriških dreves iz rodu Lophira odkrila novo vrsto, ki se je skrivala v vrsti, predhodno znani pod imenom Lophira alata.

Raziskovalna skupina je na začetku preučevala dve vrsti, ki sta si na videz zelo podobni, a uspevata v dveh med seboj zelo različnih tipih afriških gozdov. Prva vrsta z imenom Lophira lanceolata uspeva v suhih gozdovih in savanah, ki se raztezajo od severne Gvineje do južnega Sudana, druga z imenom Lophira alata pa v vlažnejših in gostejših gvinejsko-kongovskih gozdovih. Glavni namen raziskave je bil sicer iskanje potencialnih križancev omenjenih vrst.

Raziskovalke in raziskovalce je po opravljenih analizah DNK 803 dreves rodu Lophira čakalo presenečenje. Poleg nepričakovano nizke stopnje medsebojnega križanja so odkrili tudi, da sta si dve na videz sicer skoraj identični populaciji dreves znotraj vrste Lophira alata genetsko med sabo zelo različni. Razlika je tako velika, da glede na opredeljene standarde za določanje vrste zadostujeta definiciji dveh ločenih vrst. Za potrditev novoodkrite vrste raziskovalna skupina v prihodnosti načrtuje dodatne preiskave sorodstvenih povezav glede na zaporedje DNK. Poleg tega pa bodo podrobneje preučili tudi zgradbo in strukturo ter način razmnoževanja te drevesne vrste.

Do zdaj poznana drevesna vrsta Lophira alata sicer predstavlja za osrednjo Afriko ekonomsko pomemben vir lesa, saj ima široko uporabo pri gradnji številnih zunanjih konstrukcij, na primer mostov, pristanišč in železnic. Vrsta se je zaradi pospešenega izsekovanja znašla na rdečem seznamu Svetovne zveze za varstvo narave, na katerem ima trenutno status ranljive vrste. To pomeni, da je v podobni situaciji tudi novoodkrita vrsta, saj je tudi ta podvržena množičnemu izsekovanju, nima pa še urejenega varstvenega statusa.

Afriški gozdovi so sicer znani po veliki biodiverziteti in tako po vsej verjetnosti skrivajo še mnogo neopisanih drevesnih vrst. Njihova identifikacija in registracija pa sta nujno potrebni, saj lahko na ta način takšne vrste uradno zaščitimo in posledično prispevamo k njihovi ohranitvi v naravnem habitatu.

Upravljanje z gozdovi v Nepalu
 / 15. 5. 2019

Gozdni ZbritOFF je napisala Laura.