OYGN: Skurjen spomin
Samozaložba, 2018
Če vas zanima hiphop in še niste slišali za mariborskega emsija po imenu Mito - sram vas bodi. Mito je eden od nosilcev slovitega štajerskega kolektiva Tekochee Kru, ki je v preteklem desetletju skoraj povsem sam nosil zastavo slovenskega rapa, za to soboto pa so Tekochee poslovilno razprodali mariborski Kino Udarnik. Kolektivnega ustvarjanja je za Mita torej konec, novo kreativno povezovanje pa je v zadnjem času udejanjil z mladim producentom YNGFireflyem, ko ga je povabil k sodelovanju in mu ponudil producentsko prakso, prvič na lanski plati Bratstvo in estradstvo. Po njenem izidu sta se fanta znova zaprla v studio in se v začetku decembra predstavila kot OYGN. Nad zakurjenim ojgnom je nastal samozaloženi Skurjen spomin, ki ga poslušamo v tokratni Tolpi bumov.
»Rabim brutalne matrice, da spitnem,« pravi Mito, in plata se odvrti v stalni prisotnosti takšnih beatov. Brutalno. YNGFirefly, ki ob Mitovi pomoči skrbi za beate, je resnično širok in daljnosežen producent. Beati so daleč od konvencionalnih, utirjenih in omejenih s formo kitica - refren - kitica ali drugimi pravovernimi hiphopovskimi kalupi. Gre za v slovenskih razmerah še povsem neslišano kombinacijo stare, nove in čudne šole. V podlagah najdemo npr. boombapovsko ali dillovsko samplanje klavirskih in drugih izsekov, pa tudi precej kitar’c, seveda leta 2018 ne gre brez 808 zvočnih zidov, fanta pa si, nadvse pohvalno, privoščita tudi izlete v svobodnejše bangerje in zvočno pustolovske segmente, kakršne denimo slišimo v uvodnem komadu Oblečen za apokalipso.
Že v samem uvodu se začne Mitovo mešanje glav in možganskih končičev. Svoje vrstice polni z zanimivimi, skoraj nepomembnimi kuriozitetami, ki so prepredene z notranjimi rimami, obilico referenc, preplastene s pomeni oziroma možnostmi za interpretacijo in v mnogih primerih okrašene z Mitovo trejdmark igro črk in besed. Mito lahko komad naredi iz vel’kega guza, a v vsakem hecu je vsaj pol resnice in iz sprva komičnih zgodbic se album in Mitova sporočila počasi, a vztrajno spreminjajo in stopnjujejo v polnopravno kritiko, ogledalo in refleksijo kulture in družbe, v kateri fanta bivata. To okolje je polno imaginarnega vrtinca drog in drugega dionizijskega početja, postopaštva, generacij, ki bodisi odhajajo bodisi glumijo uspehe ali pa so zadovoljne s statusom quo in udobno pozicijo v nevedni množici. In tu, z odpiranjem oči in predvsem z zavzemanjem odločnih stališč, Mito z odliko opravi vlogo emsija, zavednega človeka iz množice z mikrofonom v roki. Pomisli na otroke, pravita, pa Takoj jokaT v mojstrovini, ki je - kot da Mitova izjemna tehnika sama po sebi ne bi bila dovolj - sestavljena iz izključno palindromskih verzov, preden album zaključita s katarzičnim favoritom Fajn bi blo.
Plata se torej zelo lepo stopnjuje, nosi močna sporočila, fanta pa poleg vsega skrbita tudi za momente spontanosti. Če je bila plata Bratstvo in estradstvo povratniška, dobro, dolgo oziroma več let pripravljana plata, je Skurjen spomin plata trenutka, plata refleksije, kreativnega impulza dveh mladih modelov, polnih štajerskega žara. In ob vseh do sedaj naštetih Mitovih kvalitetah je potrebno zdaj izpostaviti še eno - inkluzivnost. Slovenski rap tega in prejšnjih desetletij oziroma njegove glavne zvezde se gibljejo v svojih starih, ustaljenih orbitah in ne vključujejo novih, mladih sil, ki bi baklo z njihovim žegnom ponesle v naslednja leta. Mito pač ne. Zdraftal je mladca s potencialom in ga postavil neposredno v igro, YNGFirefly pa se iz izdelka v izdelek močneje dokazuje in danes že velja za enega biserov domače producentske mladeži, fanta pa sta družno dvakrat v dveh letih dostavila tisto, čemur pravimo dober, inovativen rap. Vse to, ne le pljuvanje ter beati, so sestavine za dober rap projekt, in OYGN s ploščo Skurjen spomin letvico višata še naprej. Watch and learn.
Dodaj komentar
Komentiraj