11. 2. 2012 – 22.00

Janek Schaefer

Audio file

link na zaznamek v arhivu RŠ, kjer se nahaja tudi posnetek oddaje

 

Pozdravljeni v prvih današnjih DJ Grafitih na Radiu Študent, ki jih posvečamo britanskemu zvočnemu umetniku Janeku Schaeferju. Izraz zvočna umetnost je danes v uporabi pogosto nečist. Ob vedno širšem polju raziskovalcev zvoka, ki se v svoji odrski ali drugačni pojavi oddaljujejo od običajne predstave glasbenika, se širi tudi pomensko polje izraza zvočna umetnost. Tako imamo producente - zvočne umetnike pa eksperimentalne elektronske glasbenike - zvočne umetnike, poznamo tudi studijske glasbenike - zvočne umetnike in recimo glasbenike, ki se iz hiše odpravijo s snemalno napravo - zvočne umetnike. Vsakdo, ki se ukvarja z zvokom ali glasbo, je na nek način zvočni umetnik.

Seveda pa poznamo nekatere posameznike, ki se znotraj izraza zvočna umetnost znajdejo v nekem bolj „recimo" tradicionalnem smislu. Nekako bolj intuitivno kot slikarji ali kiparji ti zvočni umetniki v prvem planu svoja dela razstavljajo v galerijskih in drugih razstavnih prostorih. Znotraj oddaj Radia Študent so nekateri taki zvočni umetniki seveda že bili predstavljeni. Florian Hecker, preminuli Rolf Julius, Slovenec Tao G. Vrhovec Sambolec, tudi ta trenutek najbolj očitni Janek Schaefer.

Namenoma sem za uvod v oddajo izbral dele Janekovega dela Extended Play, izdanega pri Line, pod-založbi krovne 12k. Predvsem, ker gre za izdajo, ki tudi v muzikalnem smislu zvočnega izdelka namiguje na galerijsko postavitev. V Extended Play je vključenih res veliko idej. Kot prvega smo s plošče poslušali komad Radio Jodoform. Ta posnetek se je ob izvirni galerijski postavitvi predvajal ob vhodu v razstavni prostor. Gre za reprodukcijo poljskega folk komada „Tango Lyczakowskie", komada, ki ga je BBC World Service v okviru radijskih prenosov celicam poljskih upornikov med drugo svetovno vojno predvajal na rojstni dan Janekove mame. Komad je povezan z dogodkom, ko so med ukrajinsko-poljskim vojaškim konfliktom v borbo morali otroci, da bi branili svoj kraj. Pravo naključje, saj si je Janek za izhodišče razmislekov o projektu vzel razliko v otroštvih svoje mame in svoje takrat triletne hčerke. Njegov namen je bil izražati optimizem in zadovoljstvo nad trenutnimi časi, nasproti grdi sliki sodobnosti, ki jo večinoma prikazujejo masovni mediji.

Centralni del razstave je bila kompozicija za čelo, violino, klavir in devet gramofonov, ki jo je Janek zasnoval v sodelovanju z Michaelom Jenningsom. Vzela sta fragment melodije starega poljskega tanga in iz njega ustvarila inštrumentalne linije, ki lahko posnete funkcionirajo v skladnosti, ko se ob istem času predvajajo nekvantizirano, z devetih različnih gramofonov, nastavljenih na tri različne hitrosti predvajanja. Devet butičnih „matching" gramofonov je bilo postavljenih na tleh rdeče obarvanega galerijskega prostora. Pod njimi notna črtovja. Vsak je bil opremljen s senzorjem, ki je ob mimohodu obiskovalca predvajanje plošče ustavil ali zopet pognal. Naj tu končam z opisom, čeprav koncepta razstave tu še ni konec.

Drugi komad, ki smo ga poslušali v uvodu oddaje, je bila ena izmed na CD izdajo vključenih posameznih inštrumentalnih linij. V bistvu so vključene vse tri. Poslušali smo učinkovito, poimenovano Piano Violin duo. Zadnji komad s plošče Acoustic Ensemble, ki ga poslušamo v podlagi, pa je posnetek vseh treh linij hkrati, nekako tako kot je glasba funkcionirala ob galerijski postavitvi.

Extended play, s podnaslovom Tryptych for the Child Sutvivors of War and Conflict, v vsej širini razpotegne zelo močno, čustveno nagovorno plat Janekovega zvočnega izrazja. Očitno je imela tudi inštalacija silovito moč, saj je Janek zanjo prejel dve res prestižni nagradi britanskih institucij.

Še eno Janekovo galerijsko delo vam bom predvajal v skorajšnjem glasbenem nadaljevanju. Prvo Janekovo inštalacijo, naslovljeno Recorded Delivery. Gre preprosto za zvočni posnetek poti poštnega paketa do kraja inštalacije, ki ga avtor ni mogel spoznati vnaprej. Snemanje se je vršilo z diktafonom, ki je odziven na jakost vhodnega avdio signala. Posnetek je bil ob dostavi v razstavni prostor dolg 72 minut, poslušali pa bomo 12-minutni edit, ki ga je Janek izdal na prelepem rdečem 7-inčarju ...

Janek Schaefer in Recorded Delivery, kot je bil izdan pri založbi Hot Air Records v letu 1999, samo na 89,3 MHz, na Radiu Študent.

3.) RECORDED DELIVERY – Janek Schaefer

Pozdravljeni zopet nazaj v prvih sobotnih DJ grafitih na Radiu Študent. V nadaljevanju oddaje ne bom več na dolgo in široko razpredal o konceptualnih aspektih predstavljene glasbe, ki jo bomo tako predvsem poslušali, saj Schaefer ni tip zvočnega umetnika, katerega dela bi ponujala bogate interpretativne možnosti filozofskih refleksij. Janek je bolj vsakdanji, preprost tip človeka.

Janek Schaefer se predstavlja predvsem kot oče, vinilni in vrtno-lopni brkljač, poklicni arhitekt. Recorded delivery je zasnoval med študijem. Paket je poslal kot prijavo na natečaj Briana Ena in Laurie Anderson. Študenti naj bi zapolnili galerijski prostor, sicer staro poštno stavbo za skladiščenje paketov, katere pa si niso mogli vnaprej ogledati. Prostorska specifičnost sob stavbe je s striktno namembnostjo določena in znana, in to je Janek potreboval, kot arhitekt, ki mu ta aspekt največ pomeni. Arhitekturni razmisleki so pomemben aspekt mnogih njegovih del. V podlagi že poslušamo koncert, izveden v Huddersville Town Hall, z zvočniki po celotnem ogromnem prostoru in poslušalci udobno zleknjenimi na tleh. Posnetek je bil izdan pri založbi Room 40 v letu 2006.

Tudi naslednji Janekovi izdelki se ukvarjajo s specifičnim prostorom. Poslušali bomo dva komada s Schaeferjeve plošče Black Immure, ki je sicer posnetek koncerta - inštalacije, izvedene v Casa de Serralves, stoječe v vrtovih tamkajšnjega muzeja sodobne umetnosti. Tri dni je prostorsko specifično nabiral posnetke bogato reverbiranih zvokov prostorov in inštrumentov Case, zbiral lokalne vinile in še kaj. Nato je izvedel koncert, na katerem je poleg igranja odpiral in zapiral velike lopute na oknih in vratih stavbe in s tem spreminjal akustične lastnosti ter osvetlitev prostora. Black Immure s komadoma 5 in 9 je bil izdan pri Sirr.ecords v letu 2010.

4.) BLACK IMMURE (5) – Janek Schaefer

5.) BLACK IMMURE (9) – Janek Schaefer

V nadaljevanju tokratnih DJ Grafitov se še vedno ukvarjamo z delom britanskega zvočnega umetnika Janeka Schaeferja. V podlagi tokrat poslušamo njegovo kompozicijo Exposure, izdano na kompilaciji del, naročenih za različne projekte po svetu pri portugalski Crónica Electronica v letu 2011.

Sicer pa bom v nadaljevanju namenil nekaj stavkov še enemu aspektu Schaeferja, do tega trenutka še neomenjenemu. To je njegov gramofonizem/turntablism. Janek se je v Guinnessovo knjigo rekordov vpisal z izdelavo najbolj vsestranskega gramofona, ki ima kar tri tone-arme, kar tri igle. Izdal je tudi nekaj plošč, ki se ukvarjajo specifično z gramofonsko manipulacijo in predvsem koncertno z gramofonom igral ob imenih, kot sta njegov mentor Phillip Jeck ali Stephan Mathieou. S projektom Skate je svoj gramofonizem popeljal še korak dlje od predvajanja več zvokov z istega gramofona hkrati. Sam si je izmislil način rezanja plošče in naredil vinil, katerega groovi/steze ne sklenejo polnega kroga, niso pravilni itd. Poslušali bomo v živo posnet izvleček inštalacije Skate s ploščami in blodečo iglo, za katero je prejel drugo nagrado: „Award of distinction" na Ars Electronici leta 2004. Posnetek je bil izdan kot del kombinacije LP-ja in treh CD-jev, pod imenom Skate Rink, v sodelovanju Janekove audiOh! Recordings in založbe Staalplaat.

6.) SKATE (INSTALLATION RECORDING) - Janek Schaefer

Spet lep pozdrav v DJ Grafitih z Janekom Schaeferjem. Kot pravi sledilec pomembnosti prostorske specifičnosti, se Janek precej ukvarja s field recordingom/terenskimi posnetki. V podlagi že poslušamo posnetke besednih iger, igranih v treh različnih jezikih in posnetih v amazonski džungli. Tega in še dva posnetka v nadaljevanju glasbenega dela tokratnih grafitov na Radiu Študent je izdala nizozemska založba Stitching Mixer na formatu dveh 7-inčarjev. Prvi posnetek iz nadaljevanja je zbirka posnetkov found sounda. Zvočni zapisi, ki jih je Janek odkril na kupljenem diktafonu. Ta je v trgovini služil kot razstavni artikel in v sebi skrival zbir anonimnih glasov, kot banalno zabaven dokument nakupovalne mrzlice. Drugi posnetek pa je dokumentiran zvok ogromne črede tihih kozlov z zvončki, obešenimi okoli vratu. Zanimivo, nikoli ne zaslišimo kozla ...

7.) location stories [2x7''] - a1 - minneapolis office max messages - Janek Schaefer

8.) location stories [2x7''] - b1 - field recording - Janek Schaefer

Pozdravljeni! V nadaljevanju glasbenega programa nocojšnjih prvih DJ Grafitov bomo prisluhnili zvokom še ene velike Schaeferjeve inštalacije. Asleep at the Wheel/Where is our culture headed? je projekt, ki ga je Janek postavil v velikem zapuščenem prostoru, kjer je nekoč deloval supermarket. Z namenom opozoriti na našo pogubno izpušno-avtomobilsko kulturo je v prostor postavil cesto z avtomobili. Zvočna inštalacija v obliki ganljive glasbe in zanimivih zvočnih drobcev se je predvajala skozi avto radie, obiskovalec je bil vabljen usesti se na zadnji sedež kakega izmed njih ali kar vseh. Kot pri mnogih drugih Schaeferjevih inštalacijah je bila na mestu pomembna tudi igra luči, ki so v tem primeru v zatemnjenem prostoru posnemale tesnobne bleske avtomobilskih žarometov. Kot v večini primerov Janekovih del je celota predvsem ne nujno konkretno povezana gruča metafor, ki pa brez dodatnih konceptualnih utemeljitev predstavlja konkretno, čutno dostopno informacijo. Glasba deluje kot le še ena, sicer abstraktna, a v polje pomenljivosti prodirajoča metafora. Muzikalnost zvočnega materiala galerijske postavitve je zanimiva iztočnica za razmislek v izteku današnje oddaje. Pa tudi muzikalnost tega istega materiala, ko je prestavljen v naš eter, predvajajoč se z mp3ja, izdanega zastonj na Janekovi razsežni spletni strani, katere ogled zanimanja polnim toplo priporočam ... www.audioh.com

9.) does - Janek Schaefer

10.) not - Janek Schaefer

Pozdravljeni v zaključku današnje večerne oddaje na Radiu Študent. Z mano ste se danes lahko sprehodili skozi le delček diskografskih momentov britanskega zvočnega umetnika Janeka Schaeferja. Janek je zelo stereotipen Britanec, bi lahko rekli. Ekscentrik, zelo ne-tipično tipičen, družaben, družinski človek, ki s svojim Lucky Dip Discom pride tudi na poroke, otroške zabave ali žure odraslih predvajat glasbene želje, izbrane iz posebno za priložnost pripravljene zanimive zbirke vinila. V podlagi poslušamo komad z njegove zastonjske izdaje mp3jev, ripanih s starih 45rpm vinilov. Predvsem gre za otroško glasbo, ki jo vrti na Lucky Dip Disco otroških zabavah, ki so pri ciljni publiki velik hit. Poslušamo komada Batman ter Somewhere Over the Rainbow.

Za zaključek pa vam v pričakovanju Janekovega sodelovanja z gospodom Charlemagnom Palestinom predvajam še komad z njegovega zadnjega diskografskega izdelka Phoenix & Phaedra Holding Patterns, izdanega pri japonski Spekk v letu 2011. Janek formo opisuje kot „found sound radio play". Gre za koncert za prostorsko kvadrofonično ozvočenje in male prenosne radijske sprejemnike, postavljene med občinstvo. Janek se, izza hrbta publike, igra z najdenimi zvoki, prostorskimi zvočnostmi in indijskim shruti boxom. Slednji naj bi bil centralen zvočni element predstave. Z naročilom festivala A Thing About Machines je delo posvetil svojemu novorojenemu sinu Phoenixu. Za konec torej spet družinska nota.

11.) RED PLUMES - Janek Schaefer

Avtorji del

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.