Različni izvajalci: Fraj ton dub
Prva kompilacija slovenskega duba je končno tu! Pa ne preprosto slovenskega duba, temveč duba, ki pogreje prav vsako srce, ki hrepeni po domačijskih zvokih. Sestavlja jo glasba, ki jo je 13 ustvarjalcev z vseh možnih glasbenih področij naredilo prav posebej za to priložnost, njena rdeča nit pa je frajton v svojih najskrajnejših oblikah. In ta odpre vrsto zanimivih vprašanj.
Frajton dub je rezultat celoletnega projekta vseslovenskega ustvarjanja posameznih interpretacij te glasbe. Nastanek plošče se obenem prepleta tudi z manjšo konferenco o dubu, ki se je lani odvila v mariborski Kibli. Je tretja v seriji kompilacij, ki so nastale v sodelovanju Matjaža Čada in polovice ustvarjalnega tandema son:DA oziroma Mihe Horvata, čigar glas boste v nadaljevanju oddaje tudi slišali. Spomnimo se prve, hiphoperske kompilacije Ulica 2012 ter druge, kompilacije zvočnih eksperimentov z naslovom avantgard_008_009. V želji po animaciji domačih ustvarjalcev in postavitvi duba v lokalne okvirje je naveza pobudnikov s pričujočim – tretjim tovrstnim – v smislu inovativne tradicije v naš prostor vnesla zvrhano mero svežine.
Tudi če je kompilacija nastala iz želje po glasbenem povezovanju in eksperimentu, ki je povezal glasbenike iz različnih koncev države, pa je ta plošča prinesla veliko več kot to. V prvi vrsti lahko govorimo o reinterpretaciji duba skozi prizmo raznolikih pristopov. Govorimo lahko tudi o iskanju neke lokalne barve duba. Pisanost ustvarjalcev, ki so prispevali svoje komade, je zakuhala zelo dinamično ploščo. Nekje za to logiko se skriva tudi opomin, da je dubovski način muziciranja in produciranja v številnih drugih zvrsteh še kako prisoten. Na kompilaciji se tako bolj šaljivi pristopi k poigravanju s frajtonarico znotraj duba, ki jih lahko slišimo v komadih sLOVEniJAH Mariborčana El mutanteja, Dežela enega od članov Sitih hlapcev - Electric Boogieja - ter Domači dub dua Mopaba, prepletajo z laganico LTCH-a in postopoma preidejo v subtilnejše mešanje zvokov, kot ga nakaže recimo Bloody Tadi v komadu Island. Vse dokler se zvok na koncu skoraj povsem ne porazgubi.
Nareverbana diatonična harmonika pa ima v svoji simbolično slovenski vlogi presenetljiv učinek. Tu se oglasi tista družbena in angažirana plat duba, ki ga kravji zvonci, frajtonarica in kikirikanje, ujeti v neskončno ponavljanje, postavijo v lokalne okvirje. Zdi se, da so zlati časi, ko je bil dub medijsko in koncertno še najbolj prisoten pri nas, nekako že izzveneli, vznikajo pa tudi domače kompilacije sodobnejše glasbe, ki bi bile lahko na prvi pogled za trendovsko usmerjene glasbene navdušence verjetno bolj privlačne. Pa vendar se zdi, da ravno zaradi tega socialnega podtona, ki ga dub nosi v sebi, ta kompilacija ne bi mogla priti ob bolj pravem času. Spet po drugi strani pa je čas za to vedno pravi.
Ravno to se odraža na kompilaciji, na kateri so glasbeniki iz najrazličnejših ozadij – od jazza, reggaeja pa do eksperimentalne muzike - ponudili »svoj« dub in s tem na nek način opomnili na to medsebojno prepletenost in obenem tudi neločljivost glasbenih žanrov. Ta se kaže tudi na postopnem odmikanju od prepoznavnih dubovskih zvokov nekdanjih klubskih maratoncev Dubzille in Sport Billy krši embargo ter veljakov te scene Tadimana ter Harisa Piltona, ki na tej plošči sodeluje z Dubar Soundom, proti dubsteperski interpretaciji Bulgakova, lahkotni viži Škofjeločana Mixxla in denimo fuzijskemu pristopu Mariborčana G-Hosta. Odmik doseže svoj vrhunec v zadnjem komadu, ki simbolno sklene zvok frajtona in ga pretvori v svobodni ton. V najsvobodnejšo interpetacijo dubovskega načina ustvarjanja se poda IM, avtor zadnje kompozicije. V njej je pri raziskovanju igre prostora in zvoka z lo-fi [lou faj] pristopom sledil neki dubovski logiki ter izpostavil neskončnost interpretacij glasbenega izraza.
Slovenska nota duba, ki jo prinaša Frajton Dub, po eni strani vzbuja občutke domačnosti, a jih obenem z nekaterimi komadi, ki bi si jih upali razumeti tudi kritično, tudi uničuje in ustvarja občutek odtujenosti. Kompilacija, ki je izšla v 300 izvodih, lahko pa si jo tudi brezplačno pretočite na Soundcloudu, bi lahko bila nedvomno zanimiva tudi izven naših meja. Slovenska reinterpretacija in preslikava duba v domače okolje dub predvsem prevprašuje in briše meje med glasbenimi zvrstmi. Tako tudi potrjuje, da je ločevanje in določevanje zvrsti v bistvu nesmiselno in pravzaprav tudi nemogoče. Od frajtona do fraj tona.
Celotno kompilacijo Fraj ton dub lahko poslušate TUKAJ.
Dodaj komentar
Komentiraj