10. 7. 2022 – 19.00

Aarti Jadu: L'Ecole De La Caz

Vir: Naslovnica

Heavy Machinery Records, 2022

 

Vročinski valovi melbournske pokrajine so v tokratno Tolpo bumov zanesli avstralsko ustvarjalko indijskega porekla, Aarti Jadu. Glasbenica, ki je bila v zadnjih letih slišana predvsem v sodelovanju s številnimi drugimi ustvarjalci in kot članica štiriglasnega improvizacijskega a capella zbora Khyaal, se je odločila za samostojni projekt in tako februarja letos izdala svoj prvi pravi album. Lahko bi rekli, da je mlada ustvarjalka arhetip nespečih, neustavljivih glasbenikov, ki z vsakim projektom prinašajo na sceno svežino. V svojem času v glasbeni industriji je ustvarjalka z eksperimentalnimi delavnicami, številnimi sodelovanji in izobraževanji prispevala marsikaj, hkrati pa je skrita v temnejših kotičkih podtalne scene. Na novem albumu je svoje izkušnje v glasbi združila v ambientalno pokrajino vokalov, instrumentarije in zvočne manipulacije, v kateri se bohotijo tako moderne kot tradicionalne poteze indijske glasbe.

Jadu melodije svojega ustvarjanja venomer močno povezuje s kulturno dediščino prednikov in njihovim zvokom, pa tudi z gibom. Večletno izobraževanje o jogi in glasbi raga jo je spodbudilo k organiziranju delavnic, v katerih z zvokom in gibom ter ob upoštevanju nevroznanosti odpira prostor za podoživljanje in izražanje travme v upanju na postopno celjenje čustvenih ran z gibanjem in glasbo. Ta izčrpnost lastne notranjosti pronica v glasbo, ko z elektronskimi vokali in cinematičnim ozadjem poroča o svojem učenju o svetu. Francoski naslov L'Ecole De La Caz oziroma »šola o hiši« bolj kot o materialnem svetu okoli nje priča o Jaduinem odkrivanju novih pomenov doma in hiše kot nečesa notranjega.

Pri snovanju plošče se glasbenica nikakor ni držala klasične strukture albuma. Po prvem komadu, ki je eden daljših z albuma, IT / THAT, nam je takoj jasno, da smo zapustili planet Zemlja. V ospredje postavi večjezični dialog med glasovi o opredeljevanju tega, kaj je bitje in kaj stvar, zlepljen v eno z brezgravitacijskim, skoraj božanskim ozadjem, ki nas odpelje onkraj vsakdanjih razumevanj glasbe. Z drugo skladbo SENT / SUMMONED je predstavljen koncept. Skupino šolskih deklet božanske avtoritete pozovejo, naj poročajo o neznanem teritoriju. V glasbi na plošči spoznavamo tako skrivnostne glasbene krajine in doživljanje posameznih deklet kot tudi njihove bitke. V pesmih, kot sta ME / US in WHO / WHAT, so kljub redkobesednosti izražene teme pripadnosti, doma, identitete, povezanosti in osebne rasti.

Glasbo na plošči je avtorica pripravila s kombinacijo zvena klasične violine in sintetičnih zvokov, zato album niha med novim in starim, božanskim in surovo človeškim, melodije in vokali pa nenehno padajo v skupne luknjice in se nato iz njih izlivajo v nove tvorbe. Hkrati je glasbenica pustila prostor za dihanje, pavze so premišljeno postavljene, tako da razbijajo monotonost. Jadu se na albumu izkaže tako v vlogi komponistke kot tudi producentke in kljub začetnim finančnim težavam ob denarni podpori kolektiva Flash Forward predstavi cinematično ambientalno izkušnjo. Njena odločitev za vpeljavo desetih različnih vokalistov v nekoliko čudaški in hkrati občudovanja vreden vesoljski koncept albumu vdihne življenje.

Raziskovanje neznanih pokrajin in množična doživljanja le-teh so odmev izkušnje človeka, ki išče identiteto, kar Jadu z vpeljavo melodičnih potez indijske folk glasbe spremeni v nekaj svetega in svetlega in se odreče popularnim jokajočim in pritožujočim se pristopom k tovrstni tematiki. Z vnosom večjezičnosti in izmišljenega vesoljskega jezika v besedila povzroči nekaj zmede, ki pa le kaže na univerzalnost nedoločenosti ob potovanju skozi življenje. Tudi v delih brez besedil Jadu odpre prostor za interpretacijo, ki z zvokom spominja na ustvarjalce, kot sta T. Morimoto in Cassius Select.

Glasba z debitantske plošče ustvarjalke Aarti Jadu je vse prej kot le ambientalna glasba, saj avtorica v zgolj sedmih skladbah predstavi širok nabor popolnoma različno oblikovanih melodij. Slišimo namreč tako zvok violine in ropot kot tudi šelestenje in vzvišene, svetniške vokale, ki jih vse zveže v povezano pripoved, katere rdeča nit so melodije indijske folk glasbe. Mlada ustvarjalka se je samostojno uveljavila kot sveža sila na ambientalni glasbeni sceni in prodrla tudi v druge glasbene kroge. Jadu je močan kontrast mainstream sceni z muziko, ki nikakor ni namenjena zgolj zabavi ali, nasprotno, osamljenemu poslušanju, hkrati pa je usmerjena v progresivnost in odkrivanje novih potencialov stare glasbe, tako na področju zvočnega ustvarjanja kot tudi zdravljenja in kulturnega udejstvovanja. 

 

Leto izdaje
Avtorji del

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.