Aman!!!: Aman!!!
Discrepant, 2018
Izraz aman srečamo v nekaj balkanskih jezikih, sem je prispel z vzhodnimi vplivi v času Otomanskega cesarstva. V danem je lahko vzklik nezadovoljstva ali besa, kot je to še posebej poudarjeno z dodanimi tremi klicaji v imenu zasedbe Aman!!! Ne vemo točno, zakaj je zasedba Aman!!! tako jezna in tega gotovo ne bi mogli razumeti le na podlagi glasbe, ki jo ustvarja. Glavna protagonista tokratne Tolpe bumov sta torej Tasos Stamou in Thodoris Ziarkas kot Aman!!! Njun izraz s po imenu zasedbe naslovljene kasete je pod močnim vplivom grškega gibanja rebetiko in sorodnih glasbenih tradicij Grčije prve polovice dvajsetega stoletja. Že ovitek, ki prikazuje obdelano fotografijo grškega avtorja Yiorgosa Batisa, namiguje na duovo fascinacijo nad starejšo grško folkloro, isti Yiorgos Batis je bil namreč tudi eden izmed predstavnikov zelo široke glasbene smeri, ki ji danes rečemo rebetiko. Kaseta Aman!!! torej izhaja iz že v osnovi raznovrstnega rebetika, ki ga tokratna avtorja odpeljeta v popolnoma aktualen kontekst.
Tasos Stamou in Thodoris Ziarkas sta odraščala v Grčiji pod vplivom tako lokalne folklore kot tudi sodobnih glasbenih praks. V tej dekadi pa sta se oba znašla v Londonu, sicer neodvisno od njunega skupnega glasbenega ustvarjanja. Čeprav sta v preteklosti dajala prednost sodobnejšim pristopom k muziciranju, osnovanim na elektro-akustični produkciji in uporabi terenskih posnetkov, sta s projektom Aman!!! nekoliko tehnično poenostavila svoje vloge. Prvi član zasedbe Tasos Stamou na tem albumu večino časa igra na bouzouki, drugi član Thodoris Ziarkas pa tu igra kitaro. Njun izraz je precej osnoven, temelji le na omenjenem naboru izbranih instrumentov in ne vključuje veliko dodatnih zvokov, efektov ali podobnega. S takšno postavitvijo se omejita na precej okleščeno obliko izraza, s katero se uspeta dotakniti nekaterih ključnih kosčkov tradicije grške folk glasbe.
Zdi se, da je bil od samega začetka namen zasedbe Aman!! raziskovati meje tradicionalne glasbe z osrednjim poudarkom na improvizaciji, ki jo člana vpeljeta iz njunih specifičnih glasbenih ozadij, s čimer postane njuna interpretacija še toliko bolj posebna. Njune skladbe se pogosto razvijejo iz že znanih melodij grškega rebetika. Dve takšni skladbi – Atsiggana in Zoula Se Mia Varka - sicer temeljita na starih verzijah že omenjenega avtorja Yiorgosa Batisa, a jih Aman!!! prestavi v drugačen okvir. S spretno vpeljanimi improviziranimi frazami duo obe skladbi precej razvleče. Prav ob teh daljših skladbah pa Aman!!! tudi najbolj navduši; uspe izzvati starinsko glasbeno igro, skozi skladbe smiselno spremeni ritmiko ter vzdušje in pri tem poda zelo poslušljivo in zanimivo, intrigantno celoto.
Čeprav ob poslušanju istoimenske kasete dua Aman!!! ne moremo mimo dejstva, da gre za glasbo, ki bi z nami kot poslušalci verjetno najbolje resonirala v živi izvedbi, smo vseeno lahko zelo zadovoljni s tem, kar nam Tasos in Thodoris ponudita na tokratni izdaji. Njun pristop k ustvarjanju bi sicer bržkone izpraznil tipično grško taverno, a po drugi strani bi gotovo omamil tisto bolj radovedno družbo. Glavna značilnost, ki Aman!!! ločuje od ustvarjalcev iz obdobja rebetika, je dejstvo, da sta Aman!!! predvsem instrumentalni duo. Če so sorodni glasbeniki v preteklosti peli predvsem zelo emotivne pesmi, se Aman!!! osredotočita na strunarsko plat te glasbe. A vseeno - njun pristop izstopa, je nepredvidljiv in izpolnjen s preigravanji, ki reflektirajo aktualne glasbene prakse. Njuna glasba prenese največ smisla, ko si vzameta več prostora za razvoj svojega svobodnjaškega izraza, kar se najmočneje odrazi v daljših skladbah albuma. Njune improvizirane pasaže so včasih razgibane, veseljaške; spet drugič ilustrirajo popoln notranji mrak. Tako ta medgeneracijsko vezana glasba omogoča smiselno sporazumevanje starega s trenutnim, kar je morda tudi njen največji plus. Poly oraia! Zelo dobro!
Dodaj komentar
Komentiraj