D'En Haut: D'En Haut
Pagans in Facette, 2024
V času zimskega sončevega obrata se posvečamo letošnji izdaji zasedbe D'En Haut. To je skupni projekt Thomasa Baudoina in Romaina Colauttija, ki ju že dolgo povezujejo različni glasbeni sestavi. Sodelovala sta pri Aronde in Artús, dveh sicer zvočno povsem kontrastnih, a idejno sorodnih projektih, pri katerih so snov črpali iz francoske ljudske godbe natančno določenega okolja in material poslušalstvu približali v nabrušeni preobleki. Vsi ti projekti pa so se udejanili pod okriljem Hart Brut, samooklicane radikalne umetniške kompanije Gaskonje, ki s pripadajočo založbo Pagans razširja percepcijo in recepcijo ljudske glasbe. Tako je tudi D'En Haut vzniknil iz vzgiba po prebiranju starega izročila in njegove reinterpretacije.
Thomas in Romain izhajata iz kulturne krajine jugozahodne Francije, iz pokrajine Gaskonje, kamor sta od začetka svojega delovanja usmerjala zanimanje. Leta 2013 sta izdala prvenec pod pravzaprav istim naslovom, kot ga nosi plošča tokratne Tolpe bumov, in v njem začrtala samosvoj pristop k etnomuzikološkemu materialu.
Glasbo odlikuje poudarek na ritmiziranju, ki se iz ustaljenih form tradicije ljudskih plesov, dandanes oživljenih skozi gibanje balfolk – druženja ob živi glasbi in plesu v manjših ali večjih skupinah – razrašča v nepričakovane poudarke in izpeljave, ki prav tako vabijo k razmigavanju. Tolkalec Romain Colautti prispeva k poigravanju s premenami ritmov, Thomas Baudoin pa glasbo zaznamuje z udrihanjem po tradicionalnem glasbilu tambourin à cordes, strunskem tamburinu z značilnim vibrirajočim zvenom, ki do izraza pride denimo v komadu Lo pair de la nòvia. Vse skupaj, kljub predirnemu vokalu, tvori osvežilen konglomerat.
Letošnji album ponudi prav tak naboj. Komadi se iz ponavljajočih se napevov zasukajo v utripajoč ali nihajoč ritem in spet zavijejo v dromljajoče prepevanje. Razporeditev komadov razgibano vodi od bolj prožnih, kot sta uvodna Au paradis in Quan èri joen pastor, do kasneje skorajda nepremičnih skladb, kot je Dans N'haux, v kateri je v ospredju vrsta dud boha in za katero se zdi, da razpira prehod v nek povsem drug čas in prostor. Posebno popotovanje se pripeti tudi z desetminutnim komadom Dens la capèra, ki ga otvori shruti box, nakar se mu pridruži nespremenljiva meditativna vokalna linija, ki vztraja vse do konca. Prav s tem vztrajanjem ponudi priložnost za zaziranje navznoter, in ravno ko se med poslušanjem izborimo za pozornost, za sprejemanje tega vztrajanja, se skladba odvije h koncu.
Zvočnost D'En Haut je podkrepljena z izročilom, ki je dvojici služilo kot navdih in za katerega prenos oziroma približanje si glasbenika prizadevata. S tem še posebej mislimo rabo vsakdanjih predmetov, kot so tesarska orodja ali pa kravji zvonci, ki so se priložnostno spremenili v zvočila, ob katerih so ljudje prepevali.
Album D'En Haut zaznamujejo tudi okoliščine njegovega nastajanja. Pesmi nosijo religiozna besedila in nekatere med njimi so bile posnete v notranjosti cerkvenih objektov. Podobno kot so bile cerkve umeščene na stara svetišča in so bili s tem v krščanstvo prevzeti elementi starejših verovanj, se tudi za glasbo na tem albumu zazdi, da se skozi melodije in naravnanost dotika nečesa starodavnega. Besedila imajo krščanska poimenovanja, interpretacija glasbenikov pa je širša.
Dodaj komentar
Komentiraj