Guedra Guedra: Vexillology

Recenzija izdelka
5. 4. 2021 - 19.00

On The Corner, 2021

 

Rejvanje v zavetju oaze sredi peščenega morja zveni kot pregreha najbolj privilegirane belske mladine evropske ali ameriške enoodstotniške klase. Podoba namreč nemudoma tangentira na razne Burning Mane ali Coachelle, kjer se skozi avtentično glasbo tujih kultur v iskanju osebnega spoznanja mudi brezskrbna mladež. Toda današnji puščavski rejv na srečo ne sledi tovrstnim vzorcem. Danes bomo v Tolpi bumov spoznavali ploščo z imenom Vexillology, debitantski album maroškega DJ-ja Guedre Guedre.

Abdellah M Hassak z umetniškim imenom Guedra Guedra je mlad DJ iz Casablance, ki je nase sprva opozoril z lanskim EP-jem Son of Sun. V svojih kompozicijah kombinira tradicionalne elemente berberske glasbe z uvoženimi elektronskimi žanri. Rezultat so komadi, ki so zmožni ponašati duhove zahodno saharskih ljudstev v sleherni klub svobodnega režnja sveta. 

Beati na albumu Vexillology so praviloma značilni za klasični house in na trenutke vlečejo inspiracijo tudi iz drugih žanrov, denimo iz dubovskih vod ter ambientalne tehno glasbe. Kar dela pesmi unikatne in zanimive, je vpletanje tradicionalne glasbe severnoafriških nomadskih ljudstev v kompozicije. Na nekaterih komadih je priokus avtohtone kulture razmeroma blag, kot denimo pri pesmi People’s Cabaret, ki v svojem rejverskem entuziazmu spominja na surovo zabavnost glasbenikovih DJ-setov. 

Toda posvetimo se pesmim, ki vsebujejo več elementov berberske glasbe. Abdellah Hassak dodobra izkoristi kreativno svobodo studijskega ustvarjanja z razvijanjem kompozicij, ki jih med mikserskim setom morda ne bi mogel. V pesmih Berber is an Alien in The Ark of Three Colors Hassak sempla berberske pesnitve, hišni beat pa je zgolj podlaga za sloje ljudske inštrumentacije in vokalnih himn. Na večini komadov glasbenik uporabi berberske flavte, tolkala, melodične in ritmične vzorce ter petje in govor, sposojene iz avtohtonih zvrsti glasbe, kot sta aita ter chaabi. Hassak posebno noto pozornosti kulturi svojih prednikov nameni že s svojim umetniškim imenom Guedra Guedra, saj izraz guedra v berberskem jeziku pomeni ples z glasbeno spremljavo na bobnih, narejenih iz velikih loncev ter napete živalske kože. 

V kompozicijo glasbenik vključuje tudi zvoke narave in okolja, recimo ptičje žvrgolenje v pesmi Seven Poets in zvoke dežja v pesmi Clapping, ki poslušalcu naslikajo prizore iz oddaljenega nomadskega življenja v višavah Atlasa ali v peščenih širjavah Sahare. Inspiracijo za skladbe in zvočne semple išče na casablanških tržnicah, kjer izbira stare plate tradicionalne maroške in berberske glasbe. Zaradi odkritij zvočnih raziskovalcev in sledečih sodelovanj z znanimi zahodnimi glasbeniki je publiki verjetno bolj znana sufijska glasba iz Jajouke, a Abdellah Hassak raje posega po posnetkih zajanskih ljudstev ter saharskih Berberov.

Verjetno ni naključje, da je tak raznolik in barvit album nastal prav v Casablanci. Mesto je že stoletja kulturno in gospodarsko stičišče Maroka in širše magrebske regije. Nomadska ljudstva Berberov iz Sahare ter višav Atlasa so se zaradi pristanišča mešala z evropskimi trgovci, vojaki in kolonizatorji. Mesto zato še danes velja za eno najbolj odprtih v arabskem svetu, kjer je mešanje avtohtone, maroške kulture z evropsko vidno v arhitekturi, jeziku in navsezadnje tudi v glasbi. Ljudje so prav tako sestavljanka prepletajočih se zgodovin; pripadajo islamski veri, govorijo arabsko, berbersko ter francosko, živijo pa v metropoli, kjer v nebo segajo tako nebotičniki kot minareti. 

Razlike znotraj maroške družbe in vplive glasbe iz tujih scen Guedra Guedra ponazori že z naslovom svojega albuma. Vexillology, v slovenščini veksikologija, pomeni študijo zastav, njihovega pomena, izvora ter simbolike. Zastava je del posameznikove nacionalne identitete, združuje neznance s skupno preteklostjo in prihodnostjo. S štirikotnimi kosi blaga navidezno brezpomenskih vzorcev izražamo ponos, žalovanje, gojimo upanje in opravičujemo nasilje. Zastava pa hkrati predstavlja kolektivno zgodovino vseh predstavnikov naroda pred nami. Naših prednikov, njihovih uspehov in bojev, rasti in upada, kulture in politike. Guedra Guedra z albumom prepleta podobne melodične motive, vzorce ter odtise svojih dedov iz berberske kulture. Glasbeno kombiniranje kultur je njegova svojevrstna študija zastav, pri tem pa si privošči nekaj, kar dobesednim zastavoslovcem ni na voljo: iz simbolov preteklosti, dóma, sedanjosti in tujine tvori lasten kolaž. Izbira svojo identiteto in tako ustvarja novo prihodnost zase ter za mlade na vzhajajoči maroški alternativni sceni.

Rejverska house muzika in tradicionalno, skozi stoletja ohranjujoče se izročilo magrebskih ljudstev predstavljata dva različna svetova, med katerima bi le malokdo uspel potegniti vzporednice. Prvi je poln užitka in ekscesa, kjer sončni vzhod služi kot naznanilo, da je čas za afterparty, v drugem pa so ljudje v negostoljubnem okolju, kjer glasba še vedno ni samoumevna dobrina. A Guedra Guedra v svoji glasbi kreativno meša uvožene elektronske zvoke Čikaga in evropskih klubov s kulturnim izročilom svojih prednikov, s tem pa povezuje afro-arabsko preteklost z globalizirano sedanjostjo. 

 

Leto izdaje: 
Avtorji: 
Institucije: 

facebook twitter rss

 

Podprite kakovostne radijske vsebine tudi v koronski dobi, kliknite na

 

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.