INTERRUPTED SYSTEM CALL: 2 + 2 IST UM 3 UHR GLEICH 4 / 2 + 2 JE OB TREH ENAKO 4

INTERRUPTED SYSTEM CALL: 2 + 2 IST UM 3 UHR GLEICH 4 / 2 + 2 JE OB TREH ENAKO 4

Recenzija izdelka
19. 7. 2020 - 19.00

samozaložba, 2020

 

To knjigo bo morebiti razumel tisti, ki je v njej izražene misli ali njim podobne misli že nekoč sam mislil. Knjiga torej ni učbenik. Njen namen bi bil dosežen, če bi nudila zadovoljstvo tistemu, ki jo bo bral z razumevanjem.

Tako se glasi uvodni odstavek predgovora h knjigi Logično filozofski traktat Ludwiga Wittgensteina. Za tako pomembno delo torej precej skromne besede, ki bi jih prenesene in prevedene v polje glasbe najverjetneje brali v knjižici, priloženi kakšnemu abstraktnemu albumu. Improviziranemu albumu na primer, saj širša javnost prav svobodnejšim oblikam glasbenega izražanja rada očita ezoteričnost, elitizem, morda vzvišenost, podobne oznake pa pogosto letijo naproti tudi materi vseh znanosti, filozofiji. V glasbenem jeziku torej bo takšno glasbo razumel in cenil tisti, ki že ima izkušnjo z neglasbeno glasbo. A da lahko cenimo abstraktno, svobodno glasbo in v njej uživamo, se je moramo do neke mere priučiti skozi poslušanje ali prakticiranje vedno bolj nekonvencionalnih in vedno manj idiomatskih glasbenih oblik in izrazov. Za nekatere je gateway free jazz, za druge moderna klasika, za tretje punk in potem noise, za četrte pa bo to morda danes obravnavani album 2 + 2 ist um 3 Uhr gleich 4/ 2 + 2 je ob treh enako 4 dua Interrupted system call.

Tandem, razpet med obalo in Dunajem, tvorita Jure Planinšek, multiinštrumentalist, predvsem pa bobnar oziroma tolkalec, ter Alen Grižonič, na Dunaju živeči pianist. V preteklosti sta delovala v številnih glasbenih projektih, na primer Sinai, Ya Hozna, MeduzaleM, Leva noga, pa tudi v raznih ad hoc zasedbah. Kljub dolgoletnemu sodelovanju, trajajočemu menda dobrih deset let, je to njuna prva izdaja v duetu. In zakaj smo današnjo Tolpo bumov začeli z uvodom v Wittgensteinov Traktat? Ker ju menda spremlja že od začetkov njunega ustvarjanja v duetu v študentskih letih. In glede na to, da sta svoj prvenec posnela na Dunaju, rojstnem mestu enega vodilnih analitičnih filozofov dvajsetega stoletja, se zdi primerno, da sta tako album kot tudi vseh pet krajših kosov naslovila z odlomki iz že omenjenega dela.

Wittgenstein se v Traktatu ukvarja z jezikom oziroma formalizacijo le-tega in posledično formalnostjo sveta. Skozi logično-matematično teorijo, po kateri je svet celotnost dejstev, ne stvari, obravnava filozofske probleme in v knjigi pokaže, da je osnovni problem nerazumevanje logike jezika. Celota sveta se mu razkrije kot tavtologija, hierarhično urejen sistem stavkov in odstavkov, ki ne izrekajo ničesar, ključno je to, kaj kažejo oziroma slikajo. Svet torej temelji na resnici, na dejstvih, ne na stvareh. Svet je to, kar smo sposobni misliti in, heh, slišati. Sklep stavkov mora nujno biti pravilen in brez napake, prav napaka pa je ta, ki v svet prinese vsebino. Morda sistemska napaka Interrupted system call? 

Govoriti o napaki v improvizirani glasbi se najbrž marsikomu sliši kot absurd. Tudi preslikava formalnosti sveta v spontano muziciranje in notranji red sicer deklarirano svobodne glasbe morda koga zbodeta v oko, a sta na nek način dejstvo. In vnašanje koncepta napake je ob dandanašnji popularizaciji improvizacije in inflaciji pristopa igram, karkoli hočem dobrodošlo in sveže. Kljub naslovom dveh skladb, ki se v obratnem vrstnem redu povežeta v Wittgensteinovo zadnjo ugotovitev o čemer se ne da govoriti, o tem moramo molčati, koncept konstitutivne napake v improvizaciji sili le-to k zaželeni refleksiji in lepo zaobjame Traktat, katerega ugotovitve je sproti kršil tudi sam Wittgenstein.

Kar je sploh mogoče reči, je mogoče reči jasno, zatorej še nekaj jasnih opazk o sami glasbi in albumu. Je živ in barvit, barvanje klavirja pa je najbolj očitno prav v kosu Grobo rečeno: predmeti so brezbarvni. Namerna napaka? Album sta Planinšek in Grižonič zmiksala in zmasterizirala sama in na splošno opazno pretih klavir, ki ga bobni na momente dobesedno povozijo, da ponovno slutiti načrtno deviacijo in ponudi drugačen zvok, ko je harmonski inštrument velikokrat v ozadju. Album je kratek, traja približno petindvajset minut, zato bomo na tem mestu tudi skrajšali današnjo Tolpo bumov in pustili, da nam glasba Interrupted system call naslika, kar bo vsakemu pač naslikala. Recimo, da bo njen namen dosežen, če bo nudila zadovoljstvo tistemu, ki jo bo poslušal z razumevanjem.

 

facebook twitter rss

 

Podprite kakovostne radijske vsebine tudi v koronski dobi, kliknite na

 

Prikaži Komentarje

Komentarji

Če ne bi tehnik prekinil, bi bil prepričan, da je koncept teksta to, da se ponovi!

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness