KAJA DRAKSLER + MATISS ČUDARS: Miniatures from Our Livingroom
Samozaložba, 2015
V nocojšnji Tolpi bumov nam bosta ušesa krivila Kaja Draksler za klavirjem in Matiss Čudars na električni kitari. Ker Drakslerjevo že dobro poznamo, je na mestu kratka predstavitev Matissa Čudarsa.
Čudars prihaja iz Latvije in se v svojem ustvarjanju posveča raznolikim žanrom, od jazza preko folka in rocka do klasike. A k tem žanrom ne pristopa z ekskluzivističnega vidika, temveč jih meša ter prepleta. Sicer je zaključil šolanje na amsterdamskem konservatoriju in se kasneje izpopolnjeval pri mnogih mojstrih šeststrunskega instrumenta.
Z Drakslerjevo sodelujeta že dve leti in februarja smo ju imeli priložnost slišati tudi v živo v okviru cikla Confine Aperto, kjer sta nam odigrala precej zanimiv set miniatur, v duhu pričujoče plošče. Zdaj imamo pred seboj tudi novi album Miniatures from Our Livingroom, s katerim nam razpirata diapazon njunega muziciranja.
Na zgoščenko sta posnela enajst miniatur, ki so delno komponirane in delno improvizirane. Že sama forma miniature napoveduje karakter plošče, saj gre pri miniaturah po navadi za kratka tematsko poljubna in odprta dela, ki prinašajo od enega do dva motiva in iz njiju gradijo. Tudi Drakslerjeva in Čudars sta storila podobno, a na mnogo svojevrstnih načinov.
Dvojec se napaja iz vseh izvirov improvizacije. Gradita tako iz strukturalnosti kot iz zvočnosti. Prav tako spretno pa to dvoje tudi prepletata. Pri začetnih skladbah na ploščku je v ospredju bolj poigravanje z glasbenimi strukturami. Duet material ustvarja iz kratih motivov, ki si jih podaja, jih variira in postopno razvija. Že v tretji skladbi fokus obrneta tudi k zvočnosti. Priča smo prepletu motivične gradnje z zvokovno specifičnimi elementi, ki jih izredno spretno vkomponirata v celoto. Tu zaslišimo tudi zvok visečih zvončkov in raznih frulic. Tudi sicer glasbenika v skladbah posežeta po drugih instrumentih, kot so raznorazna tolkala in pihala, ki pa so večinoma v vlogi ustvarjanja teksture. Teksturno naravnana je tudi skladba Pluto, ki je morda najzanimivejša, saj v njej najgloblje zaplavata v raziskovanje skupnega zvoka v mnogoterosti njegovih detajlov, in njuna odkritja so resnično izjemna. Proti koncu plošče se usmerjata bolj v ustvarjanje atmosferične zvočne krajine, pri kateri prevladuje umirjeno vzdušje. Z izjemo skladbe Leaflet, ki jo je navdihnila Messiaenova skladba Feuillets inédits oziroma Neobjavljene strani, katere tretji in četrti del poslušamo v ozadju. Leaflet se ponovno vrača k strukturalni gradnji, kot bi nas opozarjala, da je kljub trenutni atmosferični zvočnosti v ozadju še vedno prisotna neka višja logika, ki vodi skupno ustvarjanje teh dveh glasbenikov.
Drakslerjeva in Čudars sta izredno dobro uigran duet, kar se močno odraža tudi na njunem prvencu Miniatures from Our Livingroom. Glasbeni tok oblikujeta skupaj in precej koherentno, drug drugega pogosto dopolnjujeta, hkrati pa dopuščata svobodo raziskovanja posameznika. Vsekakor bi si želeli slišati nadaljevanja njunega sodelovanja, morda v smeri širjenja zvočnosti same in razpredanja raznolikih tekstur, ki jih omogočata njuna instrumenta.
Dodaj komentar
Komentiraj