Mala herba: Demonologia

Vir: Naslovnica

Aufnahme+Wiedergabe, 2021

 

Nedaleč stran od nas, malo severno in malo vzhodno, je država, ki je preživela že vse mogoče. Od slovanskih poganskih ljudstev do krilatih huzarjev kraljevine, grozote vojn dvajsetega stoletja, pa okrilja Sovjetske zveze in sindikata Solidarność. Zdaj se je Poljska znašla pod čarom desničarskega prijema ter s skoraj popolno prepovedjo splava in z LGBT-free conami. Mladina, predvsem feministična in kvir mladina, potrebuje in si želi drugačno resničnost. Kvir reimaginacijo preteklosti ustvarja poljska nebinarna aktivistka Zosia Hołubowska pod imenom Mala Herba z debitanskim albumom Demonologia. Plošča, izdana 15. januarja letos pri založbi Aufnahme+Wiedergabe, predstavlja edinstveno interpretacijo ljudske pripovedi, ovite v temačno, mrzlo industrial zvočno odejo. 

Najprej pa namenimo nekaj besed glasbeni aktivistki Zoisi. Poleg solo projekta Mala Herba, ki se je rodil leta 2017, na področju glasbenega ustvarjanja deluje še v dveh poljskih kolektivih, Sounds Queer? in Oramics, namenjenih podpori nebinarnim in kvir osebam v elektronski glasbi. Med sodelujočimi s kolektivom Oramics lahko najdemo tudi domači dvojec Warrego Valles in DJ-ko Estero iz kolektiva Ustanova. Glasbeničino udejstvovanje je kulminiralo v albumu Demonologia, ki ga sama opiše kot študijo demonov in fantomov, posvečeno kvir osebam, ki raziskujejo svoje moči.

Mala Herba na prvem solo dolgometražcu za pripoved uporablja zelo unikaten pristop mešanja tradicionalne in sodobne glasbe. Folklornemu izročilu, ki ga manifestira z načinom petja in besedili, dodaja glasbene aranžmaje, značilne za postkomunistični prostor. Ti izhajajo iz novega vala osemdesetih let in bendov, kot sta Siekiera in Lahka Muza. Med sodobniki najdemo izvajalce elektronske mračne glasbe, kot je Zamilska ali beloruski sint postpank bend Molchat Doma. V zvočenju črne magije se torej prepletajo in spajajo različne žanrske začimbe od darkwavea, coldwavea, sint elektronike, postpanka in tehna, kar Mali Herbi odpira razsežen prostor za eksperimentacijo, dinamičnost in zvokovno barvitost plošče Demonologia.

Mala Herba način odkrivanja globin in mistik ljudskega izročila odločno nastavi s prvim komadom Lament, kjer nemudoma slišimo odmeven, prodoren vokal, ki zaradi repetitivnosti zveni ritualistično in magično. Spremlja ga močan ritem zatonelih bobnov, industrial tempo in manipulacija zvoka, ki občasno melodijo zamenja za hrup. S tem glasbenica poudarja različne elemente, enkrat mračno atmosfero, drugič večslojen vokal. Nadaljuje s komadoma Szczodre Gody in Kupały, kjer poleg coldwave estetike in sintov slišimo elemente tehna, industrial magije, kar ustvarja primalni zvok, prelit z odmevajočimi kriki in obrednim zaklinjanjem. Uroči in prevzame nas tudi nizek, pridušen bas. Strukturno je album Demonologia konsistenten, vendar razgiban ter kljub jasni narativi in zvokovnemu okvirju ne postane monoton. Vmes sicer pesmi Droga in Dawaj ne odpirata novih globin, spektrov glasbenih aranžmajev in struktur v kontekstu albuma, vendar ob tem ne vzbujata dolgčasa in jima uspe ohranjati pozornost skozi podtalne elektronske plesne ritme. 

Nazaj v mistične vode čarovništva nas potegne komad Wszystko Marnošč, ki je direktna referenca na tradicionalne poljske zimske pesmi. Skrivnostnosti folklornih pripovedi ji ponovno uspe pričarati z bolj izrazitimi sinti in bobni ob spremljavi večslojnega petja. Za zaključek Mala Herba postreže z najkrajšim in hkrati najbolj izstopajočim komadom Bandoska. Iz ritmično močnega, temačnega prijema nas izpusti z zvokovno minimalističnim koncem. Glasbeno kompozicijo tvori le njen vokal, umeščen v kanonski spev, ki meji na cerkveno petje. Je umirjen, vendar čustven. Dovoli nam, da si odpočijemo in reflektiramo pravkar izkušeno. Vse do konca potovanja skozi fantazijski svet Male Herbe album Demonologia podaja strašljivo in mistično atmosfero ter zaradi lastne intenzitete s prihodom na površje iz demonskih, ritualističnih globin nebinarnim in kvir tovarišicam ponudi neke vrste katarzo. 

Zvočni elementi plošče Demonologia, razen izjemnega glasovnega razpona, ne predstavljajo nič revolucionarnega, vendar skupaj tvorijo unikatno zvočno in vsebinsko spojino. Element folklornega in spiritualnega vokala na eni in glasbena kompozicija na drugi strani predstavljata kontradikcijo. Folklorni spevi in žanrski razpon darkwavea, njegovih derivatov in tehna ustvarjajo trk med tradicionalnimi vrednotami poljske zapuščine in njeno sodobno realnostjo. Povrh tega Mala Herba v Demonologii zgodbo podaja skozi kvir prizmo. Album posveča nebinarnim in marginaliziranim osebam, ki iščejo svoj prostor na svetu. Kontrast med folklornimi spevi in sodobno elektronsko glasbo ponazarja tudi razmerje med ideološkim konservativizmom, omejenim s heteronormativnimi okvirji ter željo po preseganju in ustvarjanju prostorov za vse. Tako postreže z unikatno interpretacijo poganskega izročila, s spreminjanjem preteklosti pa zamišlja boljšo prihodnost, ki jo Poljska definitivno potrebuje. 

 

Tolpo bumov je pripravila vajenka Ula Kranjc Kušlan.

 

Leto izdaje
Avtorji del

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.