Pitaj klince: Stvari za sad

Recenzija izdelka
23. 1. 2023 - 19.00

više manje zauvijek, 2022

 

Oddaja 100 decibelov gre na jug! Vsako četrto nedeljo o novostih na Balkanu.
 / 23. 5. 2021

Pod letnico 2022 se je izgubil še en omembe vreden biser naših južnih sosedov. Prihajajo iz Zagreba, slišijo na ime Pitaj klince, lani pa so izdali svoj debitantski album zelo jasnega trenutka v življenju – Stvari za sad.

Glasbeni izraz, ki izvira iz dolgoletnega prijateljstva Mateja Ponjevića in Svena Šantića, se je začel pod imenom Ask the Kiddos. Duo je glasbo utemeljil na raziskovanju indie zvoka. Iz druženja ob MIDI-inštrumentih, kitari, mikrofonu in zvočni kartici so nastajali zvoki divjih harmonij. Iz tega obdobja na platformah najdemo dva lovey-dovey šlagerja, Lovaby in Chicago. Začetek, ki je v svet digitalnih štikeljcev privihral leta 2020, je božal ušesne brbončice poslušalcev z igro vokalnih harmonij. Preprosti estetiki takratnega duovega izraza bi kritiki lahko očitali pomanjkanje prave rdeče niti. Ask the Kiddos sta plula po široki reki iskanja pravega zvoka, pilila svojo produkcijo in nato izdala dva komada, ki sta zasedbo prvič privedla na radar glasbokopačev. 

Poslovilni program za Marka Breclja
 / 20. 2. 2022

Leto 2021. Reforme. Ask the Kiddos se odločita, da lastnemu glasbenemu izrazu pritiče nekaj bolj pristnega. Bolj domačega. Ask the Kiddos pokopljeta in rodijo se Pitaj klince. V preobratu iz Kiddos v Klince je ena najvidnejših sprememb postavitev zasedbe v bolj bendovsko, odrsko obliko. Na svet prijoka EP Dušice, na katerem se zasedba prvič jasneje predstavi. Dušice uvedejo v glasbo jasnejše bas linije, ki bend prestavi iz pop šlageric v bolj sočne gruvi štikle. Kar zasedbo hrvaškega imena še naprej enači z njegovo mednarodno zvenečo predhodnico, so zares samo še lepe terce vokalov, kitare se prevrnejo na rockersko stran in čistina Kiddosov se preslika v žmohtno umazanijo. Dušice sicer s to umazanijo rokujejo precej od daleč, s kakšnimi efekti na kitarah, Stvari za sad pa s polno paro vdihnejo dim zapuščenega klubovja in dodatno začinijo štikle s progresijo. 

Plato odpre zelo udarni komad Vratit ću se Majko. Gre za psihedelijo doorsovske narave, katere melodika poslušalcu ponudi rahlo anksiozno potovanje po zagrebški neobstoječi savani. Poslovijo se od mladosti, po kateri Klinci sicer ostajajo klinci, a svoj izraz iz domovinskih mladinskih scenic spreobračajo v odrasla filozofska vprašanja. Komad Vratit ću se Majko krasijo tudi popestritveni brejki, ki za razliko od prve plate pesem popeljejo v še zanimivejše vode, pri čemer se zgledujejo po Zappi, Buldožerjih ali kakšnem drugem dedu tovrstnega rock'n'rolla. Najlepše na albumu je to, da nas že intro konkretno odpelje, na nobeni točki pa energija albuma ne usahne. 

Tudi drugi komad Egipat se igra z bizarnostmi in poslušalcu daje občutek, da Pitaj klince na novem izdelku prednost dajejo abstraktnejšim psihedeličnim štiklom. A takšno muziciranje hitro obrne trojica ljubavnih hitičev. Komadi Bebo, Jutranje suze in Ema vsak v svojem stilu poslušalca približajo bendu. Nenazadnje vsi ti komadi naslavljajo ljubezensko tematiko. A tudi ko govorijo o temah, ki jih razumemo navadni smrtniki, Pitaj klince ne šparajo s svojimi interpretacijami. Ljubezenska besedila nikakor ne zvenijo plehko ali že slišano.

Album nov preobrat doseže, ko eden od Pitaj klincev ugotovi, da je Najstariji lik na festivalu. Gre za recital, ki ni edini takšen na plati. Ker v želji po drugačnosti Pitaj klinci ne morejo preko mej jezika, po vzoru prve plate in komada ter zgodbe Ladróna, španskega lisjaka, publiko tokrat nagovorijo s štorijo o drugi živali. Dvodelni komad, ponovitev z EP-ja, tokrat nagovarja drugo žival, v drugem jeziku. Na tapeti je poljščina in Co to za Zwierzę?. Spet, novo nadaljevanje zgodbe z Dušic. Pitaj klince obračajo zgodbo z vprašanjem Kdo je ta žival. Odgovor na retorično vprašanje nam glasbeniki podajo v naslednjem komadu Životinje.

Frank Zappa, 1975, Ljubljana/Zagreb
 / 17. 12. 2022

Album doseže vrh tam, kjer je treba. Na koncu. Snene Oči. Komad nas popelje nazaj na začetek, k eksistencialnim krizam prvega komada. Končno zares začutimo brezčasje klinčevskega izraza, ki nam ga bend tako pogosto čez cel album rahlo zadržano dostavlja. Vrne se refren prvega komada, ponovi se tudi egiptovski rif. Kombinacija že poznanega in moči znanja glasbenikov brez zavor peljeta organsko-elektronsko mešanico semplov in inštrumentov do udarnega konca. Zaključek albuma na vrhuncu je sicer pogumna poteza, a poslušalcu vzbudi željo po ponovnem poslušanju albuma.

Če moramo prvi vreči kamen in s tem dokazati lastno brezgrešnost, bomo tudi mi ob vseh drugih kamen lepo odložili na tla in poslušali še eno plato, ki brez dvoma sodi na seznam boljših izdelkov lanskega leta. Pitaj klinci živijo v trenutku in s tem tudi njihov prvenec Stvari za sad.

 

facebook twitter rss

 

Podprite kakovostne radijske vsebine tudi v koronski dobi, kliknite na

 

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness