RAJA KIRIK: RAMPOKAN

Recenzija izdelka
31. 7. 2020 - 19.00

Yes No Wave Music, 2020

 

Model je preskipal par komadov in na hitro ocenil: 

»Ma ja, to je tehno.« 

»Ma ja, ampak ni ne, mislim, ajde, če zdej res greš čist v srčiko pol ja, najbrž lahko tud tko rečeš, ker v esenci je pač repetitivno in ima neke atmosferične sloje ampak vseen, ne moreš tega kar tako označit za nek običn tehno,« se je pobunil drug model, ki pa je slučajno zelo navdušen nad to plato in se mu ne zdi prav, da bi se jo vrglo v koš skupaj s tehnom, kot ga je vajena evropska publika. Ker to ni!

Tako nekako je en večer tekel pogovor o novi plošči Rampokan dvojca Raja Kirik, ki je letos junija izšla pri indonezijski založbi Yes No Wave Music. Raja Kirik je projekt, ki ga tvorita skladatelj, producent, digitalni umetnik in DJ Yennu Ariendra ter Johanes “Mo’ong” Santoso Pribadi, eksperimentalni skladatelj in izumitelj inštrumentov. Že leta 2018 sta izdala prvi album z naslovom Raja Kirik, ki predstavlja le del njunega obsežnejšega umetniškega projekta Image of the Giant (War on Narrative). Skozi projekt sta preiskovala zgodovino nasilja na vzhodni Javi med nizozemsko kolonizacijo, s ploščo Rampokan pa to raziskovanje še nadgrajujeta, saj z njo segata še globlje v tisočletno indonezijsko tradicijo upora skozi umetnost.

V Indoneziji skoraj vsak dan v kateri izmed vasi potekajo obredi, ki se imenujejo jaranan oziroma jathilan, in čeprav so skozi stoletja privzeli veliko različnih oblik, gre v osnovi za skupino konjenikov oziroma vitezov, ki se bojujejo za pravičnost, proti koruptivnemu režimu in proti demonom. Za evropejske oči ti obredi izgledajo kot ekspresiven ples, kar na določen način tudi so. A poleg plesa jaranan vključuje še imunost na orožje in bolečino, nečloveške akrobatske gibe, najpomembnejši del rituala pa predstavlja faza transa, v kateri plesalce obsedejo razna mistična bitja. Zaradi kombinacije velikih kostumov in trans vzbujajoče glasbe celoten obred deluje zelo teatralno, kar predstavlja še eno izmed tradicij indonezijske kulture. Zavedati se moramo, da ta vključuje velik konglomerat najrazličnejših kultur, ki so bila skozi leta prinesena med prebivalce in ki so jih ti vzeli za svoje in vpletli med že obstoječe kulturne elemente. 

Ravno to poglavje v obredu, v katerem akterji zapadejo v trans, pa je največji navdih za ploščo Rampokan. Repetitivna glasba skozi določene frekvence plesalce poveže z njihovo podzavestjo in z njihovim kolektivnim spominom preteklih travm. In čeprav mi, poslušalci Radia Študent, ob poslušanju morda ne bomo ravno podoživeli druge svetovne voje, nam bo plošča vsekakor dala občutek, da prisustvujemo nečemu pomembnemu. Kombinacija Pribadijevih unikatnih inštrumentov in elektronskih vragolij Yenna Ariendra nas resda prepričajo, da se praktično v deliriju podamo v boj z velikani.

Indonezija ima za sabo dolgo tradicijo absorbiranja najrazličnejših kultur, ki jih je vzela za svoje. Isto mentaliteto lahko opazimo tudi pri zvočni podobi plošče. Če se za trenutek spomnimo na modela, ki je današnjo muziko na podlagi kratkih odsekov komadov, ki jih je na hitro preskipal, ocenil za tehno, bi lahko rekli, da sta Raya Kirik posvojila tehno kot žanr, ga absorbirala in izpljunila v novi inkarnaciji - tako imenovanem jajaran tehnu oziroma novem tehnu. Seveda pri tem ne smemo zanemariti dejstva, da imajo indonezijci sami svojo tradicionalno glasbo gamelan, ki je prav tako kot tehno glasba hitrih in sinkopiranih ritmov. Tradicionalno odigrana v orkestru in na različna tolkala ter druge nam precej eksotične inštrumente deluje presenetljivo elektronsko, čeprav je ustvarjena analogno.

Če zmešamo odpičeno mitologijo, lokalne in globalne glasbene vzorce ter jim pridamo še en kup unikatnih inštrumentov in elektronsko tehnologijo, na koncu dobimo fantastično hipnotičen izdelek, ki ga ne kaže preveč podrobno opisovati z besedami, saj se plošča Rampokan dvojca Raja Kirik veliko bolje izkusi skozi poslušanje. Ker je plošča dolga več kot uro, bomo zaradi časovnih omejitev primorani žrtvovati najmanj zadnji komad plošče, vendar upamo, da jo boste dragi poslušalci v prihodnosti vseeno poslušali v celoti, saj ponudi resnično dober trip.

 

 

 

 

 

 

 

 

Leto izdaje: 
Avtorji: 
Institucije: 

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.