27. 11. 2017 – 19.00

Sampa the Great: Birds and the BEE9

Vir: Naslovnica

BIG DADA, 2017

 

»Greater than a pot of gold,

Greater 'cos of heart and soul«

V Tolpi bumov tokrat predstavljamo najnovejši album Birds and the BEE9 afriške raperke, pesnice in vokalistke Sampe the Great. Čeprav je izdelek ponujen kot mixtape, ga bomo mi obravnavali kot album, saj smo mnenja, da mu s tem izkažemo vrednost in spoštovanje, ki mu pritičeta.

Sampa Tembo je bila rojena v Zambiji, odraščala pa je v sosednji Bocvani. Pred štirimi leti se je nato odločila za drzno potezo in se preselila v Avstralijo. V istem času je tudi izgubila tesnega prijatelja, kar jo je napeljalo k temu, da vendarle poskusi uresničiti svoje sanje - postati umetnica. Pričela je zahajati na lokalne jazzovske in hiphop fristajle in se že ob prvem obisku pridružila bendu na odru. Ti večeri so nato zanjo postali stalnica in priložnost za spoznavanje sorodnih kreativnih duš, kakršna je denimo producent Godriguez, s katerim je sodelovala ob pripravi svojega prvenca The Great Mixtape iz leta 2015 in nato v zadnjih dveh letih v še nekaj manjših projektih.

Za album Birds and the BEE9 je Sampa razširila mrežo sodelavcev. Najbolj prisotna sta Sensible J in Silent Jay, oba producenta, ki delujeta iz Melbourna. V primeru štirih komadov se kot producent podpiše Londončan Kwes Darko, ki sicer izdaja lastno produkcijo pod imenom Blue Daisy za založbe, kot sta Black Acre in R&S Records. Dodatne vokale za skladbo Black Girl Magic prispeva bocvanska pevka Nicole Gumbe, v skladbi The Truth pa se z mikrofonom preizkusi tudi Sampina sestra Mwanje, ki je, mimogrede, producenta Sensible J-ja bojda pogledala zelo postrani, ko je inštrument mbira označil za marimbo, kar pač priča o njenem srboritem karakterju.

Sampa the Great je nase opozorila že s svojim prvim izdelkom, s katerim smo jo spoznali kot igrivo raperko iz Avstralije. Njen takratni The Great Mixtape je bil navihan, zelo sproščen in prijeten na posluh, hkrati pa je bil to zelo intriganten izdelek, s katerim je naše glave zavila v pričakovanje njenih novih glasbenih podvigov. Vendar je šlo za mixtape brez kakih višjih ciljev v ozadju. Le dober začetek svetle kariere. Skozi par singlov, ki jih je izdala na poti do novega albuma, so se nato začele izrisovati močnejše ideje, ki imajo tudi sicer velik vpliv na njeno življenje in kreativni output. Predvsem je s Sampo močno prisotna potreba po odklonu od določenih družbenih norm in pričakovanj, položenih že v zibelke, in pa po sprejemanju samega sebe takšnega, kakršen si. V njenem primeru to pomeni, da sprejme sebe kot temnopolto žensko s skodranimi lasmi, da ne poskuša izgledati kot belka, kar se vrsto let prodaja kot standard, kako naj bi - predvsem ženske - morale izgledati. Velik pomen polaga tudi v iskrenost in izraz, ki je resnično njen, kar je prav lepo neposredno izraženo v pesmi I am Me, katere besedilo gre nekako takole:

 »When you write your fears and hopes on a paper

Music is the way I acknowledge the maker

Fortunately it’s my art

What you listening to is my heart.«

V refrenu pa zapoje še:

« I am me

From the day i started

To the day I depart it’s all I want to be.«
 

Rezultat je album, s katerim močno čutimo njene afriške korenine. Afriška glasba na sploh poseduje določeno prizemljeno in iskreno senzibilnost, s kakršno Sampa učinkovito bogati svojo umetnost. Njena zgodnejša dela so bila nekoliko tesneje zvezana s hiphopom, na albumu Birds and the BEE9 pa se svet beatov in rim nekoliko umakne v ozadje. Kar seveda ne pomeni, da Sampa ni več raperka, še vedno je to eden njenih glavnih načinov dostavljanja besedil, vendar pa se tokrat močneje posluži tudi petja. Podlage večkrat izraščajo iz jam sesionov, ki često služijo tudi kot navdih za samo besedilo. To je nemara tudi razlog, da končni izdelek zveni veliko bolj harmonično in organsko. Ko je producent Sensible J Sampo na eni teh kreativnih seans vprašal, kaj posluša in kaj jo navdihuje, je odgovorila, da napevi, poezija, gospel in Marvin Gaye. Tistikrat je nastala skladba Bye River, ki ste jo poslušalci Radia študent že imeli priliko slišati v našem radijskem editu za RŠ hit.

Če zaokrožimo in povzamemo misli o plošči, lahko rečemo le, da je ta pač čudovito zasvojljiva in koherentna. Različne tehnike rapanja postavijo vsako pesem kot unikat, hkrati pa album lepo deluje kot celota. Birds And The BEE9 toplo priporočamo v poslušanje vsem, ki se bojujejo z lastno identiteto ali različnimi družbeni pritiski. Seveda pa tudi tistim, ki znate preprosto ceniti dobro in iskreno glasbo. Plošča Birds and the BEE9 je zagotovo eden od favoritov letošnje bere novih albumov ... 

 

Leto izdaje
Avtorji del
Institucije

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.