Živa: Živa

Oddaja
11. 8. 2023 - 19.00

Samozaložba, 2023

 

Živa je psevdonim Lucije Ivšić, nekdanje pevke in kitaristke hrvaške punk zasedbe Punčke, ki je v svojem večletnem aktivnem delu pridobila žig kultne punk zasedbe nove generacije. Trio, ki sta ga sestavljali še Ena Baćanović in Anja Tkalec, je imel svoj zadnji nastop leta 2019 v Ljubljani. To je pomenilo razkol benda, mogoče tudi za vedno. Lucija se je istega leta preselila v Melbourne, kjer je kmalu zatem dobila štipendijo za doktorski študij, v okviru katerega preučuje uporabo tehnologije za ustvarjalni napredek. Poleg psevdonima je Živa tudi ime debitantskega izdelka, ki ga je novopečena Avstralka ustvarjala v času pandemične izolacije, izdala pa maja letos.

Živa se začne v maniri trip hop in pop zvoka, a se takoj po uvodu v prvi komad Anything But A Night preoblikuje v sanjave coldwave balade. Večina površja plate je elektronsko ustvarjena in precej potopljena v synthovske in elektronske momente, nastale pod vplivom coldwava devetdesetih let. Na tej liniji umetnica ostane do konca albuma. S takšnim bolj grobim in hladnim pristopom ohrani energijo, ki smo jo lahko v njeni glasbi zaznali že v prejšnjem projektu Punčke. Tudi v novem projektu prevladujejo temačnost, nihilizem in hladen inštrumental, popestren z elektronsko ustvarjenimi zvoki, kar kaže na neko drugo plat umetničinega dojemanja glasbenega ustvarjanja. Tokrat se odpira okno v njen alter ego, v katerem je motiv ustvarjanja še vedno isti, a je prispel na drugi pol in tam našel svojo sestro dvojčico, ki je v resnici darkerica. 

V komadu Only Feeling When I’m Lost se pesem odpre s semplom tamburice – tradicionalnega inštrumenta regije, ki zajema Slavonijo, južno Madžarsko, zahodno Srbijo ter sever Bosne in Hercegovine. Med drugimi je v tej regiji tudi mesto, v katerem je Ivšić rojena in kjer je odraščala. Z uporabo zvoka tamburice in podobnih elementov uprizarja povezanost z lastno dediščino, ki doseže vrh, ko Lucija s svojim glasom ustvarja večglasnost, ki spominja na žensko zborovsko petje.

Ena od komponent, ki poganjajo album, je evforična teatralnost, ki se prvič razkaže v drugem komadu, Bad Blood. V njem se kot protagonistka pojavi struktura zvoka, ki je slišati kot ogromna stena, segajoča v neskončnost. Na tej steni glasovi odmevajo in se kot kovine kujejo v močnejše, debelejše in glomazne stebre. Hkrati povzročajo občutek veličine in vseprisotnosti, ki jo najbolje opišemo z epitetonoma slovesnosti in dramatičnosti. Zvoki syntha nežno in previdno vstopajo v osrednji prostor komadov in semiološko prevzemajo vlogo spominov. Prihajajo iz daljave, nekega nedoločenega prostora.

Punčke pred Indekš lekcijo v Kinu Šiška
 / 27. 10. 2016

Spomini so precej pomembna komponenta prvenca. Delujejo kot protagonisti in voditelji glasbeničinih čustev. Gre za Lucijino počasno odmikanje od identitete, ki jo je dojemala kot lastno, ko je živela v svoji domovini. Po preselitvi na drug konec sveta je pridobila nove karakteristike in se asimilirala v novo okolje. Skozi ta proces gre umetnica s čistim nagonom po preživetju. Brska po bazi spominov in poskuša najti tistega, ki bi ji pomagal k bolj prijetnemu počutju. Kljub temu naleti samo na tiste neprijetne, ki kažejo na negotovost, neljubeče občutke do lastnega obstoja in začarani krog nepripadnosti. Besedila so napisana v angleščini in hrvaščini, a se med izvajanjem besede in stavki mešajo. Tematika besedil se ne spreminja glede na uporabljeni jezik – vedno so izražena globoko intimna in osebna občudovanja, za katere se skozi tokratno ustvarjanje ne iščejo rešitve, ampak se preprosto dajejo na površje. 

Tista občutno osebna čustva umetnica upodablja s precej nežnim in nekoliko blagim reverbom, podanim vokalu. Ta proizvaja občutek petja, javljanja ali glašanja iz globine jame oziroma iz mračnega in skritega prostora. Standardno petje se velikokrat prepleta s preprostimi melodičnimi izgovorjavami glasov, ki bolj ko ne zvenijo kot jecljanje v objemu trpljenja in nemoči. Prevladujoč glasbeni element plošče je hitrost ritma beatov, čez katere umetnica poje, kar pogosto zveni, kot da bi želela prehiteti ritem – kot da ga lovi ali za njim teče. Ob poslušanju sentimentalnih komadov se izkaže, da je album sprehod z demoni iz preteklosti in ponovno oživljanje tistih spominov. Poleg tega je pri izvajanju veliko šepetanja, ki ustvarja atmosfero misterioznosti in hkrati tvori še bolj temačno in napeto ozračje. 

Ivšić v prvencu nadaljuje pot, na katero je stopila že zdavnaj, a je tokrat tlakovana z drugačnimi kamni in obdana z drugo pokrajino. Ob njenem nežnem pristopanju k mediju zvoka se naježimo, kar sproži taktilne dražljaje. S strukturo zvoka, ki kaže na hitenje in paranojo, ter hkrati z iskreno razgaljenimi besedili Lucija trdno stoji za svojo stvaritvijo kot medijem lastnega govora.

Avtorji: 

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

randomness