Osovražen osmi

Recenzija izdelka
25. 1. 2016 - 13.00
 / Kinobar

Problem, ki se vzpostavlja ob dotičnem zadnjem filmu velikega amerikanskega filmarja Quentina Tarantina, The Hateful Eight oz. Podlih osem, kot so nam ga prevedli, je, kako ne podleči prvemu kritičnemu vzgibu, skušnjavi absolutnega hvaljenja. In obenem ne poseči po drugem velikem miku, recimo mu adornovskem ali brechtovskem odklanjanju filma, posebej ameriškega in posebej hollywoodskega filma kot spektakla brez duše ter ideološko industrialno sredstvo ohranjanja gosposkih razmer.

To past bomo rešili tako, da jo bomo sprožili, kajpak. Ne bom o tehnikalijah, Quentinovem romantičnem boju za filmski trak proti digitalizaciji, ne o sedemdesetih milimetrih, pa ne o kraji scenarija in ostalih bolj ali manj anekdotičnih pripovedkah. Naj nam umetnostna marksistična misel odpusti, a hudiču je treba dati, kar je njegovega. Podlih osem je scenaristično, režijsko in naratološko tako briljanten, da mu ne moremo očitati ničesar, tako se vsaj zdi. Videl sem ga samo enkrat, to bo treba popravit, ampak mika me postaviti ga na sam vrh Tarantnovega opusa oz. najmanj ob bok Neslavnim barabam. Zakaj, sledi.

Če pustimo húdo špico, mrzlega in kamnitega Jezusa na s snegom zametenem kolovozu, in hudó podlo Morriconejevo muziko, nas prva poglavja filma umetelno opentjastijo. Namreč, kamera, fotografija, scenografija, pač vse filmske prvine so na moč stirilizirane, znane tarantinovske face in značilni prenabriti gobci, trupla in hecno zajebantsvo, da iz vsega zaveje sumljiv duh po vse preveč poznanem. Umetniški deja-vu. Sploh ker se razen konstantnega gobcanja, ki postaja vse bolj dosadno in ki smo se ga že navadili v teh dvajsetih letih, nič kaj dosti ne zgodi. Kot bi te hotel skladno s svojo wyomingsko klimo pustiti na hladnem.

Dokler ne prikolovratijo do krčme v vukojebini na poti do mesta, kamor se bodo zatekli pred snežno nevihto. Tukaj pa se začenja odvijat filmska in filmarjeva mojstrovina, ki vnazaj sproti popravlja samo sebe. V tem obpotnem pajzlu se vestern začenja spreminjat v dramski misterij; enoprostorko, saj se ves poglaviten potek, kot npr. v Hitchcockovem Dvoriščnem oknu, razvije med štirimi lesenimi stenami, v našem primeru na kakšnih štiridesetih, petdesetih kvadratnih metrih. Ko smo ga že omenili, tudi v naši Osmih je suspenz zgrajen vrhunsko, kar klasično in po preverjeni metodi njegovega največjega majstra. Gledalci smo na neki točki prek naracijskega vložka nenadejano obveščeni o bistvenem, česar nekateri protagonisti ne vedo. In poglobitev fabule, časovni prebliski, dokončno pripoznavanje, kdo je kaj in kdaj in s kom. Skoz narativno razdrobljenost film postaja vase zaključena kreacija. Zgodbarska in dramatološka orgija v mediju gibljive slike.

Temu dodajmo še vse Tarantinove izrazito avtorske prvine, tj. na temeljitem poznavanju kinematografske zgodovine bazirano kopiranje, že omenjeno, nemalokrat čezrobno klepetanje in razkošni darovi govora, konstantno in večinoma čisto prezabavno zajebavanje in seveda brutalno, kar pornografsko nasilje, ki sicer ne tako ekstremno kot v nekaterih sadovskih žanrih, pa vendar podobno brezsramno prepovečevano slejkoprej začenja delovat naravnost smešno. Kot v kakšnih risankah, kjer niti ni več meja, kaj vse se lahko komu zgodi. No, v našem filmu vemo, kaj se zgodi, ljudje crkujejo, ni pa nobene mere, kako nagravžno in krvavo bo to.

Še eno stvar gre omeniti, in sicer brezkompromisno kritičnost do ameriške rasistične zgodovine, polpretekle zgodovine, tudi sedanjosti. Osme bi v tem smislu lahko imeli za etičnega naslednika, sequel Djanga, ne sicer v golem prikazu, a deklerativno in ideološko nemara še ekstremnejšega. Malo z žlehtnobo, malo za hec in malo zares pa dodali, kako se lahko bivši zamorski suženj in rasistični južnjak pobotata in spravita le tako, da ubijeta žensko.

Pa niti v tem ni prava vrednost filma. Nemara jo lahko očrtam, če postanem nekoliko osebnejši. Najboljša umetniška dela so tista, ki se ne otepajo radikalnosti, ki gredo do ekstrema in še malo čez, ki se ne ustavijo na hodu bodi proti peklu bodi proti nebu, ki se ne bojijo govna, kamor morajo zabresti. Ki pljuvajo na zlato sredino, se uščijejo na dober okus in poserjejo na želje občestva. Tolikokrat, posebej glavnina popularnih ameriških filmov ima to tendenco, človeku postane žal, ko spakirani v brezmadežnost ne udejanjajo svojih neokusnih, podtalnih, ogabnih potencialov.

In evo, Tarantino ima jajca, trdna in nezlomljiva kot gobec Samuela L. Jacksona. Ko zreš, žreš prizore, sekvenco, stopnjevanja, iz uprizarjanega razbiraš zapisano in obratno ter tekom res srboritega in nepopustljivega teka nehote mozgaš, do kam, katerega ekstrema se lahko in nenazadnje mora razviti, čez minuto pa se neverljivo zgodi prav ta nezaslišana asociacija, da nejeveren celo podvomiš in se potlej le tiho čudiš dogodenemu, potem lahko samo utihneš in šepneš: uau. Svaka čast.

Zadnjo pa bo vendarle imela dobra stara marksistična, jebat ga. Namreč, kaj je v Osmih res takega - bomo ohranili starikavo govoranco, umetnostnega - kar bi nemara segalo onstran fenomena filma, ga presegalo. Transcendiralo, če hočete. Odgovor mora biti – nič. Res je, ni neumen, vseskozi je dejansko precej bister in skoz vso karikiranje brutalno realen, tudi veliko protirasistično delo je. A formalno ostaja v okvirih zabavljaške kinematografije, je čista filmska apoteoza, glede česar se prav nič ne spreneveda. Quentin Tarantino je pač dedič, naslednik in kanon kinematografske industrije, tistega najžlahtnejšega v njej, ne več ne manj. Majčkeno že poskuša mislit, pri čemer ne pretirava, njegovo bistvo pa vendarle ostaja predvsem – zabavati. In kot tak je Osovraženih osem verjetno najboljši film, kar ga je bilo in bo moč uzreti v zadnjih letih. Morda desetletjih.

Leto izdaje: 

facebook twitter rss

Prikaži Komentarje

Komentarji

too zorec! edino ne vem, kje v tarantinovih filmih, sploh v tem, vidiš protirasistične elemente. najbrž si hotel napisat "white guilt", pa ti je levi duh tiknil roko

ha! kljub zgledno napisanemu tekstu se bom obregnil ob edino, ob kar se sploh lahko, saj filma nisem videl:

"...ampak mika me postaviti ga na sam vrh Tarantnovega opusa oz. najmanj ob bok Neslavnim barabam..."

pha! če so neslavne barabe tarantinov vrhunec in je njegov zadnji film temu primerljiv, potem se nimamo več kaj menit. trdim, da je T že vsaj nekih 18 let ustvarjalno mrtev. in da je to znanstveno dokazljivo dejstvo.

topogledno je tudi kritika tarantina skozi marksistično prizmo brezpredmetna. oziroma nekih 20 let prepozna...

jej, bolj razmišljam o gornjem tekstu, bolj mi je žal, da T zadnje čase dela zanič filme. če bi se tekst nanašal recimo na Pulp Fiction, T-jevo največjo mojstrovino in njegov predzadnji film, ki je "za kaj" (in komot in z minimalnimi popravki bi se nanj lahko nanašal), potem bi se lahko z užitkom spravil iskati luknje v sicer odlično napisani Zorčevo kritiki, tako pa tega ne morem.

tretji, ne klobasaj, če nisi filma gledal. zorec se res prenagli, ko neslavne barabe postavi na vrh njegovega opusa (bolj realna postavitev bi bila na dno ob jackie brown) in si ga celo drzne primerjati s tole mojstrovino, sam ta film je res neprimerljivo dober. pulp fiction nivo.

@kume: iz tvojih ust v božja ušesa!

mogoče bo pa res treba u kino...

maš na torrentih, ni treba v kino :)

Za moje pojem si ga pičil mimo...Film je vrhunski ni pa presežek in še zdaleč ni njegov najboljši.
Če odvzamem časovni okvir mi ta film deluje bolj kot krimič A.Christie in ne kot western. Po dveh njegovih dobivam občutek, da morajo ta žanr res delati neameri. Če pa se misli lotiti še enega potem bi bilo pa zelo lepo, da kolektivno krivdo zatiranja niggerjev preseže s tem, da se loti izvornega greha. Rdečekožci so namreč prvi občutli ljubezen bele polti. Sploh pa se mi zdi, da se v tem filmu odkriva nekaj povsem drugega - njegov odnos do ženske. Toliko sovraštva do nežnega spola jaz pri njemu še nisem zasledil...In iz tega konteksta lahko mirno zaključim, da je ravno ona edina relevantna za kritiko osmice. Kritičarka namreč.

Aja še tole - kljub temu, da sem zaprisežen Tarantinovec se mi je stari začel ponavljati. In tudi uvodne špice z Đuzusem nikakor ne kupim kot hude, ravno tako kot žanra ne reši E. Moriccone in 70mm, ki mi delujeta bolj bergli kot pa sinhorni del celote.

Anoyingmous, nikogar ne zanima tvoja zapriseženost Tarantinu, niti kaj se tebi zdi, da nekaj reši ali ne reši, niti, kaj ti deluje kot bergla ali "sinhroni deli celote" (karkoli že to pomeni). Poleg tega imaš beden vzdevek in v resnici niti nisi anonimen.

Če poskusiš biti zanimiv, prosim napiši, zakaj se ti to zdi. Prvo pravilo argumentiranja.

Sicer je besedna zveza "nežnejši spol" sama po sebi šovinistična in paternalistična ... Ravno tako je tvoja argumentacija krožna: ker jaz mislim, da je film šovinističen, je do kritike filma upravičena samo oseba ženskega spola - torej jaz pripišem tej osebi stališče, do katerega naj bi ona sama prišla. To je samo eden od razlogov, zakaj je argument "o šovinističnem lahko sodi samo ženska" nekonsistenten.

Tako da ne nakladaj in get a life.

P.S.: nauči se postavljati vejice, ker te je zaradi neuporabe le-teh konkretno težavno dešifrirati.

lol, kera argumentacija. a zdaj so pa do dajanja vrednostnih sodb upravičeni samo naši vrli, v kamen vklesani in z zlatim prahom posuti stručnjaci iz redakcije za kulturo in elitistične vede?

z drugim delom se sicer precej strinjam - bebavo je govorit, da o neki problematiki lahko sodi zgolj tisti, ki je skozi le-to neposredno prizadet. asja hrvatin sindrom?

Hja, vprašanje, če gre tu za vrednostne sodbe. Mislim, da ne. Bolj za neke vrste preskok med izrazom svojega okusa in dejansko sodbo ... Za neko brezno, kjer ni razvidne povezave med "jaz imam rad to" in "posledično je to takšno." V tem breznu je potlačitev omenjenega preskoka. Ta fenomen mi je dosti zanimiv.

Vrednostna sodba gor ali dol - vsakdo je seveda upravičen do podajanja česarkoli. Ne vem tudi, kdo je zdaj ta v kamen vklesani član redakcije? Saj vendarle pred seboj bereš Anonymousa.

O drugem delu. Ja, še posebej, če o tem, kaj bi morale govoriti feministke, govori moški, ki prepričuje, da o nečem ne bi smeli govoriti moški. Malo spominja na tisto slovaško retoriko: "tujci ne bodo otipavali naših žensk." Če se recimo omenjeni sindrom sklicuje na nekakšno izkušnjo avtentičnosti, gre pri tem za eksplicitni šovinizem, ki se postavlja s protišovinizmom.

Kar je hecno.

P.S.: filma grem pa zdaj gledat.

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.