Prostor v okviru
Drage poslušalke, pozdravljene v današnjem Kulturnem obzorniku. Tokrat bomo govorili o razstavi Pre-neseš kiparke Tejke Pezdirc in fotografinje Tereze Kozinc v Steklenem atriju ljubljanske Mestne hiše.
Izjava
Ko obiskovalka skozi steklena vrata razstavnega prostora prvič ugleda instalacijo, njeno pozornost pritegne nekakšna kocka iz alu folije v sredini atrija. Gledalka vstopi in se vzdolž stene sprehodi po ozkem pasu tal, ki jih ta svetleč objekt ne pokriva.
Čisto na koncu obhoda ugotovimo, da folija ustvarja pol prazen prostor, v katerega lahko vstopimo in si ogledamo performativni video umetnic, ki v kamnolomu klešeta marmor. Poudarek je predvsem na ponavljajočem se gibu klesanja in premikanja po prostoru. Prav tako pa je pomembna tudi močna vizualna podobnost umetnic. Zaradi njunih dolgih črnih las in enakih belih srajc ju skoraj ni mogoče razločiti. Beli srajci sta zloženi postavljeni tudi v razstavni prostor in osvetljeni z lučjo, da se jima resnično ne moremo izogniti.
Tako kot sta se v previdni izbiri oblačila navezali na svoje prednice, pa sta v razstavi kakopak prepletli tudi kiparske in fotografske elemente. Ti namreč niso nujno tako očitni, saj jih je tudi Kozinc odkrivala šele med delom.
Medtem ko so se elementi fotografije in kiparstva uspešno povezali, pa je eden večjih izzivov postala umestitev razstave v prostor, ko sta izvedeli, da jima je bil namesto galerije Kresija dodeljen Stekleni atrij. Ta nenavadno obokan prostor v mestni hiši je namreč zelo ozek in utesnjujoč.
Zakaj sta se kljub majhnosti prostora odločili za postavitev tako velike konstrukcije?
Obiskovalka se tako lahko sama odloči, ali bo prostor raziskala ali ne. Ne vodi je obrazstavna brošura, njeno radovednost vzpodbudi le zvok, ki mu skuša najti izvor.
Ko najdemo video v jami, ugotovimo, da je to zven klesanja kamna v kamnolomu.
Idejo ujetosti v prostor sta umetnici še potencirali, ko sta performativni video iz kamnoloma postavili v polodprt prostor znotraj razstavnega prostora in s tem, kot poudari Kozinc, udejanjili idejo kamnoloma. S tako oblikovanim objektom pa tudi obiskovalka dobi občutek skoraj popolno zaprtega prostora, ki ga steklen in s tem popolnoma prozoren vhod v atrij ne nudi.
Če bi tudi ve, drage poslušalke, želele razmišljati znotraj okvirov; fizičnih, seveda, si lahko razstavo Pre-neseš v Steklenem atriju Mestne hiše ogledate še do 11. septembra.
__
foto: avtorica prispevka
Dodaj komentar
Komentiraj