Podoba kohezijske politike
Štiri hipsterske Prešerne, ki so nas preteklo leto na mestnih plakatih vabili k raziskovanju kulture, je letos zamenjala solidarnost evropske kohezijske politike. Julija se je namreč zaključil letošnji mednarodni natečaj za najboljši družbeno odgovoren plakat Plaktivat, ki ga enkrat na leto z različnimi partnerji organizira TAM-TAM inštitut. Natečaj je ena od neprofitnih aktivnosti inštituta, ki spodbuja ustvarjalnost na področju plakatne umetnosti. Vsako leto izpostavlja drugo družbeno aktualno temo, zmagovalni plakat pa je razstavljen na plakatnih površinah TAM-TAM po celi Sloveniji.
Letos so natečaj posvetili evropski kohezijski politiki – pogosto spregledani in kompleksni temi, ki pa pomembno in občutno vpliva na naše vsakdanje življenje. Gre za naložbeno politiko Evropske unije, ki sredstva iz kohezijskih skladov namenja razvoju držav članic in uresničevanju skupnih ciljev, denimo zelenega in digitalnega prehoda. Cilj natečaja Plaktivat je bil ljudem približati ta birokratski pojem in osvetliti konkretne izboljšave in storitve, ki jih kohezijska politika omogoča. Oblikovalci so na prijavljenih plakatih tako opozarjali na pitno vodo, zelene površine in nove ceste ali pa se osredotočili na izhodišče evropske kohezijske politike – skupnost, ki se zavzema za vse svoje članice.
Strokovna žirija v sestavi Luke Bajsa, Martine Kokovnik, Ajdina Bašića, Aleksandre Pavlič in Bora Klemenca Mencina je 26. junija razglasila zmagovalce, ki so se s svojimi plakati najučinkovitejše ali najbolj izvirno lotili teme. Z nagrajenci smo govorile o njihovih konceptih.
Avtor tretjeuvrščenega plakata je Jorge Gamboa alias Mal de Ojos, vizualni umetnik, oblikovalec in muzeolog iz Mehike. Z njim smo govorile dopisno. Čeprav mu tema evropske kohezijske politike predhodno ni bila znana, ga je pritegnil princip skupne zavezanosti k boljšemu življenjskemu standardu za vse. Pomen skupnosti je na plakatu upodobil z verigo koles, ki se spajajo v enotno vozilo. Povedal nam je, da kolesa predstavljajo ljudi. Njihove razlike odsevajo naše, plakat pa opozarja na dejstvo, da kohezijska politika vključuje vse oziroma da moramo, zato da se premikamo naprej, »pedalirati« skupaj.
Gamboa se tudi sicer pogosto ukvarja s temami družbene odgovornosti. Leta 2018 je za National geographic oblikoval prepoznavno naslovnico, na kateri velika plastična vrečka v oceanu nadomešča ledenik. Meni, da je javno razstavljen plakat lahko učinkovito orodje za predstavitev določene ideje, saj presega jezikovne omejitve, je kritičen in neposreden. »Dobro vizualno in konceptualno izveden plakat lahko spremeni mnenje.«
Drugo mesto je žirija podelila oblikovalkama Manci Baša in Neli Zupan. V seriji plakatov Padlo z neba sta se osredotočili na otipljive posledice kohezijske politike.
Nihat Dursun, zmagovalec natečaja iz Turčije, se žal ni odzval na naše povabilo k pogovoru. S plakatom Drug ob drugem, z roko v roki, za vse se je osredotočil na solidarnostni aspekt kohezijske politike. Na belem ozadju dve visoki modri figuri med sabo nosita oziroma podpirata nekoliko krajšo zeleno figuro. Plakat po besedah žirije povzema bistvo kohezijske politike – skupnost, ki ne pušča nikogar za sabo. Do prihodnjega natečaja ga lahko najdete na plakatnih površinah po celi Sloveniji.
Projekt je sofinanciran s strani Evropske unije. Za vsebino je odgovoren izključno izvajalec projekta, Radio Študent in partner, CNVOS. Vsebina ne odraža nujno stališč financerja.
V oddaji je bila uporabljena skladba:
- CLOUDWARMER: You Absolutely Belong In This Parade of Horrors
Dodaj komentar
Komentiraj