17. 2. 2017 – 17.00

Ekološki odpustki Evropske unije

Audio file

Evropski parlament je na plenarnem zasedanju podprl predlog Evropske komisije, ki zadeva spremembo Evropskega sistema trgovanja s toplogrednimi izpusti, krajše ETS. Ta naj bi vplivala na zmanjšanje izpustov toplogrednih plinov, pri čemer naj bi vsako leto iz sistema odstranili večje število emisijskih dovolilnic. Tako bo na letni ravni število dovolilnic zmanjšano za 2,2 odstotka, kar je 0,5 odstotka več kot do sedaj.

Omenjena sprememba naj bi v obdobju med letoma 2021 in 2030 zmanjšala emisije ogljikovega dioksida za 556 milijonov ton. Parlament je predlog potrdil s krepko večino, sledila pa bodo še pogajanja z državami članicami, ki bodo vodila do dokončnega oblikovanja zakonodaje.  

ETS predstavlja temelj politike Evropske unije v boju proti podnebnim spremembam in ključno orodje pri zmanjševanju izpusta toplogrednih plinov. Sistem se ponaša predvsem s svojo stroškovno učinkovitostjo, pri čemer velja kot prvi in trenutno največji trg ogljika na svetu. Več o osnovnem delovanju ETS-a pove Klaus Röhrig iz Climate action network Europe:

Izjava

ETS s številom izdanih emisijskih dovolilnic podjetjem glede na kriterije, ki pripadajo različnim sektorjem, odreja njihovo možno skupno količino izdanih toplogrednih plinov. Znotraj Evropske unije podjetja s strani držav prejemajo ali kupijo omenjene dovolilnice. Morebitni višek dovolilnic pa lahko nadalje prodajo na trgu podjetjem, ki presežejo odrejen izpust toplogrednih plinov. Vsaka posamezna dovolilnica podjetju tako omogoča izpust ene tone ogljikovega dioksida ali ekvivalentno količino dveh močnejših toplogrednih plinov.

Več o uporabi emisijskih dovolilnic in pomanjkljivostih omenjenega sistema pove Rohring:

Izjava



Obstaja torej skrb, da bi podjetja zaradi previsokih standardov glede izpusta toplogrednih plinov zapuščala prostor Evropske unije. Zato nekateri sektorji, ki v okolje oddajajo največ toplogrednih plinov, emisijske dovolilnice dobivajo brezplačno. Rohring meni, da je brezplačno podeljenih dovolilnic preveč:

Izjava

Nekatere sektorje pa ETS ne zajema v svoj sistem. To je trenutno ladjarstvo, ki bo sodeč po podprtem predlogu spremembe po novem dolžno plačevati emisijske dovolilnice.

Obeta pa se tudi sprememba, ki znotraj evropskega emisijskega trgovskega sistema omogoča možnost pridobivanja dodatnih emisijskih dovolilnic podjetjem preko kompenzacij. Razloži Rohring:

Izjava

Z namenom boljšega nadzora nad trgom emisijskih dovolilnic pa bo predvidoma z letom 2019 v veljavo stopil mehanizem Rezerve za stabilnost trga, krajše MSR. Naloga slednjega bi bila preprečevanje prevelike ponudbe emisijskih dovolilnic in s tem nizkih cen. Vsako leto bo lahko MSR v primeru primanjkljaja izdal do 100 milijonov dodatnih dovolilnic. V primeru presežka pa bo iz obtoka lahko prav tako tudi vzel do 100 milijonov dovolilnic z namenom uravnavanja cene. Več o prihajajočem mehanizmu pove Rohring:

Izjava

Na tokratnem plenarnem zasedanju so poslanci potrdili predlog, ki bi omenjenemu mehanizmu podvojil možnost umika emisijskih dovolilnic s trga. Ta bo po potrebi lahko absorbiral 24 odstotkov emisijskih kreditov v vsakem letu. A Rohring ostaja skeptičen glede zadostnosti prihajajočega mehanizma.

Izjava

Licitacija ETS dovolilnic pa naj bi v sklopu novega predloga financirala dodatna dva projekta. Prvi je modernizacijski sklad, naloga katerega je finančna pomoč pri izboljšavi energetskih sistemov v državah članicah z nižjimi prihodki. Drugi pa je inovacijski sklad, ki bo zagotavljal dodatna sredstva pri projektih, ki bodo zadevali inovacije na področju obnovljive energije. Predvidena pa je tudi vzpostavitev sklada za pravičen prehod, ki naj bi del sredstev, pridobljenih iz prodaje dovolilnic, namenjal za premeščanje delavcev, ki bi jih prizadel prehod v nizkoogljično gospodarstvo. Opiše Rohring:

Izjava

Nizke cene emisijskih dovolilnic v Evropski uniji so posledica zanašanja na tržni mehanizem določanja cen. V nekaterih državah pa ceno ogljika znatno določa njegovo obdavčenje s strani države. Tako je na primer na Švedskem, kjer cena dovolilnice za tono izpuščenega ogljikovega dioksida znaša več kot 130 evrov. Tržno določena cena v Evropski uniji je, za primerjavo, le 5 evrov.

Izjava

Nedavno sprejet predlog Evropskega parlamenta, da dodatno zmanjša količino emisijskih kuponov na trgu in s tem pripomore k zvišanju njihovih cen, pa še vedno ne bo zadosten. Zadostnost v tem primeru ocenjujemo na podlagi zavez iz Pariškega podnebnega sporazuma, ki določajo dvig svetovne temperature za ne več kot 1,5 stopinje celzija. Rohring opozarja, da bo za dosego tega cilja število dovolilnic za izpuste še vedno preveliko:

Izjava

 

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.