Izvensodna energija
Občinski svetniki Mestne občine Velenje so pooblastili župana Bojana Kontiča, da bi s podjetjem Termoelektrarna Šoštanj, krajše TEŠ, sprejel dogovor o izvensodni poravnavi. Dogovor je župan predhodno predstavil vodstvu elektrarne in njeni krovni družbi Holding slovenske elektrarne, ki sta ga potrdila. Velenjska občina je namreč marca lani podala tožbo zaradi neplačanega letnega nadomestila za škodo, ki jo je v okolju leta 2016 povzročil TEŠ. Znesek nadomestila, 750 tisoč evrov, je bil določen s pogodbo o uporabi infrastrukture med občino in podjetjem. Po drugi strani je TEŠ s tožbo od Mestne občine Velenje zahteval vračilo 1,8 milijona evrov za nadomestila v letih 2014 in 2015.
Podobno pogodbo kot z Velenjem je vodstvo TEŠ-a podpisalo z Občino Šoštanj, ki ji mora elektrarna izplačati 2,1 milijona letno za škodo v okolju. Tudi Šoštanju je TEŠ ostal dolžan za leto 2016, vendar je občina takoj predlagala izvensodno poravnavo. Sklenili so dogovor, po katerem je TEŠ nakazal 1,6 milijona evrov donacij za razvoj občine. Večina donacij je bila namenjenih za dozidavo in obnovo glasbene šole.
Direktor občinske uprave Mestne občine Velenje Iztok Mori pojasni, zakaj občina ni nadaljevala tožbe in se raje odločila za izvensodno poravnavo.
V nasprotju z Občino Šoštanj bo velenjska občinska uprava izvensodno poravnavo uporabila za zmanjšanje onesnaževanja v prometu. TEŠ bo tako sodeloval v onesnaževanju in zmanjšanju onesnaževanja v Velenju. Vsebino dogovora povzame Mori.
Načrt za izvedbo projekta vodikovega goriva v velenjskem javnem prometu je občina pripravila v sodelovanju s KSSENO, Energetsko agencijo za Savinjsko, Šaleško in Koroško. Gre za zavod, ki upravlja energijo v Velenju, kot predstavi direktor Boštjan Krajnc.
Uporaba vodika za energijsko oskrbo je po mnenju Boštjana Krajnca veliko prijaznejša do okolja. V prometu to pomeni manj izpustov, kot ga povzročajo dizelska goriva.
Stroški proizvodnje dizelskih goriv se po besedah Krajnca ne razlikujejo od proizvodnje vodika. Razlika je predvsem v ogljičnem odtisu.
Seveda pa je implementacija goriva iz vodika v javni potniški promet tako v tehnični kot finančni izvedbi izredno zahtevna. Izvensodna poravnava, ki predpisuje razvoj vodikove energije, je tako odlična priložnost za KSSENO, da implementacijo izpelje. Hkrati je to odlična priložnost za širitev trga francoskih družb Michelin in Safra. Ponudnika prevoznih sredstev na vodik sta na pobudo občine v Velenju lobirala konec marca. Nadaljuje Krajnc.
Poleg nove oblike energije v javnem prometu izvensodna poravnava predvideva tudi ustanovitev posebne komisije, ki se bo ukvarjala z možnostmi znižanja energetskih stroškov. V oblikovanju komisije bosta sodelovala mestna občina in TEŠ, kot povzame Iztok Mori.
Največja težava pri TEŠ-evem izplačevanju nadomestil občinam za obremenjevanje okolja je pomanjkanje zakonske ureditve na tem področju, je prepričan Iztok Mori. Odškodnina za škodo v okolju, ki jo povzroča jedrska elektrarna v Krškem, je denimo določena po zakonu in z občinsko uredbo.
Dogovor brez sodbe Velenju ne omogoča le razvoja manj onesnažujočega javnega prometa. V občinskem proračunu bodo tako ostala tudi sredstva, ki jih je občina privarčevala za primer, če bi tožbo proti Velenju TEŠ dobil. Te finance bodo po besedah Iztoka Morija tako preusmerili v evropske projekte.
Tako Mestna občina Velenje kot Termoelektrarna Šoštanj sta zadovoljna z izvensodno poravnavo. Zdi se, da bo tako ostalo več denarja za razvoj mesta, odnosi med vodstvom TEŠ-a in Velenja pa se bodo še izboljšali. Iztok Mori predstavi pričakovanja za sodelovanje v prihodnosti.
Na koncu ostaja vprašanje, kako bo z nadomestilom za onesnaževanje okolja v prihodnjih letih. Ali bo TEŠ izpolnil svojo pogodbeno obveznost ali bo Mestna občina Velenje z elektrarno v zameno za onesnaževanje ustvarjala nove projekte …
Dodaj komentar
Komentiraj