Javno-tržna državna stanovanja
Vlada namerava nepremičnine in zemljišča, ki so primerna za gradnjo javnih najemnih stanovanj, prenesti na državno Družbo za svetovanje in upravljanje, krajše DSU, izhaja iz prenovljene strategije upravljanja državnih naložb, ki jo je vlada že potrdila. DSU, zdaj v polni državni lasti, bo na zemljiščih in nepremičninah gradila ter upravljala z javnimi najemnimi stanovanji. Najemnina ne bo neprofitna, temveč bo stroškovna, zamejeval pa jo bo donos na investicijo družbe v stanovanje, določen pri največ treh odstotkih in pol. Tako so nam pisno pojasnili z DSU-ja. Kakor trdijo, gre za poslovni model, po katerem delujejo organizacije omejenega dobička v Avstriji.
Zemljišča oziroma nepremičnine bodo na DSU prenesli s Slovenskega državnega holdinga, upravljalca najpomembnejše državne srebrnine, ki je nepremično premoženje podedoval tudi od zdaj že nekdanje Družbe za upravljanje terjatev bank, znane kot slaba banka. Po poročanju časopisa Delo je pred dvema letoma portfelj nepremičnin slabe banke obsegal 208 nepremičninskih enot v vrednosti slabih 100 milijonov evrov. Zemljišča, primerna za stanovanjsko gradnjo, so po številu predstavljala 40 odstotkov teh nepremičnin.
Odlok o prenovi strategije upravljanja državnih naložb mora potrditi še državni zbor, kar se bo predvidoma zgodilo na julijski redni seji, nam je povedal generalni direktor Direktorata za javno premoženje na finančnem ministrstvu Aleksander Nagode. V prenovljeni strategiji so na finančnem ministrstvu razširili namembnost DSU-ja, ki se je doslej ukvarjal z zagotavljanjem nepremičninskih kapacitet javnemu sektorju in upravljanju lastnih nepremičnin. Za DSU bo gradnja in upravljanje stanovanj prvi projekt te vrste. Način prenosa nepremičnin in zemljišč z SDH-ja na DSU podrobneje pojasni Aleksander Nagode.
Za katera zemljišča in nepremičnine konkretno gre ter kdaj se bo na njih začelo graditi?
V koalicijski pogodbi med Gibanjem Svoboda, Socialnimi demokrati in Levico so se vladne stranke zavezale, da bodo nepremičnine, primerne za stanovanjsko gradnjo, s slabe banke prenesli na republiški stanovanjski sklad. A z ukinitvijo slabe banke so pristala na SDH-ju, ki naj bi jih prenesel na DSU. Komentira Maša Hawlina z Zadrugatorjevega Inštituta za študije stanovanj in prostora.
S prenosom stanovanj na DSU vlada krepi novo nepremičninsko podjetje, kar je po mnenju Hawlina vprašljivo.
Sicer bo dobičkonosnost stanovanjskih projektov omejena s triinpolodstotnim donosom. Nagode odgovarja, da so stanovanja z državnega holdinga prenesli na DSU in ne na stanovanjski sklad zaradi tega, ker sklad ni gospodarska družba.
Ob tem se Nagode sprašuje še o tem, ali ima stanovanjski sklad dovoljšnje kadrovske kapacitete za povečano izgradnjo javnih najemnih stanovanj. Navaja primer prenosa treh zemljišč na stanovanjski sklad iz leta 2019.
Z republiškega stanovanjskega sklada so nam pisno odgovorili, da odločitve o prenosu stanovanj in zemljišč s Slovenskega državnega holdinga na DSU ne morejo komentirati, saj je politična. Glede treh zemljišč, ki jih je omenjal Nagode, so nam na stanovanjskem skladu pojasnili, da so zemljišče v Novem mestu delno zamenjali z občino in zaključujejo lastno gradnjo 103 stanovanj ter sofinancirajo 83 občinskih stanovanj. V Ljubljani, na območju Glince Podutik so izvedli projektiranje za skoraj 400 stanovanj ter v kratkem pričakujejo gradbeno dovoljenje. Za projekt v Novi Gorici na območju Rožne Doline pa so bili v postopku spremembe občinskega podrobnega prostorskega načrta, vendar je bilo po lanskih poplavah odločeno, da bo na tem zemljišču zgrajen zadrževalnik vode. Z občino se tako dogovarjajo o zamenjavi za drugo zemljišče, kjer bi lahko takoj zgradili 40 stanovanj za mlade in mlade družine.
V stanovanjih, s katerimi bo upravljal DSU, bodo torej najemnine stroškovne in ne neprofitne. Tudi v izhodiščih za nov zakon o gradnji javnih stanovanj, ki jih je minister za solidarno prihodnost Simon Maljevac predstavil pred evropskimi volitvami, predvidevajo preoblikovanje metode izračuna neprofitne najemnine. Kaj je razlika med stroškovno in neprofitno najemnino, pojasni Hawlina.
Hawlina razloži tudi, kako bo stroškovni model najemnine izgledal v praksi pri stanovanjih, ki jih bo gradil DSU.
Pri stanovanjih, ki jih bo gradil DSU, tako sploh ne bo šlo za stanovanja za najrevnejše, ki bi dostopna stanovanja najbolj potrebovali. Nagode:
Vlada poleg prenosa zemljišč in nepremičnin na DSU pripravlja tudi zakon o gradnji stanovanj, ki naj bi med drugim zagotovil sistemsko financiranje za izgradnjo javnih najemnih stanovanj. Za te potrebe naj bi država letno namenila do 100 milijonov evrov iz državnega proračuna. Vlada še ni razkrila načrtov za gradnjo stanovanj, zato Hawlina pri napovedani milijardi evrov v naslednjih desetih letih vidi predvsem predvolilno obljubo.
Sredstev za gradnjo stanovanj ne bodo iskali v novem ali povečanem nepremičninskem davku, temveč jih bodo namenili iz državnega proračuna, pojasni Nagode.
Na področju Ljubljane po grobih ocenah stanovanjskega sklada primanjkuje najmanj štiri tisoč stanovanj, na ravni države pa med 10 in 15 tisoč, povzame Hawlina.
Dodaj komentar
Komentiraj