Nato je za nas
Na Brdu pri Kranju se je danes začel uradni obisk generalnega sekretarja Severnoatlantskega zavezništva Jensa Stoltenberga. V Kongresnem centru v Brdu sta s svežim premierjem Marjanom Šarcem imela sestanek in fotografiranje, poleg kosila pa je za njiju slovenska vojska izvedla predstavo oziroma vajo Kopenskega odreda za specialno delovanje nevtraliziranja delovanja sovražne celice. Razlog obiska ni nobeno presenečenje. V Sloveniji se je oblikovala nova vlada, vodja Nata pa mora opraviti obisk, katerega glavno sporočilo je, da morajo članice spoštovati zaveze do zavezništva in stremeti k cilju dveh odstotkov bruto domačega proizvoda, ki naj bo namenjen obrambi.
V Sloveniji se zadnjih deset let poraba za obrambo giblje okoli 1,1 odstotka BDP, vendar pa je bilo v današnjih govorih državnikov slišati napovedi o postopnem zvišanju tega deleža, čeprav brez obljub o normi dveh odstotkov. Vendar pa, kot poudarja novi premier, zaveze o porabi davkoplačevalskih sredstev za orožje, oklepna vozila in tanke ne obstajajo zaradi Nata, temveč zaradi nas, državljanov Republike Slovenije in naše varnosti.
Čeprav je bil glavni namen obiska sekretarja Stoltenberga lobiranje za uresničitev zavez o vzpostavitvi dveh srednjih bataljonskih skupin, katerih glavnino bodo tvorili oklepniki v vrednosti 300 milijonov evrov, je bil izredno vesel obiska Ljubljane, saj je tudi sam nekdaj živel v bivši Jugoslaviji. Poleg okusnega kosila se je gostiteljem zahvalil še za slovensko podporo imperialni vojni v Afganistanu in misiji več kot 240 vojakov na Kosovu.
Tekom samega obiska so v parlamentarni stranki Levica pripravili okroglo mizo tiskovno konferenco, na kateri so opozorili, da vlada z zavezo o 1,2 milijarde evrih sredstev za uresničitev načrtov o bataljonskih skupinah za NATO odžira proračunska sredstva, ki bi bila lahko namenjena sociali. Več poslanec Levice Primož Sitar.
V Levici so glede porabe 1,2 milijarde evrov sredstev v začetku leta že poskusili organizirati referendum, vendar žal neuspešno. Kljub nasprotovanju namenjanju sredstev za NATO pa se v stranki še niso bili pripravljeni opredeliti glede podpore proračunu, ki bi financiral nove bataljonske skupine.
Glavnino srednjih bataljonskih bojnih skupin naj bi sestavljala nova oklepna vozila Boxer. Skupna vrednost teh vozil naj bi znašala 306 milijonov evrov, vendar pa še ni povsem znano, ali gre za končno ceno. Spomnimo, da je v proračunskem memorandumu za leto 2018/2019 znesek nakupa znašal 100 milijonov manj in sicer 207 milijonov evrov. Vprašanje, zakaj je cena v enem letu tako narasla, smo naslovili tudi na Ministrstvo za obrambo, vendar do zaključka redakcije nismo dobili odgovora. Več o poslih z oklepniki pojasni Vlado Odar, strokovni sodelavec poslanske skupine Levica.
Slovenska vojska ima v okviru Nata za zdaj vzpostavljeno eno lahko bataljonsko bojno skupino in je udeležena v več mednarodnih misijah Nata. Trenutno je tako v Afganistanu nastanjenih sedem vojakov, štirje v Bosni in Hercegovini, dva v Makedoniji in 242 na Kosovu.
Nakupa 48 oklepnikov vlada ne bo opravila neposredno, temveč prek Organizacije za sodelovanje pri skupnem oboroževanju, krajše OCCAR. Ta bi ob pridružitvi Slovenije v skupino pridobila posebne imunitetne pravice, kot je na primer nedotakljivost arhivov organizacije, njeni predstavniki pa imuniteto pred aretacijo in odvzemom osebne prtljage.
Okoli druge ure je imel Stoltenberg tudi svoj nagovor pred parlamentom, pred njim pa ga je ob izhodu pričakala protestniška skupina kakšnih 30 ali 40 ljudi. Protest je organizirala skupina “Proti bazi zveze NATO v Luki Koper”, ki se je pred srečanjem bolj kot ne ad hoc organizirala na socialnem omrežju Facebook, njeni člani pa so nabrani z različnih vetrov. Zahteve skupine predstavi članica Hana Radilovič.
Čeprav je veliko nejasnosti in ugibanj okoli možne uporabe Luke Koper kot logistične postojanke za NATO, obstajajo jasni dokazi, da ima ameriška vojska interes za uporabo pristanišča v lastne namene. Več pojasni član protestniške skupine Gaber Aleš.
Skupina “Proti bazi zveze NATO v Luki Koper” je morda nastala tik pred obiskom generalnega sekretarja, vendar pa kljub temu ne izključujejo možnosti nadaljnjega delovanja v primeru militarizacije pristanišča.
Kaj se je dogajalo za zaprtimi vrati, kjer sta se pogovarjala obe glavi današnjega srečanja, Šarec in Stoltenberg, ni znano. Ena od uličnih špekulacij na protestu, katere resničnost se bo pokazala šele v prihodnosti, pa je, ali bo vlada v zameno za neuresničeno zavezo o dveh odstotkih vrednosti BDP-ja, namenjenih obrambi, za namene vojaške logistike zavezništva NATO ponudila Luko Koper.
Pobuda za nakup prek skupine OCCAR (pdf)
Odgovor Ministrstva za obrambo na vprašanji o povišanju vrednosti nakupa in skupini OCCAR:
"Spoštovani,
v nadaljevanju vam pošiljamo odgovore na vaša vprašanja.
Ena od zavez Slovenije je tudi vzpostavitev bataljonskih skupin, katerih del je tudi nakup oklepnikov Boxer. Ali je cena 306 milijonov evrov dokončna cena za nakup 48 vozil Boxer? V proračunskem memorandumu je znašala vrednost nakupa 207 milijonov evrov, zdaj pa je cena 306 milijonov evrov. Kaj je vzrok porasta vrednosti nakupa?
V proračunskem memorandumu 2018-2019 je navedena vrednost projekta nakupa bojnih kolesnih vozil 8x8 207 mio €. Navedena vrednost projekta upošteva predvidene stroške v 4-letnem obdobju, in sicer 2018-2021 in ne stroškov po letu 2021. Ocenjene vrednosti vozil od začetka projekta (2017) se niso spremenile.
Dokončna cena investicije nakupa 48 vozil Boxer s pripadajočimi logističnim paketom: rezervni deli, orodje in oprema za vzdrževanje, tehnična dokumentacija, usposabljanje ter povračili stroškov za razvoj drugim državam članicam (NL, GE, LT) bo znana po izvedenimi pogajanji z ARTEC-om (industrija) in državami članicami.
Zakaj se je Slovenija odločila za nakup prek organizacije OCCAR? Kateri izmed slovenskih predstavnikov sodelujejo v tej organizaciji?
V mednarodni organizaciji OCCAR trenutno ne sodelujejo slovenski predstavniki. Trenutno je objavljeno povabilo za zasedbo dveh prostih delovnih mest s pričetkom 1. 2. 2019 in pod pogojem, da se Republika Slovenija polnopravno priključi k mednarodni organizaciji OCCAR.
Na ministrstvu smo proučili vse možne variante izvedbe naročila nakupa vozil 8x8, in sicer izvedbo naročila po enem od postopkov, ki jih opredeljuje ZJNPOV, izvedbao postopka naročila po načelu vlada-vladi, izvedbo postopka naročila, ki se odda v skladu z mednarodnimi pravili (NSPA, OCCAR) in izvedba postopka naročila na podlagi 346. člena PDEU (zaupno naročilo) ter ugotovili, da je najustreznejši postopek nakup vozil preko mednarodne organizacije OCCAR in s priključitvijo k programu Boxer. Glavne prednosti takšnega naročila so: nakup točno določenih vozil v proizvodnji po cenah, ki veljajo za države članice; postopek naročila se izvaja skladno s pravili mednarodne organizacije, ker se naročilo realizira v okviru obstoječega programa po predhodno določenih cenah ne obstajajo korupcijska tveganja; sodelovanje v programu zagotavlja enotnost platform oziroma vozil za obe SrBBSk, ki jih je potrebno izgraditi do leta 2025 (dokup vozil); nižji stroški vzdrževanja; kratka časovna izvedba projekta pristopa k mednarodnemu programu; manjše tveganje pri realizaciji finančnega načrta; enostavnejše upravljanje sprememb; izpolnjevanje več kriterijev za sodelovanje v okviru PESCO (možnost skupnega razvoja in pridobitev EU sredstev); nižji stroški validacije in prevzema ter druge prednosti.
Služba za strateško komuniciranje"
Dodaj komentar
Komentiraj