Per astra ad Adria
Leti družbe Adria Airways z izjemo letov v Frankfurt so odpovedani že zadnja dva dni. Družba namreč nima zagotovljenih sredstev za tekoče poslovanje in je zato napovedala neomejeno začasno prekinitev vseh letalskih povezav. Adria Airways je v težavah tudi zaradi izgube letal, ki jih je prodala lizinškim podjetjem in jih sedaj najema. Podjetja, ki družbi Adria Airways posojajo letala, namreč odpovedujejo najemne pogodbe. Prejšnji teden je lizinška družba Trident Aviation Leasing Services odpovedala najemno pogodbo, Adria ji je tako morala vrniti dve letali. Prav tako je podjetje Aero Century zaradi Adriinih neporavnanih dolgov že dobilo eno vrnjeno letalo in je zahtevalo vrnitev drugih dveh letal. Po poročanju časopisa Finance so tudi vsa druga podjetja danes preklicala najemne pogodbe z Adrio, ki pa to zanika in trdi, da so vsa letala še vedno v njenem najemu. Zaradi vračanja letal so bili že prejšnji teden preklicani posamezni leti.
Na preklic večine Adriinih letov se je sindikat poklicnih pilotov odzval s pozivom vladi, naj določi začasno vodstvo podjetja in nato nastopi kot porok Adrii pri pridobitvi kredita. Predlagajo tudi, da se trenutni lastnik, 4K Invest, umakne iz lastništva družbe. Ministrstvo za infrastrukturo pa poudarja, da država od prodaje Adrie leta 2016 naprej ni pristojna za njeno finančno reševanje. Ministrstvo tako ne bo vlagalo denarja v Adrio, so pa pripravili spremembo Zakona o letalstvu, ki bi omogočila delovanje državno pomembnih letalskih linij v primeru, da privatni sektor zanje ne bi mogel poskrbeti. V OFFsajdu tako o možnih scenarijih nadaljnjega delovanja letalstva v Sloveniji, željah sindikata in potezah države.
Poleg finančnih sredstev Adria za ponovne lete potrebuje operativno licenco Javne agencije za civilno letalstvo RS oziroma njihovo potrdilo, da je družba sposobna varno izvajati lete. Agencija za civilno letalstvo do 2. oktobra od Adrie zahteva finančni načrt prestrukturiranja. Vanj morajo vključiti tudi najemne pogodbe za letala, na podlagi trdnosti finančnega načrta pa se bo agencija odločila, ali bo Adrii preklicala operativno licenco. Zlom Adrie nikakor ne preseneča Alena Šćurica, strokovnjaka z letalskega spletnega portala Tango Six.
Možnosti družbe Adria Airways so tako pridobitev novega investitorja, prestrukturiranje ali stečaj. Patrik Vlačič, profesor na Fakulteti za pomorstvo in promet ter nekdanji resorni minister, opozarja na temeljne težave poslovnega modela Adrie.
Sindikat poklicnih pilotov vidi rešitev, torej čimprejšnji ponovni polet letal v državni pomoči. Vladi so predlagali, naj bo porok Adrii pri kreditu, predvsem pa, naj odstavi trenutno vodstvo in Adrii določi začasno novo vodstvo. Vlačič o predlogu sindikata in verjetnosti državne finančne pomoči.
Z Ministrstva za infrastrukturo, na katerem zavračajo možnost finančne pomoči podjetju, ki so ga prodali leta 2016, so tako opredelili svoje dolžnosti. Citiramo: “Adria Airways že od leta 2016 ni v državni lasti. Ministrstvo za infrastrukturo nima vzvodov za pomoč Adrii Airways, naša ključna skrb in odgovornost je v tem trenutku, da je zagotovljena maksimalna varnost njenih letalskih operacij. V primeru prenehanja obratovanja Adrie Airways pa je naša odgovornost, da zagotovimo povezljivost Slovenije z zunanjim svetom tudi prek letalskih povezav.”
Šćuric že od prodaje podjetja opozarja na nerazumljivost te poteze in popolno ignoranco države, ki se je v celoti odrekla nadzoru nad delom tujega lastnika.
Na ministrstvu zvonijo po toči, saj so pripravili predlog spremembe Zakona o letalstvu, ki bi omogočil vzpostavitev gospodarske javne službe letalskih povezav. Ta bi izvajala lete, ki bi jih vlada ocenila za pomembne in ki jih zasebni letalski prevozniki ne bi izvajali. Vlačič predstavi delovanje načrtovane javne gospodarske družbe.
Obseg letalske povezanosti Slovenije s svetom bi bil torej mnogo manjši, če bi bil na podlagi javne gospodarske službe v rokah države. Poleg tega Ministrstvo za infrastrukturo v predlogu spremembe Zakona o letalstvu postavlja mnoge pogoje za vzpostavitev takšne službe. Postopke za vzpostavitev so opisali takole:
“Še preden bomo lahko na Ministrstvu za infrastrukturo izvedli razpis za izvajanje gospodarske javne službe letalskih povezav, ki jih bo vlada opredelila za državno pomembne in za katere bi se izkazalo, da za njihovo izvajanje na trgu ni zanimanja, bomo za izvedbo razpisa morali dobiti odobritev s strani Evropske komisije, in sicer iz Generalnega direktorata EK za mobilnost in promet in za iz Generalnega direktorata EK za konkurenco, ki bosta najprej preverila, ali letalskih prevozov, ki so za Slovenijo in našo povezanost s svetom opredeljene kot pomembne, res ni oziroma ali resnično noben letalski prevoznik noče izvajati letov iz Ljubljane v svet in obratno. Samo če bi se izkazalo, da trga ni, bi zakonsko možnost lahko uporabili v praksi. Če bodo v primeru stečaja Adrie Airways drugi letalski prevozniki prevzeli povezave, ki jih Slovenija potrebuje, vzpostavitev gospodarske javne službe ne bo potrebna.”
Morebitni stečaj Adrie bi bil kratkoročno hud udarec za gospodarstvo, a to nikakor ne bi bil unikaten dogodek v Evropi. S podobnimi krizami so se bolj ali manj uspešno spopadli že v številnih drugih evropskih državah. Šćuric.
Spomnimo, v Slovenskem državnem holdingu so ob prodaji Adrie leta 2016 ocenili, da, citiramo: “ bo Adria Airways dobila lastnika, ki bo družbo prestrukturiral, ohranil slovenskega nacionalnega prevoznika in ga razvijal tudi v prihodnje ter s tem omogočil dolgoročne pozitivne učinke na proračun, slovensko gospodarstvo, razvoj stroke in vse deležnike družbe.” Glava SDH-ja je bila očitno med oblaki.
Dodaj komentar
Komentiraj