S časopisi in tobakom skozi mesec
V prvomajskem OFFsajdu preverjamo položaj delavk in delavcev v trafikah. Še pomnite, tovariši? Pred približno sedmimi leti so prekarne razmere delavk in delavcev v trafikah še bile na agendi. Sindikat prekarcev je skušal delavke organizirati, pripravili so tudi protest pred ministrstvom za delo, ki je sprožil razpravo na parlamentarnem odboru za delo. Zatem je inšpektorat za delo izvedel obsežno akcijo nadzora. Inšpektorat je izvedel 57 nadzorov in izdal 12 upravnih odločb, od tega štiri prepovedne odločbe do odprave nepravilnosti. Toda inšpektorji niso ugotovili obstoja prikritih delovnih razmerij, čeprav je ravno zaposlitev delavcev bil namen organiziranja. Danes pa o vsem tem ne tič ne miš.
Za zaposlitev v trafikah se mora delavec najprej registrirati kot samostojni podjetnik. Nato mora skleniti franšizno pogodbo z lastnikom nepremičnine, v kateri poteka njegova prodaja, torej trafike. V Sloveniji imamo trenutno le enega velikega lastnika trafik, to je družba 3dva, hčerinsko podjetje Tobačne Ljubljana. Po letu 2020 je podjetje Delo prodaja trafike zaprlo, saj je delalo izgubo. To pa je tudi edina večja sprememba, ki se je zgodila od poskusa organiziranja delavcev v trafikah do danes.
Ko samostojni podjetnik sklene franšizno pogodbo, na primer s podjetjem 3dva, je zavezan, da v trafiki prodaja le določene produkte pod pogoji, ki mu jih določa pogodba. Kot nam je povedalo več delavk in delavcev, pogosto delajo več kot osem ur na dan, a nimajo pravic iz delovnega razmerja. Poleg tega da podjetju 3dva plačujejo najemnino, morajo sami kriti stroške obratovanja, na primer elektriko in ogrevanje. Aktualne delovne razmere v trafikah opišeta sogovornici, delavki v ljubljanskih trafikah. Prosili sta, da njunih identitet ne razkrijemo, saj bi jima lahko grozila prekinitev franšizne pogodbe s 3dva. Tega si ne moreta privoščiti, pravita, saj sta zaradi svoje starosti nezaposljivi.
Dopust seveda ni plačan, da bi si dopust delavke lahko vzele, pa morajo najti zamenjavo, s katero razdelijo prihodke. Podjetje 3dva določa tudi delovni čas delavk, čeprav so njihove plače odvisne izključno od prometa. Če bi bila delavka odvisna samo od svojega zaslužka, ta ne bi zadoščal za preživetje, pravi.
Zaradi tovrstnih delovnih pogojev so delavce sindikalisti skušali organizirati. Takratno situacijo opiše Borut Brezar iz Gibanja za dostojno delo in socialno družbo.
Danes torej nič novega. Zakaj bi moralo podjetje delavce v trafikah zaposliti, utemelji Brezar.
A inšpektorat za delo obstoja prikritih delovnih razmerij torej ni ugotovil.
Inšpektoratu za delo smo pisali, ali postopke v trafikah zdaj izvajajo in koliko, a do zaključka redakcije odgovorov nismo prejeli. Sindikat prekarcev, ki je pred leti vodil kampanjo za zaposlitev delavcev v trafikah, je danes bolj kot ne neaktiven. Takratni predsednik sindikata Marko Funkl je leta 2018 postal župan Hrastnika. Poleg Sindikata prekarcev je v protestih leta 2017 sodeloval Svobodni sindikat Slovenije. Predsednik svobodnega sindikata Mirsad Begić odgovarja, kaj za izboljšanje položaja delavk v trafikah počnejo danes.
Begić je dodal, da se danes s situacijo prekarcev v trafikah bolj ukvarjajo pri Centru za družbeno raziskovanje, znanem kot Cedra. Tam so nas napotili na Sindikat Mladi Plus, pri njih pa so omenili študentsko društvo Iskra. Čeprav sindikati ne počnejo veliko, je problem delavcev v trafikah vse prej kot končan. Kako naj bi se delavci spopadli z izkoriščevalskimi pogoji, smo vprašali Brezarja.
Med protestom sindikatov in društev na Kongresnem trgu pod sloganom »Prvi maj delavstvu nazaj« za konec OFFsajda sprašujemo – kdaj?
Na praznik dela je delal vajenec David, pomagal mu je Tilen.
Foto: T. J.
Dodaj komentar
Komentiraj