Taksiranje
... who the fuck you think you’re talking to?
Slišali ste odlomek iz kultnega filma Taksist Martina Scorseseja iz leta 1976. Ali danes, leta gospodovega 2021, kateri izmed slovenskih taksistov pred ogledalom poustvarja verjetno najbolj znan prizor iz omenjenega filma, ne vemo, gotovo pa je, da bi si vozniki taksijev želeli manj monologov ali pogovorov med sabo in več konstruktivnega dialoga s tistimi, ki jim odrejajo njihov trenutni delovni vsakdan. Ta je zaradi ukrepov proti širjenju novega koronavirusa močno drugačen od običajnega, predepidemičnega, pa tudi od »žeepidemičnega«, ki so ga živeli pred slabim mesecem dni.
S prehodom iz tako imenovane rdeče faze v oranžno je za taksiste v skladu z vladnim odlokom o izvajanju javnega prometa začelo veljati obvezno testiranje za novi koronavirus, ki ga morajo, če želijo delati, opraviti vsakih 72 ur. Ker gre po njihovem mnenju za neživljenjski ukrep, so taksisti prejšnji ponedeljek začeli s štrajkom. Vsak dan med 11. in 14. uro izklopijo centralne telefonske linije in s protestno vožnjo po mestnih ulicah in cestah izražajo svoje nezadovoljstvo.
Dejan Jefim, predsednik sindikata taksistov, poudarja, da testiranje na 72 ur, ki je za taksiste obremenjujoče že samo po sebi, ne poteka v takem časovnem ciklu:
Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec je prejšnji teden izjavil, da je po oceni stroke in »njegovi oceni« testiranje v takšnem časovnem oknu, citiramo, »nujno za zagotavljanje varnosti, če gre za dve osebi v avtu«. Konec citata.
Jefim poudarja, da odlok ne temelji na strokovni podlagi oziroma te podlage ministrstvo sindikatu kljub večkratnim pozivom ni posredovalo, zato zahtevajo ...
Periodično testiranje na 72 ur je tako obvezno tudi za učitelje vožnje in kandidate za voznike. Težave, s katerimi se soočajo v avtošolah, so tako podobne tistim, nad katerimi tožijo taksisti. Več pove Martin Miklavc, predsednik Združenja šol vožnje Slovenije.
Avtošole pa morajo testiranju sproti prilagajati tudi razpored voženj.
V Ljubljani je na voljo kar nekaj lokacij za testiranje, v manjših mestih pa je težje priti do testa, kar predstavlja dodaten logistični zalogaj.
Kot pravi Jefim, imajo z dostopnostjo testnih mest težave tudi taksisti.
Obrnili smo se tudi na Ljubljanski potniški promet in podjetje Marprom, ki z javnim potniškim prometom upravlja v Mariboru. Njihovim voznikom avtobusov se ni treba nujno testirati, tudi v LPP takega testiranja ne opravljajo. Kot smo izvedeli, bi, če bi vlada obvezno testiranje uvedla tudi za voznike avtobusov, to korenito vplivalo na izvajanje potniškega prometa, če bi testiranje bilo obvezno na 72 ur, kot pri taksistih, pa bi bilo skoraj nemogoče zagotoviti nemoteno opravljanje prevoznih storitev. Namen seveda ni primerjati voznike avtobusov in taksijev, a iz omenjenega primera je moč razumeti, kako vladni odlok, ki bi v organizacijske težave lahko spravil večje in finančno stabilnejše sisteme, ogroža slabše organizirane taksiste.
Odgovornost za zagotavljanje ustreznega testiranja je vlada s sprejetim odlokom preložila na delodajalce ali – v večini primerov – na taksiste same. V sektorju prevladuje prekarna oblika zaposlovanja, zato se morajo samozaposleni taksisti organizirati sami.
Zahteve taksistov podpirajo v Sindikatu upokojencev Slovenije. Kot pojasnjuje njihova predsednica, Frančiška »Francka« Ćetković, je mobilnost marsikaterega starejšega državljana v veliki meri odvisna od delovanja taksi služb.
Na ministrstvu za infrastrukturo uradne izjave niso podali. Zaradi morebitnih sprememb ukrepov, do katerih bi lahko prišlo na današnji seji vlade in zasedanju strokovne posvetovalne skupine, namreč ni jasno, kakšen protokol bo v veljavi jutri. Na ministrstvu špekulirajo, da bo vlada prilagodila časovno okno testiranj in uvedla morebitne nove pogoje za zagotavljanje varnosti pri opravljanju dela taksistov. Kljub temu zagotovil, da se bodo taksisti testirali prednostno, na naše izrecno vprašanje nismo dobili.
Predsednik vlade Janez Janša se je na včerajšnji izredni seji, na kateri je državni zbor potrjeval novega zdravstvenega ministra Janeza Poklukarja, dotaknil tudi skupin, ki se testirajo periodično. Zaposleni v panogah, ki zahtevajo redno testiranje, bodo uvrščeni na prednostni seznam cepljenja, vendar še ni znano, kako visoko na seznamih cepilne strategije se bodo znašli, niti kakšna bo okvirna časovnica, ko bi ti zaposleni lahko prišli na vrsto za cepljenje.
Ker je možnost cepljenja postavljena v negotovo prihodnost, taksisti pa morajo do takrat preživeti, v sindikatu napovedujejo ustavno presojo spornega odloka. Vsa pravna sredstva bodo uporabili tudi pri izpodbijanju kazni, ki so jim jih denimo za hupanje na protestnih vožnjah spisali možje v modrem.
Pri taksistih gre tako očitno še za eno – blago rečeno – neposrečeno epizodo vladnega soočanja z epidemijo, pri čemer je namen v teoriji dober, v praksi pa je izvedba praktično nemogoča. Zaradi skrbi za javno zdravje, ki je v mnoštvu ukrepov mnogokrat arbitrarna in bi jo bilo glede na primere iz tujine moč negovati tudi na lažje izvedljive načine, namreč v končni fazi trpita tako voznik kot potnik.
Taksi je klicala Marja, z njo ga je čakal Fabjan.
Dodaj komentar
Komentiraj