14. 8. 2025 – 15.00

Mikropridobljena pedagoška izobrazba

Audio file
Vir: Lastni kolaž, Licenca: CC0 1.0
Uvajanje mikrodokazil za pridobitev pedagoško-andragoške izobrazbe

V soboto je po 30 letih v veljavo stopil novi Zakon o visokem šolstvu. Temu se bomo zagotovo globlje posvečale v prihodnje, danes pa se bomo posvetile drugemu zakonu na področju izobraževanja, in sicer Zakonu o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, krajše ZOFVI. V juniju je bila namreč sprejeta novela tega zakona, s katero je bilo uvedenih več sprememb, ki pa so v večini stopile v veljavo že pred slabim mesecem. A tu izstopa sprememba drugega odstavka 100. člena zakona. Ta ureja področje pridobivanja pedagoško-andragoške izobrazbe in kot novo možnost za njeno pridobitev uvaja mikrodokazila. Ker ta do nedavnega v Sloveniji niso imela pravne podlage, je sprememba prej omenjenega člena stopila v veljavo šele v soboto skupaj z Zakonom o visokem šolstvu. V današnji oddaji si bomo zato pogledali, kaj ta sprememba prinaša. 

 

Kaj sploh je pedagoško-andragoška izobrazba? V Sloveniji je učiteljski poklic reguliran, kar pomeni, da mora za poučevanje v šolah kandidatka izpolnjevati določene pogoje. Eden od njih je tudi pedagoško-andragoška izobrazba. To lahko pridobi na ustreznem študijskem programu druge stopnje, se pravi pedagoškem magistrskem študijskem programu. Druga možnost je, da konča nepedagoški program, za katerega velja, da kljub temu vključuje ustrezne pedagoške vsebine. Obstaja pa tudi tretja možnost za kandidatke, ki imajo ustrezno strokovno izobrazbo, a nimajo pedagoško-andragoške izobrazbe. Te jo lahko pridobijo na študijskem programu za pedagoško-andragoško izpopolnjevanje, krajše PAI. Program se trenutno izvaja na vseh treh javnih univerzah, traja eno leto in obsega 60 kreditnih točk. 

Audio file
7. 12. 2023 – 17.00
Zakaj, kdaj in kako bomo mikrodokazovale svoje znanje

Po novem je k tem trem možnostim dodana še četrta: mikrodokazila. Zato moramo za trenutek pozornost vseeno nameniti novemu Zakonu o visokem šolstvu. Ta namreč uvaja krajša izobraževanja in usposabljanja za pridobitev mikrodokazil, ki so namenjena pridobitvi specifičnih znanj, spretnosti in kompetenc. Za današnjo oddajo sta pomembna predvsem podatka, da lahko mikrodokazila obsegajo od ene do največ devetih kreditnih točk in morajo imeti vzpostavljen sistem zagotavljanja kakovosti s samoevalvacijo, nad katerim bdi Nacionalna agencija Republike Slovenije za kakovost v visokem šolstvu, krajše NAKVIS.

Spomnimo, da je glede uvedbe mikrodokazil med postopkom priprave novega visokošolskega zakona potekala široka javna razprava. Do predloga so bili takrat kritični v Visokošolskem sindikatu Slovenije. Več v imenu sindikata pove njegov bivši predsednik Gorazd Kovačič.

IZJAVA

 

Zaradi očitne razlike med mikrodokazili in že obstoječimi možnostmi se odpre vprašanje, ali lahko mikrodokazila ustrezno zamenjajo pedagoško-andragoško izobrazbo, pridobljeno s študijskimi programi ali programi za izpopolnjevanje. Na Ministrstvu za vzgojo in izobraževanje so v odgovoru na naša vprašanja zapisali, da se mikrodokazila v tem kontekstu razumejo kot zapis pedagoških, pedagoško-andragoških oziroma specialno pedagoških učnih izidov, ki jih posameznik doseže v obsegu krajših izobraževanj in usposabljanj. Dodali so, da namen mikrodokazil ni razvrednotiti klasičnega pedagoško-andragoškega izobraževanja, temveč dopolniti ga z večjo fleksibilnostjo. 

Več o razlogih za spremembo je sredi maja povedal Minister za vzgojo in izobraževanje Vinko Logaj na 36. nujni seji Odbora za izobraževanje, znanost in mladino. Takrat je kot razlog za uvedbo mikrodokazil podal pomanjkljivo dodatno usposabljanje učiteljev in kadrovsko stisko na področju obravnave posebnih potreb. Kasneje je na seji na pomisleke poslanca SDS Tomaža Lisca glede kakovosti izobrazbe, pridobljene z mikrodokazili, odgovoril:

IZJAVA

 

Ravno pri kreditnih točkah se pojavi novo vprašanje. Pri uvajanju mikrodokazil je Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in inovacije v javnosti večkrat zagotovilo, da ta ne bodo nadomeščala študijskih programov in da so namenjena le pridobivanju specifičnih kompetenc. A iz razlike v kreditnih točkah v primeru pedagoško-andragoške izobrazbe lahko sklepamo, da primerljive izobrazbe ne bo mogoče pridobiti z zgolj enim mikrodokazilom. Za pojasnila smo se obrnili na obe ministrstvi na področju izobraževanja. Na ministrstvu za visoko šolstvo so nam odgovorili, da so sicer sodelovali pri usklajevanju predloga in da mikrodokazila ne morejo nadomestiti formalnega izobraževanja, pri katerem je pomemben celotni proces študija, ki traja več let. Dodali pa so, da je presoja o ustreznosti znanj, izkazanih s pridobljenim mikrodokazilom, na strani delodajalca. V tem primeru torej na strani Ministrstva za vzgojo in izobraževanje. Tam pa nam, kljub temu da smo jim za dodatna pojasnila glede te teme omogočili skoraj tri tedne časa, zaradi dopustov niso uspeli posredovati odgovora do konca redakcije, zato ga bomo naknadno objavili na spletu pod oddajo. 

 

Za mnenje smo se obrnili tudi na javne visokošolske zavode, ki bi lahko v prihodnosti izvajali programe za pridobitev mikrodokazil. Po mnenju Univerze na Primorskem ureditev sicer sledi načelom, ki so bila določena pri uvajanju mikrodokazil, a menijo, da ta ne morejo ustrezno zamenjati programa za izpopolnjevanje. Več nam je povedala prorektorica Tina Štemberger.

IZJAVA

 

Kot smo slišali v izjavi, regulacija učiteljskega poklica prinaša tudi dodatne zahteve za izobrazbo na tem področju. Tako so za pedagoške študijske programe in programe za izpopolnjevanje z akti določene nekatere obvezne vsebine. Med zahtevane vsebine v obeh primerih spada tudi pedagoška praksa v obsegu vsaj 15 kreditnih točk. Spomnimo, da je to več kot največji dovoljeni obseg kreditnih točk za posamezno mikrodokazilo. Vsebino pedagoških programov določa minister za izobraževanje v skladu z mnenjem pristojnega strokovnega sveta. Ministrstvo smo vprašali, ali so že pridobili potrebna strokovna mnenja glede sestave mikrodokazil. Tudi teh pojasnil nam niso uspeli posredovati do konca redakcije, zato jih bomo objavili naknadno.

 

Na Univerzi v Mariboru, so v odgovoru na podobno vprašanje zapisali, da v primeru izobraževanja za delo učitelja ne gre za mikro znanja, pač pa zaključen sklop znanj in kompetenc s področja pedagoško-andragoških vsebin v minimalnem obsegu 60 kreditnih točk. Zato bo po njihovem mnenju zelo težko zagotoviti takšno izpopolnjevanje v okviru krajših izobraževanj za podelitev mikrodokazil. Bodo pa še naprej ta znanja ponujali s programi za izpopolnjevanje, ki predstavljajo zaokroženo celoto. Poudarili so, da že sedaj slušateljem v ustreznem obsegu priznajo znanja in kompetence, če so jih pridobili izven konteksta formalnega izobraževanja. Za konec so dodali, da je bilo po njihovem mnenju končno stališče pri uvajanju mikrodokazil jasno, in sicer da ta v nobeni obliki in vsebini ne morejo nadomeščati katerihkoli delov katerihkoli visokošolskih študijskih programov, ki še naprej ostajajo celoviti v svoji obliki in vsebini. 

 

Z Univerze v Ljubljani nam odgovorov zaradi dopustov od prejšnjega ponedeljka niso uspeli posredovati do konca redakcije, zato jih bomo naknadno objavili pod oddajo na spletu. Odzvali pa so se z ljubljanske Filozofske fakultete, na kateri izvajajo program za izpopolnjevanje. Sredi junija so pozvali rektorat Univerze v Ljubljani, da poskusi doseči umik spremembe člena, ki uvaja mikrodokazila. Stališča fakultete je povzel njen prodekan Sašo Jerše. 

IZJAVA

 

Svoje mnenje o spremembi je podal tudi Kovačič, ki je sicer zaposlen kot docent na Filozofski fakulteti.

IZJAVA

V nadaljevanju je o kakovosti takšne izobrazbe dodal še:

IZJAVA

 

Tu se lahko vprašamo, zakaj se niso institucije na spremembo odzvale že prej. Zdi se namreč, da za spremembo, ki uvaja mikrodokazila kot možnost pridobitve pedagoško-andragoške izobrazbe sploh niso vedele. V predlogu novele zakona, ki je bila maja lani poslana v javno obravnavo, ni točke, ki bi uvajala mikrodokazila. Ta se v javno dostopnem predlogu novele prvič pojavijo šele po njenem sprejetju na vladi sredi februarja, a jih ministrstvo v javni objavi takrat ni omenilo. Od vseh treh sogovornikov smo izvedeli, da so za spremembo izvedeli iz medijev. Prvi članek, v katerem smo zasledili mikrodokazila v kontekstu novele zakona, je konec maja objavila Slovenska tiskovna agencija. Tega so nato povzeli tudi ostali večji mediji, saj je takrat zakon ravno prestal drugo obravnavo v Državnem zboru. Ko je junija Filozofska fakulteta pozvala ljubljansko univerzo, naj doseže umik člena, je bil zakon že v tretjem branju, torej tik pred sprejetjem.

 

K vidnosti spremembe zagotovo ni pripomoglo niti to, da je bila novela zakona sprejeta približno mesec pred novim Zakonom o visokem šolstvu. Tako zakon ob sprejemu novele še ni prestal druge obravnave v Državnem zboru, kar pomeni, da bi lahko bil še spremenjen. Na to, da je takšno sprejemanje rešitev brez ustrezne pravne podlage neskladno z načeli pravne varnosti, je v začetku maja v svojem mnenju opozorila tudi Zakonodajno-pravna služba Državnega zbora. V njem so zapisali, da se s tem ne zagotavlja preglednosti in celovitosti pravnega reda, zato bi takšna rešitev terjala sprejemanje obeh zakonov skupaj.

 

Kaj točno bodo prinesla mikrodokazila na področju pedagoške izobrazbe, torej še ni znano, saj bo treba počakati na navodila ministrstva. A dejstvo je, da se ministrstvo pri uvedbi ni uskladilo s potencialnimi izvajalci programov, zato zna biti dogajanje na tem področju še zelo zanimivo. In to kljub temu da sprememba obsega le sedemnajst besed.

 

 

 


Za namene natančnosti in transparentnosti objavljamo celoten odziv Univerze v Mariboru prejet 31. 7. 2025.

Učiteljski poklic je specifika, saj gre za študij, ki je nacionalno reguliran in mora vsebovati tudi specialna znanja s področja psihologije, pedagogike, splošne in predmetne didaktike, vključno s praktičnim izobraževanjem. Študentje pedagoških študijskih programov takšna znanja in kompetence pridobijo skozi svoj študijski program, pri posameznikih, ki želijo opravljati poklic učitelja, pa niso zaključili študija s področja izobraževanja učiteljev, pa gre za specifiko, saj si morajo ti za opravljanje poklica učitelja manjkajoča znanja pridobiti. Ker ne gre za mikro znanja, pač pa zaključen sklop znanj in kompetenc s področja pedagoško-andragoških vsebin v obsegu minimalno 60 ECTS, bo zelo težko zagotoviti takšno izpopolnjevanje v okviru krajših izobraževanj za podelitev mikrodokazil in jih bomo na Univerzi v Mariboru še naprej ponujali s študijskimi programi za izpopolnjevanje, ki pomenijo zaokroženo izobraževanje na področju izobraževanja učiteljev. Seveda pa se lahko diplomanti tako nepedagoških kot pedagoških študijskih programov skozi krajša izobraževanja za podelitev mikrodokazil do-izobrazijo za posamezna specialna znanja ali specifike, ki jih kaže posamezne okoliščine v izobraževalnih zavodih ali pri drugih zaposlovalcih.

Dodatno bi radi izpostavili, da slušatelji, ki zaključijo študijski program za izpopolnjevanje Pedagoško-andragoško izpopolnjevanje, dobijo javno veljavno listino, ki jim omogoča delo na področju vzgoje in izobraževanja. Seveda pa skozi mehanizem priznavanja posameznih kompetenc že sedaj slušateljem priznamo obveznosti v ustreznem obsegu, če so znanja in kompetence pridobili izven konteksta formalnega izobraževanja. Ker je delo na področju vzgoje in izobraževanja kompleksno, potrebujejo posamezniki za opravljanje učiteljskega poklica različna znanja, sposobnosti in tudi spretnosti,  je pomembno, da si pridobijo po obsegu in kvaliteti ustrezno znanje. V delovni skupini za pripravo zakonodaje je bila glede mikro dokazil izvedena obsežna razprava predvsem z namenom ustreznega razumevanja in umeščanja mikro dokazil v izobraževalni proces. Končno stališče je bilo jasno. Mikro dokazila ne morejo v nobeni obliki in vsebini nadomeščati katerikoli del katerihkoli visokošolskih študijskih programov (pridobljenih znanj in spretnosti), ki še naprej ostajajo celoviti v svoji obliki in vsebini. Tako so mikro dokazila namenjena izključno različnim oblikam vseživljenjskega učenja ali pridobivanja specifičnih znanj zunaj izobraževanja v okviru rednih študijskih programov.
 


Dodatna pojasnila Ministrstva za vzgojo in izobraževanje prejeta 25. 8. 2025.


1. Iz zapisnika 240. seje Strokovnega sveta Republike Slovenije za splošno izobraževanje je razvidno, da je na seji državna sekretarka Janja Zupančič sveto predstavila novosti. V zapisniku je navedeno, citiram: "Člani so glede mikrodokazil vprašali, zakaj so ta omejena zgolj na pridobivanje pedagoško-andragoškega izobraževanja (PAI) in socialno pedagoških znanj. Ob tem so znova poudarili pomen zagotavljanja kakovosti poučevanja. Mikrodokazila so opredelili kot nov potencialni mehanizem ali instrument, ki bi moral biti vključen v sistem zagotavljanja kakovosti, pri čemer so pozvali k premišljenemu načrtovanju njihove uporabe. Pojasnjeno je bilo, da mikrodokazila na ravni EU javno niso natančno opredeljena, da jih na ministrstvu zelo pozorno spremljajo in še niso vključena v zakonodajo, kar bo potrebno storiti ob njihovi uporabi in so zato tudi na tem področju aktivnosti še v začetni fazi." Iz navedenega je razvidno, da je svet spremembo podpiral. Ali ste s svetom opravili tudi druge pogovore glede spremembe? Če da, ali so takrat svetniki izrazili kakšne pomisleke glede spremembe 100. člena zakona?

 

Strokovni svet RS za splošno izobraževanje v postopku sprejemanja sprememb in dopolnitev ZOFVI sodeluje kot deležnik, zato je bil na 240. seji seznanjen s predlogi sprememb in dopolnitev ZOFVI ter povabljen k razpravi, kot je to običajno v postopku priprave tovrstnega predloga ter jasno razvidno iz zapisnika 240. seje Strokovnega sveta RS za splošno izobraževanje, ki je javno dostopen.

 

2. Ali ste v okviru priprave spremembe člena opravili pogovore tudi s Svetom Republike Slovenije za visoko šolstvo in Nacionalno agencijo Republike Slovenije za kakovost v visokem šolstvu (NAKVIS)? Če da, ali so predstavniki omenjenih organov izrazili pomisleke glede predloga? Ali ste med pripravo predloga opravili pogovore s predstavniki visokošolskih zavodov? Če da, ali so zavodi izrazili zanimanje za uvajanje krajših izobraževanj in usposabljanj za pridobitev mikrodokazila za pridobitev ustrezne pedagoško-andragoške izobrazbe?


100. člen ZOFVI ni bil spremenjen, temveč dopolnjen. Dopolnitev vključuje še eno, četrto možnost pridobitve pedagoško-andragoške izobrazbe in se v tem delu v celoti sklicuje na zakon, ki ureja visoko šolstvo, tako kot so tudi ostali trije načini pridobitve pedagoško-andragoške izobrazbe povezani s področjem visokega šolstva. Glede na to svetujemo, da se z vprašanji o mnenjih Sveta RS za visoko šolstvo, NAKVIS in visokošolskih zavodov v skladu s svojimi pristojnostmi, obrnete na Ministrstvo visoko šolstvo, znanost in inovacije, ki je pripravilo predlog zakona, ki podrobneje ureja mikrodokazila na ravni visokega šolstva. V postopku medresorskega usklajevanja omenjeno ministrstvo ni imelo pripomb.

 

3. V odgovoru ste zapisali, citiram: “izobrazbo strokovnih delavcev, v primerih, ko to določa zakon, pa tudi stopnjo izobrazbe, določi minister v skladu z znanji izvajalcev, ki jih s posebnim delom izobraževalnih programov določi pristojni strokovni svet, oziroma v skladu z znanji izvajalcev javnoveljavnih programov, ki jih sprejme pristojni strokovni svet.” Če pravilno razumem, je v tem primeru za določitev programov pristojen Strokovni svet Republike Slovenije za splošno izobraževanje. Ali to drži?


Za javnoveljavne programe iz sedmega odstavka 92. člena ZOFVI so pristojni strokovni sveti v skladu z ZOFVI, torej Strokovni svet RS za splošno izobraževanje, Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje ter Strokovni svet RS za izobraževanje odraslih. Javnoveljavni programi v skladu z ZOFVI pa nimajo neposredne povezave s krajšimi izobraževanji in usposabljanji za pridobitev mikrodokazila iz 100. člena ZOFVI, saj so ta v celoti vezana na določila zakona, ki ureja visoko šolstvo, in so kot taka v pristojnosti NAKVIS ter visokošolskih zavodov.

 

4. Danes, v petek, 25. 7. 2025 je bil nov Zakon o visokem šolstvu, objavljen v Uradnem listu Republike Slovenije, torej bo stopil v veljavo čez 15. dni. S tem dnem bo v veljavo stopil tudi spremenjen 100. člen ZOFVI. Zanima me, kakšna je okvirna časovnica uvajanja alternativne poti za pridobitev pedagoško-andragoške izobrazbe po krajšem izobraževanju in usposabljanju za pridobitev mikrodokazila?


Svetujemo, da to vprašanje naslovite na visokošolske zavode in NAKVIS, dinamika oblikovanja in priprave tovrstnih predlogov, procedure v okviru še ne določenega postoka akreditacije tovrstnih krajših izobraževanji in usposabljanj je namreč v njihovi pristojnosti.

 

5. Ali ste na ministrstvu že pridobili mnenje pristojnega strokovnega sveta oz. drugih relevantnih organov, v katerem bi bile podrobneje definirane zahteve za pridobitev pedagoško-andragoške izobrazbe po krajšem izobraževanju in usposabljanju za pridobitev mikrodokazila? Če da, vas prosim, da podrobneje opišete zahtevane kompetence, ki bi jih moral doseči kandidat s strokovno izobrazbo za pridobitev pedagoško-andragoške izobrazbe po tej poti in okvirni obseg celotnega izobraževanja (v ECTS).


Obseg in vsebina kompetenc, ki jih mora imeti strokovni delavec na področju vzgoje in izobraževanja, da dobi ustrezno pedagoško-andragoško izobrazbo, ostajata nespremenjena. Z dopolnitvijo 100. člena ZOFVI je le vzpostavljena pravna podlaga za četrti način pridobitve ustrezne pedagoško-andragoške izobrazbe.

 

6. Če zahteve za pridobitev pedagoško-andragoške izobrazbe po krajšem izobraževanju in usposabljanju za pridobitev mikrodokazila še niso znane, me zanima, ali lahko potrdite, ali ovržete vsaj to, da bo za njeno pridobitev potrebnih več mikrodokazil?


Obseg pedagoško-andragoške izobrazbe trenutno ostaja nespremenjen. Ne glede na način pridobitve ustrezne pedagoško-andragoške izobrazbe mora ta za strokovne delavce na področju vzgoje in izobraževanja obsegati najmanj 60 kreditnih točk po ECTS, izjema so predavatelji višjih strokovnih šol in učitelji v izobraževalnih programih za odrasle, ki imajo lahko pridobljeno tudi pedagoško-andragoško izobrazbo v obsegu najmanj 30 kreditnih točk po ECTS.
 
 

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

Napovedi