Ženska ženski kaj?

13. 3. 2020 - 7.05

V današnjem ZbritOFFu razčlenjujemo članek s prvimi ključnimi besedami evolucijska psihologija treh avtoric o, pazi zdaj to, ženskih strateških obrambah proti istospolni agresiji s primeri iz mode. Kako gredo skupaj evolucija, psihologija in oblačila oziroma zakaj ne gredo, je tema, primerna za kak daljši komentar, članek pa naslavlja to temo takole.

Razikav o istospolni ženski agresiji menda ni veliko in šele nedavno so se raziskovalke in raziskovalci lotili te teme, vendar so v tem kratkem času že ugotovili, da je medosebna agresivnost strateška in uspešna. Iz tega skočimo na paritveno tekmovalnost, kjer so pomembne rivalke seksualno permisivne ali privlačne ženske, proti katerim je v večji meri usmerjeno istospolno nasilje. Privlačne seveda za moške, da ne bo pomote. Iz tega sledi preskok v oblačenje, kjer so ženske bolj agresivne do provokativno oblečenih žensk v primerjavi z ženskami, ki so oblečene skromno. Kaj to točno pomeni in kako problematično je naslavljati generalizirane ženske, ko mislimo specifično bele heteroseksualne ženske iz ZDA, je druga zgodba.

Vprašanje raziskave se je tako glasilo: se ženske zavedajo, da z oblačili, ki razkrivajo telo, in lastno fizično privlačnostjo tvegajo istospolno agresivnost? Dalje pa še: Kako se strateško soočajo z istospolno viktimizacijo? Zaenkrat zveni kot victim blaming, ampak empirični znanstveni članek je vendarle znanstven članek, objavljen v znanstveni reviji. Kako se je tega lotila omenjena raziskava in kakšni so bili rezultati?

Avtorice so si zastavile štiri eksperimente. V prvem so udeleženke poročale, kako bi se neka oseba odzvala, ko bi na prijateljski zmenek v Starbucksu prek aplikacije za prijatelje prišla neznana ženska. Med tremi izjemno bednimi ponujenimi izbirami so rezultati pokazali, da bi se na pomanjkljivo oblečeno suhico odzvale bolj agresivno kot na bolj oblečeno suhico. V drugem eksperimentu so udeleženke z voščenkami narisale na silhueto ženskega telesa, kaj bi imele oblečeno v različnih primerih. Za strokovno druženje so izbrale oblačila, ki so pokrivala več telesa kot za raznospolno druženje.

V tretjem so izbrale dva outfita za dogodek z istospolnimi ali raznospolnimi udeleženkami. Udeleženke so tudi same ocenile, kako druge ženske doživljajo njihovo lastno fizično privlačnost. Rezultati tega eksperimenta kažejo, da ženske, ki se označujejo za bolj fizično privlačne, izbirajo bolj skromna oblačila, ko so prisotne samo ženske, ne glede na kontekst. V četrtem eksperimentu so sodelovale ženske, ki so dvakrat obkljukale, da so biološke ženske in bile mlajše od 45 let. Ocenile so lastno privlačnost in navedle, kako bi se oblekle glede na določen scenarij. Rezultati so pokazali, da ženske, ki ocenjujejo, da so bolj privlačne, raje oblečejo bolj skromna oblačila na prvem srečanju s potencialno prijateljico in obratno.

Raziskovalke na podlagi rezultatov tukaj pavšalno obnovljene raziskave sklepajo, da se ženske zavestno oblačijo. Več kot to bi bilo problematično povzeti po članku, sploh glede na nedorečen vzorec, nedorečene kulturne koordinate prostora in generalizirano žensko, ki je bela, heteroseksualna in tako naprej in tako naprej. Otroci, ne verjemite vsemu, kar preberete na internetu, tudi če se kaže kot znanstven članek.

VIR: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1948550619882028