17. 10. 2016 – 7.05

Šimpanzi v šoli

Audio file

… odrasle šimpanzinje učijo mladiče …

Šimpanzinje iz Goualougškega trikotnika v Republiki Kongo svojim mladičem podelijo orodja iz debel zelišč, oblikovana v ščetkaste končnice za lovljenje termitov. Uporabljajo celo dve različni vrsti orodij za nadzemne in podzemne termitnjake.

Družbeno učenje omogoča prenos znanj, ki predstavljajo prilagoditve za živali. Poznamo več oblik učenja od drugih, to so na primer imitacija ali oponašanje vedenj, emulacija ali oponašanje cilja vedenja in tudi neposredno učenje. Prvi dve vedenji opazimo pri veliko živalih, učenje v ožjem pomenu besede pa se v živalskem svetu pojavlja bolj redko.

V predstavljeni raziskavi so navedene tri zahteve za učenje: vedenje se pripeti naivnemu oziroma nevednemu učencu ali učenki, vedenje je potrošno za učitelja in vedenje spodbudi učenje pri prejemniku ali prejemnici. Vedenja, ki po teh kriterijih sodijo v učenje, so v preteklosti že odkrili pri surikatih, mravljah in pri ptičih iz rodu Turdoides.

Zaradi kompleksnosti orodij za lovljenje termitov so raziskovalci in raziskovalka predvideli, da morda pri šimpanzih prihaja do učenja. Če to drži, mora biti vedenje potrošno za šimpanzinje, saj bi se slednje v primeru učenja mladičev hranile manj pogosto. Nasprotno pa bi se prejemniki, torej šimpanzji mladiči, hranili več, saj so od šimpanzinj prejeli orodje in ga začeli uporabljati sami.

Raziskovalke in raziskovalci so se s skrivno nameščenimi kamerami lotili opazovanja šimpanzov in zbrali 224 ur posnetkov. Na posnetkih so opazili 96 prenosov orodja med odraslimi šimpanzinjami in njihovimi potomkami ali potomci. Vsi prenosi orodij so se zgodili med biološkimi sorodniki. Šimpanzinje so v nekaterih primerih imele pri sebi dodatna orodja ali pa so že uporabljeno orodje prelomile po dolžini in ga delile s svojo potomko ali potomcem. V omenjenih primerih je to omililo razliko v hranjenju šimpanzinje. V takšnih primerih so se hranile enako pogosto pred in po prenosu orodja mladičem.

Običajno, ko pa šimpanzinje niso imele dodatnega orodja, so se po prenosu orodja hranile manj. Prejem izdelanega orodja pa je bil uporaben za mladiče, saj so se slednji hranili več. V tem primeru je imelo učenje neposredno prednost za učence, saj je povečalo njihovo uporabo orodij in hranjenje s termiti.

Učenje je tako kljub temu, da je na kratki čas morda potratno za odrasle šimpanzinje, uporabno za njihove potomce. Ravno mladiči se tako po prejemu orodja hranijo več in dobijo več energije za rast in razvoj.

Termite vam je za zajtrk postregla Zarja.

Aktualno-politične oznake

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.