Svetleče pritlikave sipe

12. 3. 2021 - 7.05

V današnjem Znanstvenem Britoffu poročamo o raziskavi, nedavno objavljeni v znanstveni reviji mBio. Raziskovalna skupina je namreč odkrila povezavo med posebno molekulo ter sožitjem med havajskimi pritlikavimi sipami in bioluminiscentnimi bakterijami v njihovem svetlobnem organu.

Havajske pritlikave sipe so plenilke, ki lovijo ponoči. Uspešnejši lov jim omogoča svetleči organ na spodnji strani telesa, zaradi katerega so težje vidne plenilcem in plenu. Sipo namreč osvetli ravno toliko, da je dovolj svetla v primerjavi z lunino svetlobo, hkrati pa nima sence. Za sipino bioluminiscenco so odgovorne določene vrste bakterije Vibrio fischeri, ki tvorijo biofilm na notranji površini sipinega svetlobnega organa.

Zaradi predhodnih raziskav sožitja med tema dvema organizmoma je raziskovalna skupina že poznala gene, ki kontrolirajo oblikovanje biofilma. Ker pa niso poznali snovi, ki se ob tem sproščajo, so pripravili gensko spremenjeni sev bakterije Vibrio fischeri s povečano sposobnostjo tvorbe biofilma in sev enake bakterije s slabšo sposobnostjo tvorbe biofilma. Za primerjavo rezultatov so uporabili tudi divji tip bakterije. Bakterije so inokulirali na agarozno gojišče in v sipin svetlobni organ, nato pa so spremljali sproščanje metabolitov s slikovno masno spektrometrijo.

Opazili so, da so bakterije z izboljšano zmožnostjo tvorbe biofilma uspešnejše pri kolonizaciji sipinega svetlobnega organa. Pri teh bakterijah so opazili tudi močno sproščanje spojine ciklohistidilprolin-3 oziroma cHP-3. Spojino so zaznali tudi pri divjem tipu bakterije, vendar v manjših koncentracijah. Zanimalo jih je tudi, kako na bakterije vpliva cHP-3, če jo umetno dodajo bakterijski kulturi. Izkazalo se je, da tudi v tem primeru Vibrio fischeri sveti močneje. Molekula cHP-3 ima torej pomembno vlogo pri tvorbi biofilma in bioluminiscenci, zato znanstveniki in znanstvenice sklepajo, da sta pri Vibrio fischeri to močno povezana procesa. Raziskovalna skupina je napovedala, da se bo lotila tudi preučevanja biosinteze in mehanizmov delovanja cHP-3.

S havajsko pritlikavo sipo in njenimi bakterijami je zaplavala Dora.