29. 7. 2023 – 20.00

Houston Rap

Audio file

This is for all the pistol-packas ...

Pregled rap scene, ki se je v Houstonu in njegovi okolici razvila v 90. letih...



Seznam predvajanja:
1. Geto Boys - My Mind Playing Tricks On Me (prod. Scarface)
2. Geto Boys - Mind of A Lunatic (prod. Doug King)
3. Scarface - No Tears (prod. Scarface & N.O. Joe)
4. Bushwick Bill - Ever So Clear (prod. James Smith & John Bido)
5. Geto Boys - Damn It Feels Good To Be A Gangsta (prod. John Bido)
6. K-Rino - Ultimate Flow (prod. K-Rino)
7. K-Rino - Illusions (prod. Dope-E)
8. Ganksta NIP - Psycho (prod. Triple Six & Egypt E)
9. Ganksta NIP - Fuck You ft. K-Rino, Dope-E & Point Blank (prod. Ganksta NIP)
10. Point Blank - Wreckless ft. K-Rino (prod. Point Blank)
11. Klondike - Ghetto Baby (prod. Klondike Kat & Icy Hott)
12. DJ Screw - Pimp Tha Pen ft. Lil Keke (prod. DJ Screw)
13. DJ Screw - Sailin’ Da South ft. E.S.G. (prod. DJ Screw)
14. Fat Pat - So Real ft. Mike D & Lil Keke (prod. DJ Screw)
15. Big Moe - City Of Syrup ft. Tyte Eyes & Z-Ro (prod. DJ Screw)
16. DJ Screw - My Mind Went Blank (prod. DJ Screw)
17. DJ Screw - Cloverland ft. Botany Boys (prod. DJ Screw)
18. DJ Screw - The Game Goes On ft. Z-Ro & K-Rino (prod. DJ Screw)
19. UGK - Front, Back & Side to Side ft. Smoke D (prod. Pimp C)
20. UGK - One Day ft. Ronnie Spencer & Mr. 3-2 (prod. Pimp C)
21. Mike Jones - Still Tippin' ft. Slim Thug & Paul Wall (prod. DJ Michael Watts & Salih Williams)

Komadi v podlagah:
1. DJ Screw - Mind Playing Tricks On Me (Geto Boys Remix) (prod. DJ Screw)
2. Ganksta NIP - Rough Brothers From South Park ft. Point Blank, K-Rino & Dope-E (prod. Triple Six & Egypt E)
3. DJ Screw - June 27 Freestyle ft. K-Luv, Haircut Joe, Big Pokey, Yungstar, Key-C, D-Mo, Bird & Big Moe (prod. DJ Screw)
4. DJ Screw - Tell Me Something Good (UGK Remix) (prod. DJ Screw)
____________________________________________________________

Podlaga: DJ Screw - Mind Playing Tricks On Me (Geto Boys Remix) (prod. DJ Screw)
 

Audio file
20. 3. 2021 – 20.00
Trap pred trapom – 1. del: začetniki in člani najpomembnejšega kolektiva

Pozdravljeni v oddaji DJ grafiti, v kateri po dolgem času zopet plujemo po raperskih scenah, ki so se v devetdesetih letih razvile na ameriškem jugu. Da bi prešli starošolsko rapersko delitev na vzhodno in zahodno obalo, ki sta obe svoj čas uživali velik komercialni uspeh, smo v preteklosti že predelali dogajanje v Memfisu in sodobnejšo trap glasbo, ki se je napajala iz tamkajšnjih izvajalcev, in s tem osvetlili nekaj nezasluženo pozabljenih in spregledanih imen hiphop glasbe. Nocoj s podobnimi ambicijami potujemo še južneje, in sicer v Houston, Teksas, kjer se je v devetdesetih letih razvila prav posebna raperska struja s specifičnimi lokalnimi značilnostmi, ki so ravno tako pomagale oblikovati sodobno rapersko in trapersko dogajanje. 

Houston je največje mesto znotraj zvezne države Teksas, ki je bilo zaradi skrajno južne lege točno na sredini Združenih držav Amerike, sredi teksaških pustinj, precej odrezano od aktualnega raperskega dogajanja. S tem pa je bilo odrezano tudi od borbe med vzhodno in zahodno obalo, ki sta svoj sound uspešno izvažali na radio in komercialne lestvice. Pri uveljavljanju na glasbenem trgu izvajalcem iz Houstona niso pomagali tudi razni stereotipi, ki so Teksas označevali zgolj kot zahojeno rdečevratno zvezno državo, polno kmetavzarjev in glasbenikov, ki sceni ne morejo nič prispevati.

A jezna črnska mladež, ki se je v Houstonu počutila spregledano in zapostavljeno, ni dolgo ostala popolnoma ignorirana, temveč je s svojim talentom v zgodnjih devetdesetih letih počasi začela zahtevati pozornost, ki si jo je zaslužila. Že leta 1986 je začela v Houstonu delovati založba Rap-A-Lot Records, ki je v začetku devetdesetih doživela preboj v mainstream s skupino Geto Boys. Sprva je šlo za neuspešno grupo raperjev, ki je svoj temačnejši sound in nato publiko našla šele takrat, ko so originalne člane za mikrofoni zamenjali pljuvači Scarface, Willie D in Bushwick Bill. V zgolj treh letih so izdali tri ikonične plate, naslovljene Grip It! On That Other Level, The Geto Boys in We Can’t Be Stopped, in z njimi Houston na zemljevidu začrtali kot pomembno mesto razvijajoče se ameriške rap scene.  

V prvem glasbenem delu bomo tako poslušali nekaj prvih in izstopajočih komadov grupe Geto Boys. Poleg klasičnega gangsterskega popisovanja uličnega življenja in nasilja, ki občasno že meji na horrorcore, jih zaznamujeta tudi osebnostna in eksistencialna tematika, ki sta izrazitejši od sicer tedaj značilnih za rap glasbo. 

1. Geto Boys - My Mind Playing Tricks On Me (prod. Scarface)
2. Geto Boys - Mind of A Lunatic (prod. Doug King)
3. Scarface - No Tears (prod. Scarface & N.O. Joe)
4. Bushwick Bill - Ever So Clear (prod. James Smith & John Bido)
5. Geto Boys - Damn It Feels Good To Be A Gangsta (prod. John Bido)

Podlaga: Ganksta NIP - Rough Brothers From South Park ft. Point Blank, K-Rino & Dope-E (prod. Triple Six & Egypt E)
Ko je skupini Geto Boys kljub majhni medijski izpostavljenosti uspel preboj v širšo javnost in si je nabrala spoštovanja vredno število poslušalcev ter prodanih plošč, je slava lokalnih MC-jev tudi preostale rimoklepače spodbudila k večji produktivnosti. Ena najpomembnejših in najplodovitejših klik, s katero so sodelovali tudi Geto Boys, pa se je imenovala South Park Coalition.

South Park Coalition ali krajše SPC so si ime nadeli po predelu Houstona, imenovanem South Park. Gre pravzaprav za geto, ki je bil kot četrt za bele Američane srednjega razreda ustvarjen kmalu po drugi svetovni vojni. Okrog leta 1960 novozgrajena avtocesta je s povečanim prometom povzročila, da so idilično ameriško predmestno četrt beli prebivalci kmalu začeli masovno zapuščati. Ko so jo do konca sedemdesetih let praktično v celoti zapustili in je tam nato živela samo še črnska populacija, je lokalna oblast prenehala vlagati v razvoj in vzdrževanje četrti in tako prepustila, da se je območje popolnoma getoiziralo, na ulicah South Parka pa sta se razpasla kriminal in nasilje.

Na teh istih ulicah je leta 1986 vzklila skupina South Park Coalition, ki sta jo ustvarila raperja K-Rino in Ganksta NIP. SPC so absurdno nasilnost besedil Geto Boysov privedli do še večjih ekstremov. Popolnoma so se potopili v gangsta rap in horrorcore estetiko popisovanja njihovega vsakdana, ki so ga pogosto zaznamovali, predvsem v besedilih Ganksta NIPa, tudi ideološki sklici na črnsko Islamsko nacijo. Zaradi izrazite lirične eksplicitnosti so se popolnoma distancirali od mainstreama in glasbenih založb in zato popolnoma posvojili DIY princip ustvarjanja in distribuiranja glasbe. V sledečem glasbenem naboru bomo slišali le delček najpomembnejših izvajalcev kolektiva SPC, ki je od začetka delovanja do danes izdal prek sto albumov in mikstejpov.

6. K-Rino - Ultimate Flow (prod. K-Rino)
7. K-Rino - Illusions (prod. Dope-E)
8. Ganksta NIP - Psycho (prod. Triple Six & Egypt E)
9. Ganksta NIP - Fuck You ft. K-Rino, Dope-E & Point Blank (prod. Ganksta NIP)
10. Point Blank - Wreckless ft. K-Rino (prod. Point Blank)
11. Klondike - Ghetto Baby (prod. Klondike Kat & Icy Hott)

Podlaga 3: DJ Screw - June 27 Freestyle ft. K-Luv, Haircut Joe, Big Pokey, Yungstar, Key-C, D-Mo, Bird & Big Moe (prod. DJ Screw)
Smo na polovici oddaje DJ grafiti in končno bomo spoznali najpomembnejše in najvplivnejše ime houstonske rap scene. To ime je Robert Earl Davis Jr. oziroma DJ Screw, ki si je nadimek prislužil že v najstniških letih, še preden je postal inovator chopped and screwed tehnike miksanja plat. Z didžejanjem se je ukvarjal od mladih let, natančneje od svojega dvanajstega leta, ob tem pa se je učil tudi igranja klavirja. Privlačilo ga je vse od funka, soula, rocka in klasične glasbe, hiphop in didžejanje pa sta ga popolnoma obsedla po tem, ko si je leta 1984 ogledal breakdance film Breakin'. Začel se je igrati z materinimi gramofoni, eksperimentirati in delati celo svojo lastno avdio opremo ter zbirati plate. Tiste plošče, ki mu niso bile všeč, je zavrgel, še pred tem pa jih je z vijakom popraskal in si tako prislužil svoj nadimek – DJ Screw. 

Po selitvi v Houston je kmalu opustil šolanje in načel kariero didžeja po lokalnih prizoriščih; začel pa je razvijati tudi tehniko chopped and screwed miksanja, ki ga je naredila povsem unikatnega. Gre za metodo didžejanja plošč, pri kateri je vrtenje vinilke popolnoma upočasnjeno, z uporabo dveh ali več gramofonov predvajamo isto ali pa celo tudi drugo plato ob istem času, s čimer se ustvari učinek psihedeličnosti, eteričnosti ali pa – mogoče najbolje rečeno - zadrogiranosti. Učinek tehnike chopped and screwed so zato pogosto primerjali z efekti kajenja trave ali pa še raje s pitjem leana, vijolične mehurčkaste pijače, mešanice sodavice in sirupa proti kašlju s kodeinom, ki je opiat. Lean, ki je skozi desetletja postal prepoznaven element hiphop scene in se razširil po vsej Ameriki in širše, je bil sprva avtohton ravno Houstonu, korenine njegovega nastanka pa segajo v šestdeseta leta med houstonske blues glasbenike. Tako zvani purple drank ali syrup je igral veliko vlogo v houstonski rap glasbi. Skorajda ni bilo snemanja v studiu, na katerem se ne bi kadilo zeleno in pilo vijolično. 

V podobni ležerni atmosferi so potekala tudi snemanja v studiu DJ Screwja, ki je do okoli leta 1993 v Houstonu med raperji postal že precej iskan producent. Nekaj let pred tem je sam ustanovil tudi svojo kliko rimoklepačev, s katerimi je pogosto sodeloval, imenovala pa se je Screwed Up Click. Skupaj so snemali in freestylali čez podlage tudi po več dni zapored, ne da bi sploh zapuščali studio, in tako razvili najinovativnejši in najbolj unikaten houstonski chopped and screwed sound, ki ga bomo slišali v prihajajočem glasbenem delu. Podlagam DJ Screwja bodo na predvajanih komadih svoj glas posodili nekateri najbolj izstopajočih emsijev. Med njimi so E.S.G., Lil Keke, Big Moe, Fat Pat, Z-Ro, pa tudi K-Rino iz skupine SPC. Grupo Screwed Up Click je sestavljalo še precej več pljuvačev, nikoli pa niso zares dosegli večjega komercialnega uspeha. Tudi Screw je zavrnil vsakršno ponudbo, ki jo je prejel od večjih glasbenih založb, in se raje odločil za povsem neodvisen princip ustvarjanja glasbe, v vseh aspektih precej podoben načinu produkcije, distribuiranja in promoviranja, kot je bil značilen za memfiško rap sceno.

Audio file
8. 5. 2021 – 20.00
Phonk – najglasnejši potomec Memfis rapa

DJ Screw je bil izredno plodovit producent. V času svojega življenja je izdal skoraj tristo mikstejpov in nekaj albumov, sproduciral ter zmiksal je nepregledno število komadov. Preminil je leta 2000 pri zgolj devetindvajsetih letih, najverjetneje zaradi dolgoletne zlorabe kodeina, ki ga je užival z leanom. Podobno usodo je doživelo veliko število njegovih pajdašev iz Screwed Up klike in houstonskih raperjev vobče. Kljub sorazmerno kratkemu, zgolj desetletnemu ustvarjanju je DJ Screw pustil močan pečat na hiphop sceni, njegov vpliv pa je v zadnjem desetletju morda večji kot kadarkoli prej. Njegovo tehniko chopped and screwed miksanja najdemo v žanrih, kot so phonk, cloud rap, vaporwave, witchhouse in tudi v drugih zvrsteh, zahvale in poklone DJ Screwju pa zasledimo tako v podtalju pri izvajalcih, kot je SpaceGhostPurrp, kot tudi v totalnem komercialnem mainstreamu pri glasbenikih, kot so Travis Scott, Solange ali Beyonce.

12. DJ Screw - Pimp Tha Pen ft. Lil Keke (prod. DJ Screw)
13. DJ Screw - Sailin’ Da South ft. E.S.G. (prod. DJ Screw)
14. Fat Pat - So Real ft. Mike D & Lil Keke (prod. DJ Screw)
15. Big Moe - City Of Syrup ft. Tyte Eyes & Z-Ro (prod. DJ Screw)
16. DJ Screw - My Mind Went Blank (prod. DJ Screw)
17. DJ Screw - Cloverland ft. Botany Boys (prod. DJ Screw)
18. DJ Screw - The Game Goes On ft. Z-Ro & K-Rino (prod. DJ Screw)

Podlaga 4: DJ Screw - Tell Me Something Good (UGK Remix) (prod. DJ Screw)
Na koncu oddaje DJ grafiti se v zadnjem segmentu posvečamo še nekaterim komercialno uspešnejšim houstonskim rap aktom in sceni, ki je v poznih devetdesetih in dvatisočih zrasla neposredno iz ustvarjanja DJ Screwja in njegove klike.

Sprva bomo slišali dva hitiča dvojca Underground Kingz, krajše UGK, ki sta ga sestavljala še živeči in produktivni Bun B ter preminuli Pimp C, ki je tako kot Screw leta 2007 umrl zaradi posledic uživanja leana. Duo je pogosto sodeloval s Screwjem, pa tudi z memfiškimi izvajalci, kot so Three 6 Mafia, in je verjetno eden najuspešnejših in najbolj prepoznavnih teksaških raperskih aktov, ki sicer izhaja iz Port Arthurja, mesta, sosednjega Houstonu.

Oddajo bo zaključil komad izpod rok vplivnega DJ-ja Michaela "5000" Wattsa. Watts je za zgled vzel Screwjevo chopped and screwed tehniko miksanja in unikaten sound iz južnega Houstona preselil tudi v njegov severni predel. Za ta namen je leta 1997 ob boku producenta OG Ron C-ja osnoval kliko in založbo Swishahouse, ki je kasneje, v poznih devetdesetih in dvatisočih, porodila znana houstonska imena, kot so Slim Thug, Paul Wall in Mike Jones.

19. UGK - Front, Back & Side to Side ft. Smoke D (prod. Pimp C)
20. UGK - One Day ft. Ronnie Spencer & Mr. 3-2 (prod. Pimp C)
21. Mike Jones - Still Tippin' ft. Slim Thug & Paul Wall (prod. DJ Michael Watts & Salih Williams)

Kraj dogajanja

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.