O Sajsi MC po nastopu v Kinu Šiška

Mnenje, kolumna ali komentar
23. 10. 2017 - 17.30

* foto: Kaja Brezočnik/Kino Šiška

 

Na četrtek pred desetimi dnevi je Sajsi MC četrtič nastopala v Ljubljani. V primerjavi z zadnjim obiskom leta 2014 je ohlapno trenirko tokrat zamenjala s precej tesnim, črno-srebrnim korzetom. Oblečene je imela mrežaste nogavice, obuta pa je bila v čevlje z desetcentimetrsko peto. Pred tremi leti je na oder Menze pri koritu stopila precej sproščeno, u izi, kot da je vstopila v dnevno sobo svojih prijateljev. Tokrat ji je oder predstavljal nič drugega kot catwalk. Počasni, dolgi koraki. Pregled celotnega občinstva. Nekaj vdihov in nato uro in pol šopanja brez prestanka.

Kot vse našteto se je spremenila tudi njena glasba. Besedila so ostala v gabaritih opisovanja srbskega oziroma beograjskega vsakdana. V njeni liriki še vedno bivata posameznica in posameznik, povprečna prebivalka oziroma povprečni prebivalec Republike Srbije. Stoična množica, ohromljena od bogastva supermarketov, digitalnih televizijskih slik in predimenzioniranih reklamnih panojev. Seveda iz njenih pesmi ni ušla, temveč se je v njih bolj kot kadarkoli prej ugnezdila hohštaplerska punca, dvajset in nekaj letnica, s starši univerzitetnimi profesorji, ki vsak mesec spodobno polnijo družinski proračun. Da lahko hči hara po beograjskih nočnih ulicah, obiskuje diskoteke, si naroči martini ali dva in drži ves svet v svojih rokah.

Kritika družbe, ki je za Sajsi tako zelo značilna, nikakor ne izgublja na svoji moči. Morebiti ji kdaj le zmanjka kakšna nova izvirna beseda ali dve. Njena glasba je bila pred tremi leti še polna svetlobe, spodoben pop z elementi hiphopa, seveda, kajti ne pozabimo, Sajsi ni pevačica, ona je raperka. Danes se aranžmaji skladb vse bolj nagibajo v trap vode - za glasbo sicer še vedno skrbi BKO -, močnejši, temačnejši ritmi, razrezani in masivni, se ovijajo okoli stolpov besed. No, spodobnega popa je okoli njene glasbe še vedno obilo.

Pred tremi leti je v Menzi na Metelkovi Sajsi opazovala gruča sedemdesetih obiskovalk in obiskovalcev. Gledali so jo malce začudeno, nekateri so ostali odprtih ust, drugi so se preprosto zabavali. Skoraj nihče ni poznal besedil. Tokrat je bilo občinstva stotnija in še nekaj. Vendar je bila slika precej drugačna. Skoraj kompletna množica je plesala z njo, muvala skozi pokrajine internacionaliziranega šentflorjanstva, in kar je največja sprememba – navdušene oboževalke in malo bolj zadržani oboževalci so vse pesmi poznali na pamet. Od prve do zadnje besede.

Dejstvo je, da je Sajsi pri nas predvsem nepoznana. Dejstvo je tudi, da je v vodah hiphopa prezrta, zaničevana in bogokletna. Posvečeno brezsramno meče v kloake. No, kakorkoli, Sajsi je v prvi vrsti besedni trust. Pretanjena opazovalka današnjega sveta z zavedanjem le-tega tudi globoko nazaj v devetdeseta leta. Marsikaj je okusila, marsikaj je morala prežvečiti. In na lastnih izkušnjah ter iz sebe za svoja sporočila uporablja in kaže s prstom nase. Ne na sosedo, na politike, na določene medijske zvezde, ampak direktno nase. To je največja odlika Sajsi MC. In verjetno bi se s takim delovanjem, če smo iskreni, moralo strinjati kar nekaj slovenskih raperjev, ki prevečkrat zapadejo v moraliziranje, razvlečeno razlaganje problemov, v smiljenje samemu sebi in pridiganje. Ko poslušam določene stihoklepce z rodne grude, bi si, če jih ne bi poznal, večkrat mislil, da gre za navadne duhovnike na prižnici.

Pri Sajsi točno in vedno vem, kje sem. Gledam naravnost u jedinog papa koji pravi papanikolau test.* Svojo podporo feminističnemu gibanju v Srbiji in LGBTQ skupnosti venomer jasno izraža tako z nastopi na koncertih, na raznih tovrstnih festivalih, okroglih mizah kot seveda tudi v svojih v pesmih. Velikokrat tudi z gledišča določene skupine ljudi, proti kateri so naperjeni njeni verzi. Pesem Antifa kućke** je bila zaradi jasne in neposredne poetike denimo napačno razumljena in so jo za svojo vzeli nekateri pripadniki srbskih nacionalističnih skupin. Pač ... vsi ne znajo brati med vrsticami.

Neposrednost in jasne besede so njen medij, s katerim nagovarja svoj, vedno samosvoj, vedno širši in vedno bolj prepoznaven svet. »Nadrkano hodanje / gazim limenke red bulla / izlazim sa zurke / u stilu - ja fensi, ti nula.«

 

* PAP test je zanesljiv in občutljiv test, s katerim odkrivamo spremembe na sluznici materničnega vratu. Odvzem in pregled celic v brisu materničnega vratu se imenuje po grškem zdravniku Georgu Papanicolaouu, pravimo mu tudi »test po Papanicolaouu« ali na kratko test PAP.

** Antifa kuzle

 

Komentar na glasbo je pripravil Dejan Koban

Avtorji: 

facebook twitter rss

 

Podprite kakovostne radijske vsebine tudi v koronski dobi, kliknite na

 

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.