Lee Scratch Perry & Mad Professor
Gala Hala (Letni vrt), 10. 4. 2018
Pretekli torek je ekipa Gala Hale na Letnem vrtu gostila pionirski dub dvojec Mad Professorja in Leeja Scratch Perryja, ki sodelujeta že od konca osemdesetih let prejšnjega stoletja. A njune glasbene poti kot poti dveh posameznikov sežejo še precej dlje nazaj v glasbeno zgodovino.
Danes dvainosemdesetletni jamajški glasbenik Lee Scratch Perry je začel ustvarjati konec petdesetih let prejšnjega stoletja. Začel je kot prodajalec plošč in kasneje prevzemal vse pomembnejše vloge za Studio One, producentsko hišo, ki je sodelovala s tako zvenečimi glasbenimi imeni, kot so The Skatallites ali Bob Marley And The Wailers, če omenimo le nekaj največjih. V tem času je Perry za založbo Studio One posnel približno trideset pesmi. Po burnih konfliktih, kakršne smo kasneje sledili tudi v njegovih drugih produkcijskih sodelovanjih, je konec šestdesetih ustanovil lastno založbo Upsetter Records in nadaljeval s samosvojo, inovativno produkcijsko prakso. Z edinstvenim zvokom je prepričal glasbeni svet tako na Jamajki kot v Združenem kraljestvu in Združenih državah ter tako prispeval k tlakovnju samih začetkov in osnov reggaeja in duba. Po tem, ko mu je zgorel vrtni studio oziroma ga je sam zažgal, je v osemdesetih pričel sodelovati z Neilom Fraserjem aka Mad Profesorjem. Fraser je s tehniško-producentsko kariero začel že zelo zgodaj. Pri rosnih šestih letih je namreč reševal človeka, ki je bil zaprt v radijskem sprejemniku. Ko tam notri ni našel nikogar, je moral sprejemnik sestaviti nazaj in bodoči elektrotehnik ter mešalec zvoka je bil rojen. Mad Professor danes šteje dobrih šestdeset let. Rodil se je v Gvajani, se s trinajstimi leti preselil v London in tam začel kariero serviserja električnih aparatov. Kasneje pa je kot Mad Professor sodeloval denimo tudi z imeni kot sta Massive Attack ali Sade.
Obe producentski starosti sta tako vplivali na več različnih generacij glasbenikov in sodobnih popularnih glasb. Lee Scratch je sredi sedemdesetih produciral prve pesmi benda The Clash ter se kasneje v devetdesetih pojavil kot vokalist na albumu zasedbe Beastie Boys. Njuno zvočno-produkcijsko inovatorstvo je pomagalo ustoličiti reggae-dub in vplivalo na različne žanre skozi različna obdobja. V svojem času sta bila tista, ki sta glasbo držala v koraku z razvojem tehnologije in jo z le-to tudi nadgradila.
In ja. Torkov večer na Letnem odru Gala Hale nam je torej postregel s tako pomembnima glasbenima gostoma. Za uvod v epohalni koncert so nas spremili jamajški ritmi lokalnega izbiralca glasbenih viž. Pred oder, pod mili nebesni svod se je nagnetlo dobro število ljubiteljev sodobnejšega karibskega glasbenega izročila. S prihodom zvezd večera se je publika spontano premaknila tik pred oder in se prepustila bogati izbiri in spretni manipulaciji zvokov in ritmov Mad Professorja ter čarobni, ritualni igri glavnega in edinega mojstra mikrofona in koncertne ceremonije gospoda Leeja Scratch Perryja. Dedek in pradedek sodobne elektronske glasbe sta večji del nastopa delovala zelo usklajeno. Z nagovori publiki je Lee Scratch uspel združiti utrip pred in na odru. Zbrana publika se je hitro odzivala in pokazala tudi poznavalske manire. Da je temu tako, se gre verjetno zahvaliti tudi različnim domačim institucijam, ki ljubljansko in slovensko dub-reggae občestvo redno zalagajo z dogodki v okviru Dub Club in Dub Lab večerov na Metelkovi ali oddaji Riddim Operator, ki domuje na domači frekvenci vašega, našega najljubšega Radia Študent, pa še komu drugemu skozi leta in leta.
Čeprav je bil nastop legend rahlo okrnjen, primerno letom obeh gospodov, ki skupaj štejeta skoraj stoletje in pol, je torkov dogodek dosegel enega prvih viškov letošnje sezone koncertov na odprtih odrih ter si po markantnosti in vzdušju zaslužil najvišjo oceno.
Dodaj komentar
Komentiraj