25. 3. 2020 – 9.05

V opomin: Manu Dibango 1933–2020

Audio file

V Parizu je včeraj, v torek, 24. marca 2020, za posledicami okužbe z novim koronavirusom v svojem 87. letu umrl legendarni kamerunski saksofonist Manu Dibango. Leta 1933 rojeni Dibango je za sabo pustil bogato in pisano zapuščino, s katero je zadolžil afriško in globalno glasbeno sceno. Ljudje ga nemara najbolj poznajo po komadu Soul Makossa, ki ga je napisal leta 1972. Skladbo je sicer Dibango izvirno objavil kot B-stran singla s kamerunsko himno, s katero je počastil nogometno tekmovanje Afriški pokal narodov, ki je potekalo v njegovi domovini.

A ko je znani DJ David Mancuso skladbo odkril in jo začel redno vrteti v klubu The Loft, je postala zelo priljubljena in iskana. Komad pa je nato doživel svojo najbrž nepričakovano veliko renesanso desetletje pozneje, ko sta Michael Jackson in producent Quincy Jones posemplala del prepoznavnega napeva in ga uporabila v pesmi Wanna Be Startin' Somethin' z megapopularnega albuma Thriller. Dibango ni bil naveden kot avtor in je Jacksona tožil, kasneje pa je prišlo do zunajsodne poravnave. Komad Soul Makossa so kasneje semplali še številni drugi ustvarjalci, od razvpitega Kanyeja Westa prek benda A Tribe Called Quest do Rihanne.

Dibango se je v glasbeni svet odpravil leta 1948 kot petnajstletnik, ko je iz Kameruna prišel v Francijo, kjer je študiral saksofon in klavir. Pozneje se je preselil v Belgijo, kjer je med drugim snemal s kongovsko zasedbo Africa Jazz pod vodstvom Josepha Kabaseleja, očeta kongovske rumbe, ter nato nekaj časa živel med Brusljem in Kinšaso. Ob koncu 60. let 20. stoletja je bil spet v Parizu, ki je na koncu postal njegovo drugo domovanje, in tam soustvarjal takrat vzhajajočo afropop sceno ter med drugim sodeloval s še eno kamerunsko legendo, Francisom Bebeyem. Po uspehu komada Soul Makossa je prišel v New York, kjer je nekaj let igral s slovito latino zasedbo Fania All Stars.

Tudi v poznejšem glasbenem življenju se je kamerunski glasbenik loteval raznovrstnih slogov, od raziskovanja črnskih duhovnih pesmi prek vključevanja rapanja do igranja kubanskih standardov z zasedbo Quarteto Patria ter občasnega preigravanja jazzovskih balad. V ospredju sta bila vedno njegov topel in liričen, a tudi hipnotičen zven saksofona ter mehki baržunasti vokal. O njegovi magični odrski prezenci smo se pri nas lahko prepričali leta 2004, ko je nastopil na novogoriškem Gong Festu; kot član Dibangove zasedbe je takrat nastopil tudi priznani kongovski pianist Ray Lema

 

Bogati Dibangovi zapuščini boste sicer lahko na Radiu Študent prisluhnili tudi v soboto, 4. aprila, v oddaji DJ Grafiti ...

Avtorji del

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.