Alameda: Spectra Volume 1
Brutality Garden, 2022
Kdo bi si mislil, da bo poljski kolektiv Alameda leta 2022 tamkajšnjo alternativno glasbeno sceno tako presenetil s svojo šesto studijsko ploščo Spectra Volume 1. Kolektiv je izšel iz sprva solističnega ustvarjanja vsestranskega glasbenika Jakuba »Kube« Ziołeka. Leta 2012 je Ziołek pod imenom Stara Rzeka izdal prvi, dvanajstminutni komad na splitu z enim od svojih številnih projektov, bendom T'ien Lai, oba pa sta dejavna še danes, čeprav je Stara Rzeka že okrnjen projekt v zaustavitvi. Pred desetimi leti je bil to odskočni projekt, v katerem je Ziołek že ustvarjal zametke, ki so se na vsakem od albumov Alamede razvili v vedno drugačno, a prepoznavno glasbeno entiteto.
Skupna točka vseh Ziołekovih glasbenih udejstvovanj je predvsem ljubezen do glasbe, narave in tehnologije. Njegovo navduševanje nad tehnološkimi napredki ga je pri študiju filozofije vodilo v zaključno delo o filozofiji tehnologije, za katero pravi, da je na Poljskem spregledana veja razmišljanja o razvoju v sodobnem svetu. Njegov pristop k obravnavani temi je prav gotovo vplival tudi na način ustvarjanja glasbe – vseskozi je namreč preizkušal raznolike žanre in njihove zamejitve. Že od samega začetka je to pomenilo raziskovanje elektronskega zvoka, a vedno ob spremljavi in pogosto tudi prevladi električne oziroma akustične kitare.
Po prvih samostojnih poskusih je leta 2013 zbral manjšo ekipo pod imenom Alameda 3, prvenec tričlanskega kolektiva pa je, kot vsi naslednji albumi z izjemo zadnjega, izšel pri poljski založbi Instant Classic, ki je med drugim poskrbela za izid albumov zasedb ARRM in Lonker See. Z obema bendoma Alameda pogosto deli zelo slično psihedelično vzdušje – ponavljajoče se, hipnotične glasbene stavke, ki jih člani vseh treh zasedb z vsakim obratom razvijajo in dopolnjujejo z novimi inštrumenti oziroma zvočnimi orodji. Na prvencu Późne królestwo oziroma Pozno kraljestvo je Ziołekovo solistično prepletanje elektronike in kitarskega drona preraslo v bolj zamejene, pretehtane pesemske strukture, ki so se izraziteje udejanjile na plošči Czarna woda leta 2018. Alameda je takrat za trenutek postala štiričlanski projekt in ostreje zaobjela krautrockersko in metalsko kitarsko ekspresijo, dve struji, ki sta zaznamovali Ziołeka od otroštva naprej, ter folk – pravzaprav tih, ponekod pa tudi jasneje prisoten element vseh plošč kolektiva Alameda.
Metal je poleg jazza in rapa ena najeminentnejših in tudi najpomembnejših glasbenih zvrsti na Poljskem in to dejstvo ni obšlo niti Alamede. Če je na plošči Czarna woda metal vendarle ostajal nekoliko ukalupljen v bolj rockovskih strukturah in melodijah, je na kakšni drugi plošči na trenutke izbruhnil v izrazito surovi blackmetalski obliki. Po drugi strani pa je Ziołek s sogodbeniki preizkušal tudi bolj potopitvene, ritualistične, ponekod zelo umirjene ambientalne oblike kitarsko-elektronske glasbe. Izraziteje denimo leta 2017 na plošči The Luminous Guitar Craft of Alameda Duo, katere naslov sam po sebi pove, da je po inkarnaciji tria leta 2013 in prvi reinkarnaciji v obliki kvinteta leta 2015 kolektiv zavzel še formo dvojca. Plošča, ki je plod sodelovanja med Ziołekom in Mikołajem Zielińskim, je poleg aktualne plošče Spectra Volume 1 najbolj oddaljena od preostalih plošč kolektiva, kitarista pa sta se na njej osredotočila na umetnost akustične kitare in navdih črpala iz grške tradicionalne glasbe in kitarskega brenkljanja oziroma tako imenovane ameriške primitivne kitare.
Če bi sledili bendovi ustaljeni praksi poimenovanja kolektiva po številu prisotnih članov v danem ustvarjalnem trenutku, bi se sedanja zasedba pravzaprav imenovala Alameda 5. Pod tem imenom je kolektiv oziroma Alameda Organisation, kot se glasi krovno poimenovanje delovanja zasedbe, v obliki kvinteta izdal dve plošči, leta 2015 ploščo Duch tornada in leta 2019 album Eurodrome, ki je glasbenike skupaj s predhodno inkarnacijo v obliki kvarteta Alameda 4 na plošči Czarna woda izstrelil med prepoznavnejše zasedbe poljske glasbene alternative. Multiinštrumentalist Jakub Ziołek je podobno kot Artur Rumiński iz zasedb ARRM in Furia postal sinonim za eminenco poljskega podzemlja, ki velja za izrazito raznovrstno sceno, zlasti kar zadeva žanre in prehajanja med raznolikimi bendi. A Ziołek je pred izidom aktualne plošče naznanil prehod z na kitari utemeljenega ustvarjanja na elektroniko. Ob tem so bili glasbeniki deležni nekaj pomislekov, a ko je plošča izšla, se je izkazalo, da bi utegnila biti Spectra Volume 1 pravzaprav Alamedino najboljše glasbeno delo doslej.
Spectra Volume 1 je šesta plošča kolektiva Alameda Organisation, tretja plošča kolektiva Alameda 5, kvinteta vedno drugačne postave, in prva plošča Alamede, kolektiva, kot si ga je Jakub Ziołek zamislil za današnji čas. Zvočno je bend polno zaobjel latinskoameriško in afriško glasbeno tradicijo, predvsem zvrst batida, ritem podredil radostnejšemu plesu kot na predhodnih ploščah kvinteta, odvrgel melanholično ogrinjalo in ustvaril glasbo, ki je izrazito organska, tekoča, neprekinjena – glasbo, ki poživi duha. Odmik od dosedanjega ustvarjanja Alamede se je izrazil tudi v novi založbi Brutality Garden, ki jo je ustanovil prav Ziołek. Utemeljil jo je na popolnoma drugačnih zvočnih oblikah od tistih, ki jim je sledil v preteklosti. Osnova zanje je namreč elektronika, čeprav so v prvem letu delovanja pri založbi izšle tudi plošče, ki bi jih lahko uvrstili v jazz ali krautrock. Plošča Spectra Volume 1, ki jo je ustanovitelj založbe pripravil s skoraj isto ekipo kot zadnji album kvinteta Alameda 5, Eurodrome, pa je vendarle malo drugačna od preostalih na založbi. Ni namreč ne krautrock ne jazz, obenem pa tudi kitara ne izostane popolnoma.
Kljub temu da so se glasbeniki za aktualno ploščo tako rekoč odrekli kitaram, jo lahko slišimo na prvem singlu s plošče, drugem komadu echo•atom, drugod pa ritem, ki je sedaj v veliki meri sinkopiran, še vedno nežno dopolnjuje zvok bas kitare. Zasedba se je znašla v novem svetu, na novi založbi, v novih žanrih, ohranila štiri od petih članov iz leta 2019, pri čemer se jim je pridružil novi basist, ohranila pa je tudi vzdušje, ki pelje poslušalca v trans, podobno kot mnogi njihovi predhodni komadi z vseh inkarnacij kolektiva. Preteklo kitarsko vnemo, ki bi jo lahko vzporejali s solo udejstvovanjem Gašperja Letonje, značilni melos poljske metalske in tudi krautrockerske evforije bendove štiričlanske postave in psihedelično druženje, podobno tistemu že omenjenih rojakov ARRM in Lonker See, je bend preobrazil, prelil in pripeljal do elektronskega zanosa, ki preveva denimo zasedbo Etceteral. Vendar s to razliko, da se je Alameda raztegnila v izrazito bolj klubsko okolje, kar se je, kot pravi nezlomljivi atom Alamede, Jakub Ziołek, lahko začelo porajati zgolj v petčlanski postavi, ki je odprla prostor in čas za natančno produkcijsko delo z zvokom in daljši snemalni proces, obenem pa tudi izzvala glasbo, ki pride najbolj do izraza prav v živi izvedbi, po ekstatičnosti katere je kolektiv Alameda znan že iz preteklosti. Po desetih letih glasbovanja je alternativno glasbeno sceno na Poljskem tako prijetno presenetilo še eno posebno ugnetenje tamkajšnjega duha, a tokrat brez dvoma s povsem novo, res svežo, zanje neznačilno plesno evforično džunglo.
Alameda 4 – Czarna woda (2018)
Alameda 5 – Dr Narco (2019)
Alameda 5 – Spectra (2015)
Dodaj komentar
Komentiraj