15. 8. 2025 – 18.00

Igor Božanić: Žega

Audio file
Vir: Naslovnica
Ekstra žalostnike

Pop Depresija/Popoff, 2025

 

Žega pomeni huda vročina, in v vročih poletnih dneh si nam ni treba predstavljati letargičnosti, ki jo prizadeja našemu telesu in umu. V tem kontekstu je poimenovan drugi album kantavtorja, tokrat v prvi vrsti pevca, Igorja Božanića, ki pa se mu je pridružil multiinštrumentalist Pavle Popov. Album večinoma sestavljajo tradicionalne bosanske pesmi, v trenutnem geopolitičnem kontekstu pa seveda govorimo o Republiki Srbski, kot sta namignila že pravoslavna priimka obeh banjaluških izvajalcev. 

Vir: Naslovnica
12. 5. 2021 – 19.00
Moderno naličje sevdaha

Glasbe se je prijela oznaka »sevdah noir«, ki s počasnimi ritmi in zategnjenimi molovskimi melodijami vzbuja težko atmosfero ter melanholične občutke, ki se pasejo v deželi, kakršna je Bosna. Kot je zapisoval Ivo Andrić, je to sicer lepa, a neusmiljena in nerodovitna pokrajina, kamor se po kratkem vročem poletju uleže siva megla in njen vlažen mraz, od katerega se že tako čemerni ljudje še bolj potegnejo vase in vklopijo v rjavo-siv pejsaž. V še bolj nesrečnem spletu geopolitike pa se v teh nedostopnih krajih ves čas menjavajo in izrinjajo oblasti s svojimi gospodarskimi interesi: od rimsko-grške, slovanske, turške, avstrijske, komunistične in liberalno-vseevropske ter med trdoglavimi ljudmi puščajo sledi svoje kulture in svojih nazorov. Toda kot v sto let starih romanih se luknjaste ceste še vedno vsako leto popravijo, da jih vsako jesen spet odnese hudournik. Tako zastaja čas in rojeva apatijo, v kateri tli brezčasna oblika ljudske pesmi sevdah ali sevdalinka s svojo trpečo romantično platjo, ki se kaže v liriki. Zvočno se v osnovi sprehajamo po spletu orientalizma – s svojim predzadnjim poltonom v harmonični molovski lestvici ali pa četrttoni – in staroslovanskega ter zgodnjekrščanskega/bizantinskega izročila. Igor in Pavle pa pridodata še jazzovske in sodobne zvenske elemente s klarinetom, kitaro in sintetizatorjem. 

Ker naj bi bile sevdalinke večinoma ženske pesmi, so odpete v tenorju, ki ga lahko primerjamo recimo s popularnim Božem Vrećom. Inštrumenti v nižjem registru se najraje mrmrajoče vlečejo za vokalom. Na trenutke sicer izstopijo s krajšo pasažo, kot recimo v avtorski skladbi Umij me, more ali pa Djevojka se suncu zamjerilaLe Snijeg pade na behar, na voće nas z asimetričnim ritmom kola nekoliko dvigne iz otopelosti, sicer pa se prepuščamo nežnim žalostnikam, ki jih le v izbranih trenutkih v dušo še dodatno vtisne mojstrsko dvoglasje. Če si sproti prevedemo mnoge turcizme, lahko razvozlamo spretne starodavne pesnitve, ki so vedno okusno kratke in mnogokrat razkrijejo kakšen nauk o človeški naravi skozi slikovito pripoved, recimo Zmaj prileti s Bosne na DunavuNa albumu pa ne najdemo samo progresivnih zvenskih prijemov. Moj Behare se denimo razvije v bolero in je tudi ena od izstopajočih skladb albuma. Behar je cvet drevesa in pomlad je v deželi, polni sadnega drevja, menda tudi najlepši letni čas – skladba je brez kiča ustvarjena po splošnem okusu in albumu naslika tudi edino veselo noto. 

Album Žega je prijetno melanholičen izraz glasbene zapuščine prostora, ki ga sicer minimalistično, a učinkovito zaznamujejo tudi sodobni prijemi skladanja. Ostane zvest prvotnim izvedbam, a se jim ne pusti ukalupiti. Resda se zaključi z odnosom do trpeče dežele v avtorski skladbi Bosna, ki je in ni slavospev in bi lahko bolj odstopala od forme sevdalinke. Potem bi album opredelili za ščepec eksperimentalnega, a bi izgubil nekaj svojega čara. Spodobi se in pravično je, primerno in zveličavno, da so sodobni prijemi ostali do konca nežni.

 

Leto izdaje
Avtorji del
Institucije

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Dodaj komentar

Komentiraj

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.

Napovedi