Sahareya: Improvised Colors
samozaložba, 2022
Že pred pandemijo se je po ljubljanskih barčkih in koncertnih prizoriščih šušljalo, da Sarah Al Saleh oziroma Sahareya pripravlja glasbeni material, ki ga snema v nedavno izginulem Urban Roofu. Po letih čakanja in že teaserskih živih nastopih smo leta 2022 končno uslišali prvi zaključeni izdelek, naslovljen Improvised Colors.
Predstavitev ustvarjalke smo slišali v več intervjujih na naši frekvenci, zato na kratko. Sahareya je ljubljanska plesalka, vokalistka in MC-jevka sirsko-hrvaških korenin. V svet umetnosti je najprej vstopila kot plesalka, potem je za osebni arhiv pisala poezijo, kasneje pa je začela repati in pisati pesmi, pri čemer so ji bila vrata do okolja, nasičenega z ustvarjalnostjo, ves čas priprta zaradi bližine z bratom Sunnyjem oziroma DJ SunnySunom, prominentnim hiphop producentom in DJ-jem, ki je produciral obravnavani album. Z njim je tudi začela ustvarjati kot MC-jevka in vokalistka. Takšen projekt bi zlahka zapadel v bolj zajebantske vode in temeljil predvsem na poigravanju z beati in flowom, vendar sta ga vzela nadvse resno, počasi in premišljeno. Že pred izidom albuma smo lahko obiskali nastop Sahareye pred mestno hišo v Ljubljani in na Festivalu Tresk leta 2021, kjer sta njeni izvežbanost in profesionalnost pokazali, da Sahareya z muziko misli resno.
Prvenec Improvised Colors sestavljajo mnoge dvojnosti. Album je že strukturno razdeljen na pol. Prvi štirje komadi so lahkotnejši in svetlejši, nadaljnji štirje pa udarnejši, temačnejši, agresivnejši. Pri tem prerezu lahko prepoznamo tudi spremembo v produkciji. Začetek albuma namreč pokaže zvestobo SunnySuna boom bap old school tradiciji in spomni na njegovo kratko izdajo Sunstrumental, Vol 2., premazano s plastmi sodobnejših elektronskih efektov in trapovskimi elementi. V drugi polovici albuma sicer še vedno izhaja iz devetdesetih, vendar iz nišnih žanrov footworka in juka, ki sta v našem okolju manj raziskovana. Meša ju z basovskimi odvodi elektronske glasbe, s čimer se je poigraval že na EP-ju Moonshift iz leta 2020. Sahareya pa nadaljuje tradicijo repanja in petja, ki ju je popularizirala Lauryn Hill, in nadaljuje v stilu udarnega repanja ter bolj melodičnih popoidnih refrenov, ki jih najdemo pri sodobnicah, kot je Little Simz. Tukaj pride do izraza sodelovanje mlajše in starejše hiphop generacije, ki iščeta samosvoje ravnovesje v prepletu glasbenih vplivov. Produkcija je tako barvita in sodobna, drugačna od tega, kar bi običajno pričakovali od SunnySuna, seveda pa k temu prispevata tudi Sahareyin vokal in njen kreativni input.
Footwork je na tem albumu odlično vezje med Sahareyo in Sunnyjem in je najbolj opazen v komadu A.R.T. Sahareya govori o svojem umetniškem izrazu, o tem, kakšno vlogo ima zanjo umetnost, ko denimo pravi »same mind different structures« in »is there art in your soul«. V tem komadu zaradi izrazito plesnih ritmov footworka – na kar namiguje že ime žanra – združuje svoj primarni umetniški izraz – ples, z glasbo. Na živih nastopih ali pa denimo na videoserialki Ment Session se prepletanje njenih umetniških izrazov zlije v popolno spojino. Nastopi kot celostna performerka, pri kateri ne moremo ločiti glasbe in giba.
Poleg omenjene dvojnosti zvočnih aranžmajev in atmosfere se tudi tehnika giblje med strukturiranim in improviziranim. Nekateri komadi namreč temeljijo na songwriterskem pristopu, nekateri na freestyle improvizaciji, nekateri pa na mešanici obojega. Vsebinsko prehaja med introspektivo in komentarjem. V komadu Shut You Down, v katerega vpeljuje vplive arabske glasbe in jezika, podaja vsebino, ki se giblje med osebno izkušnjo in političnim nezadovoljstvom. Komentira kulturno apropriacijo arabske kulture, vojno v Siriji, zavzemanje lastnega prostora in zvestobo svoji poziciji, kar podaja s primerno jeznim in agresivnim pristopom, značilnim za žanr, v katerem ustvarja. V tem je podobna sodobnicama M.I.A. in Little Simz, saj obe prek samoizpovedi in lastne izkušnje pripovedujeta zgodbe, ki so neposredno povezane z družbeno-politično situacijo. Pri Sahareyi je to manj opazno, a vseeno prisotno v komadih Shut You Down, Junkie in Say Your Story.
Celoten album seveda učinkuje kot predstavitveni album, ki je kljub močnemu vplivu SunnySuna še vedno Sahareyin izdelek. Izražanje lastne pozicije, introspektive, refleksije, s katero nam kaže, zakaj je tukaj in kako je prišla sem. Kam pa želi iti, je še vprašanje. Nedvomno ima eno oko ves čas uperjeno v tujino, kar kažeta uporaba angleškega jezika in produkcija, ki je v našem prostoru še razmeroma neraziskana, medtem ko nam je tak zvok bolj poznan iz Velike Britanije ali Amerike. Njene sodobnice v našem okolju se vendarle držijo bolj old school stila repanja, denimo Žena, Fraw Blanka in delno Masayah, s katerimi Sahareya tudi sodeluje. Komad YONI PWR s prvenca Fraw Blanke je dober odraz uspešnega prepletanja različnih reperskih stilov. A tudi Sahareyin stil je prispeval k raznolikosti in svežini na sceni. Poleg tega je v bendu hyperpopovskega glasbenika ZOUJ-ja, s katerim je trenutno na turneji, nastopila pa je tudi na showcase festivalih, kot je Melt pri Berlinu. Živi in ustvarja v Leipzigu in tudi ne izključuje podpisa pogodbe, če bo ta ustrezala njenim potrebam. Večletno piljenje in delo v studiu sta obrodila koherenten in zaključen izdelek, zato obstaja možnost, da se bo glasbenica ustalila nekje zunaj naših regionalnih meja. To gotovo ni projekt, ki bi obstal na mestu.
Singel Let me go:
Singel A.R.T. s serijalke @ Ment Session
Zouj ft. Sahareya - Driving with my eyes closed
Cover: Fejzo Košir
Dodaj komentar
Komentiraj