Wobbly: Monitress

Recenzija izdelka
16. 11. 2019 - 19.00

Hausu Mountain Records, 2019

 

Prebrati, da je album nekakšna simfonija iz šopka pametnih telefonov, morda ob prvem vtisu zveni nekoliko enodimenzionalno, grozi nam s suhoparno robotskostjo. Ko tej, sicer že idejno precej kompleksnejši stvaritvi dodamo alias ameriške multimedijske staroste, Wobbly, pa v nas nekaj vzdrhti.

Wobbly je alias Jona Leideckerja, predstavnika starejše scene iz kalifornijskega San Francisca – ta drhtečko po njej namreč orje že od leta 1987. Leidecker, sicer član zasedbe Negativland, je znan po svojem sodelovanju z mnogimi ustvarjalci, izmed katerih omenimo vsaj eksperimentalni dvojec Matmos, londonsko multimedijsko DJ umetnico People Like Us, legendarnega impro-muzičista Freda Fritha in švicarskega elektronskega skladatelja Dietra Moebiusa. V poplavi projektov je tako Wobbly svojo zadnjo dolgometražno solistično izdajo Wild Why povil daljnega leta 2002. Na veliko veselje zainteresirane javnosti se Leidecker po sedemnajstih letih vrača s konceptualno intrigantno, tehnično domiselno in mojstrsko izvedeno kreacijo Monitress.

Album, založen pri čikaški Housu Mountain Records, je delo za več mobilnih naprav, izmed katerih vsaka obratuje skozi aplikacijo za sledenje višini tona (pitch-tracking) in za sintetizator. Vsaki izmed naprav je poslan avdio signal, ki ga aplikacija prevede v podatke MIDI, ki nato poganjajo sintič. Kljub nezmotljivosti, ki jo radi pripisujemo naprednim tehnologijam, so aplikacije za sledenje višini tona nagnjene k napakam, kar ploščku Monitress vsekakor pomaga pri doseganju organskosti. Presenetljivost, ki jo izpostavi Wobbly, je tudi njihova sposobnost medsebojnega poslušanja; občinstvu je hitro jasno, da ne posluša sola, marveč trio, kvartet, kvintet, sekstet! Še več – z igro poslušanja Wobbly izziva prisotnost naprav, ki venomer poslušajo in na ta način preizprašuje njihovo vseprisotnost v naših življenjih. Z opisanim konceptom, kjer se te naprave med seboj pogovarjajo, celo improvizirajo, se tehnologiji doda še srhljiva, a zelo relevantna dimenzija inteligence.

Wobbly simfonijo sproži z enim samim začetnim impulzom, s svojim performansom na klaviaturah. Telefoni oziroma aplikacije se odzovejo in tisto, kar pride do nas, je do robov nasičen izdelek, ki včasih generira vzkipljivo kaotične, spet drugič presenetljivo pomirjujoče kompozicije. Album tako otvori sprva precej nežna skladba Instant Entity, ki naraste in preraste v podivjano Welcome Away, ta nato pot tlakuje ritmično nalomljeni Respectables in tako naprej ... Prelivajoča se dramaturgija skrbi za to, da nam ni nikoli dolgčas. In kako bi nam bilo! Če se sprostimo in se pustimo zapeljati utopičnemu toku, se okrog nas naslika krajina, podobna tisti iz filmske brutalke Annihilation, a vsekakor še vedno varnejša in tripu prijaznejša. Muzikalno precej zadane ustreznost naslova koralno obarvane kompozicije Medieval Refrigerator, komadu Information Free z retrofuturistično airovsko estetiko ne manjka niti delček krautrocka, za katarzični orgazem pa gotovo poskrbi naslovna desetminutna epopeja Monitress.

Simfonija iz šopka mobilnih telefonov je tako marsikaj, a enodimenzionalna zagotovo ni. Je uspešen konglomerat konceptualiziranja vrlo aktualnih družbenih vprašanj in izvajanja tehnološko deviantnih muzik. Ne uspe vedno in vsakemu kanalizirati koncepta skozi tehnologijo v koherentno razburljivost fascinacije. Prisluhnimo skrivnemu svetu, v katerem živijo telefoni, ko jih ne opazujemo.

 

Leto izdaje: 
Avtorji: 

facebook twitter rss

Prazen radio ne stoji pokonci! Podpri RŠ in omogoči produkcijo alternativnih, kritičnih in neodvisnih vsebin.

Prikaži Komentarje

Komentiraj

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • [[nid:123]] - Insert a node content
  • Samodejen prelom odstavkov in vrstic.
  • Spletni in e-mail naslovi bodo samodejno pretvorjeni v povezavo.

Z objavo komentarja potrjujete, da se strinjate s pravili komentiranja.