Gnili paradižniki na Prangerju?
Prejšnji četrtek se je v Rogaški Slatini pričel osrednji del programa 19. Festivala poezije in literarne kritike Pranger. Kritiške razprave so v Kulturnem centru Rogaška Slatina potekale vse do sobote. Pred tem je pod okriljem festivala že v maju potekala podelitev priznanj nagrajenkam in nagrajencem natečaja Mali Pranger. Sicer je bila otvoritev načrtovana s konceptualno razpravo Poezija in Jeza, ki je bila nepričakovano prestavljena na jesen.
Na letošnjem Prangerju so bili kritiški inšpekciji podvrženi pesnice in pesniki Kristina Hočevar, Neža Zajc, Nina Dragičević, Natalija Milovanović, Meta Kušar, Janez Ramoveš, Jernej Županič, Cvetka Lipuš ter Kristina Kočan. Nabor pesnikov za kritiške razprave so izbrali kritiki Denis Škofič, dr. Alen Albin Širca in Silvija Žnidar, namesto slednje je z ostalima dvema pogovore vodila Diana Pungeršič. Več o procesu izbiranja pesnikov pove Škofič.
Vsak dan je potekala po ena kritiška razprava, na kateri so bili na sramotilni steber zaporedno privezani trije izbrani pesniki. Trojezična zbirka Kristine Hočevar z naslovom Rujenje je že prvi dan spodbudila razpravo o vprašanju nacionalno predznačenega opredeljevanja posameznih poetik, Hočevar je namreč v zbirki pisala v kitajščini, slovenščini in angleščini. Razprava se je dopolnila s fokusom na zbirki Natalije Milovanović. Njena zbirka Samoumevno prepleta srbsko izrazje s sicer v slovenščini pisano poezijo, poleg tega avtoričina materinščina ni slovenščina. Kritik in profesor dr. Alen Albin Širca je zagovarjal stališče, da je vprašanje nacionalnosti pesnice že preseženo.
Izrazito buren odziv je spodbudila zbirka Neže Zajc, Brez slovesa, ki je s svojo izrazito individualizirano duhovno poetiko vidno izstopala iz siceršnjega, bolj prizemljenega nabora. Meta Kušar, ki je Neži Zajc in tovrstnemu slogu naklonjena, se je dotaknila skoraj dogmatičnega zavračanja tovrstne poezije.
Vprašanje Mete Hočevar je zaradi obilice kritiških komentarjev izzvenelo bolj ali manj v prazno, a vendar Škofič ocenjuje, da je letošnji Pranger prav zaradi izrazitejše polemičnosti oziroma živahnosti razprav uspešnejši kot njegovi predhodniki.
Podobno je Pranger doživela tudi pesnica Natalija Milovanović, ki se je festivala letos udeležila prvič.
V Rogaški Slatini je v sklopu festivala potekala tudi tradicionalna podelitev Stritarjeve nagrade za mladega kritika. Nagrado je v imenu nagrajenca Muanisa Sinanovića prevzel Dejan Koban, ki je tudi prebral slavnostni govor, v katerem Sinanović izpostavlja nujnost po ustrezni podprtosti področja literarne kritike.
Monotonost zaključne proslave je presekal nekoliko presenetljiv nagovor vodje festivala Urške P. Černe, ki se je nepričakovano navezala na Pranger v kontekstu okoljske problematike in etičnega razmisleka ob izbiri prehranjevalnih navad obiskovalcev. Natalija Milovanović sicer v zbirki Samoumevno med drugim tematizira tudi okoljsko problematiko, zato je med kritiško razpravo spodbudila tudi tovrstno debato. A vendar povod za izčrpno problematiziranje Urške Černe izhaja iz nekoliko bolj organizacijskega vidika. Za eno težavnejših točk organizacije festivala se je namreč izkazala koordinacija prehranjevalnih navad vse večjega deleža rastlinojedcev, na katerega tamkajšnje okolje po besedah Černe še ni pripravljeno.
Tudi sicer ima Pranger pri povezovanju z okoliškimi prebivalci težave, saj sedeže dvoran Kulturnega centra Rogaška Slatina zasedajo s festivalom že seznanjeni obiskovalci. Ti se kot predstavniki kritiškega ali pesniškega področja festivala udeležujejo zaradi osebnega angažmaja in poklicne nujnosti. Organizatorji se zavezujejo, da bodo v naslednjih letih izboljšali tudi ta vidik festivala.
Do 20. Prangerja je pred nami še jesenski del programa, ki obsega že omenjeno konceptualno razpravo z Urošem Prahom in Barbaro Korun. Potekala naj bi oktobra. Sledi ji mednarodna razprava o vlogi angleščine kot prevodnega jezika slovenske poezije.
Na razpravi bosta sodelovala Erica Johnson Debeljak in Jernej Županič. Koščku branja slednjega bomo prisluhnili tudi v etru.
Pred prangerjem je gnile paradižnike težkala Lara.
foto: Pranger, facebook
Dodaj komentar
Komentiraj