v mesto prihaja cirkus!
Ko govorimo o klovnih, danes razmišljamo predvsem o klovnu iz modernega cirkusa. O tako imenovanem Augustu oziroma rdečem klovnu z rdečim nosom, preveliko obutvijo, opaznimi ličili in pisano obleko. Njihova naloga je prikazovati srečevanje z vsakdanjimi aktivnostmi, ki v njihovih rokah postanejo nenavadne, ponavadi v maniri pretiravanja. Nekaj smo jih videli tudi na filmskih platnih, na primer v filmu Tisto, kar je v prenekaterih primerih povzročilo povečanje strahu pred njimi, znanega pod imenom koulrofobija. Po drugi strani so ponekod tako priljubljeni, da si je klovnovska pornografija prislužila že svoj zavihek na marsikaterem spletnem pornografskem portalu.
Karakter klovna naj bi se razvil iz lika zannija oziroma podeželskega norca iz zgodnjih dni razvoja commedie dell'arte. Natančneje, zanni je igral bistroumnega služabnika in poznavalca mnogih trikov, ki je bil hkrati razlaščeni imigrantski delavec. Še dlje v zgodovino naj bi bil zanni inspiriran s strani rustikalnega norca, karakterja, znanega iz antičnega gledališča. V angleščini se je beseda »klovn« prvič pojavila šele leta 1560 in je pomenila rustikalno, kmečko, nerodno. V tem smislu je bila beseda uporabljena tudi pri Shakespearovem Othellu.
Cirkuški klovn, kakršnega večina pozna danes, se je razvil v 19. stoletju s pomočjo Josepha Grimaldija, zaradi katerega lahko še vedno slišimo poimenovanje za klovna »Joey«. V 19. stoletju se je razvil tudi cirkus, ki je izviral iz londonske jahalne šole Philipa Astleya. Ob koncu 19. stoletja je že nastopal tudi v operi Pagliacci, kar je italijanski izraz za klovne. V 20. stoletju se je v Severni Ameriki razvil karakter potepuha, ki ga je 1914 populariziral Charlie Chaplin. Eden najbolj znanih klovnov danes je še vedno Klovn Bozo iz konca petdesetih let preteklega stoletja, ki je imel v šestdesetih tudi svojo televizijsko nacionalno oddajo na kabelski. Po njem so kasneje kopirali tudi maskoto Ronalda McDonalda.
Več o klovnih in sodobnem cirkusu pa lahko ta teden izveste na številnih dogodkih po Sloveniji v sklopu 9. mednarodnega festivala sodobne klovnade in cirkusa Klovnbuf. O klovnovstvu pri nas in o samem festivalu smo govorili s Klavdijo Zupan, producentko festivala. Kaj danes sploh pomeni biti klovn?
Izjava se nahaja v posnetku oddaje.
Med predstavami, ki jih bomo lahko videli do konca tedna, lahko vidimo tudi sicer tragičen lik Hamleta?
Izjava se nahaja v posnetku oddaje.
Dodaj komentar
Komentiraj