Črnogorske divje mačke na železnicah
Črnogorski železniški promet je ohromila stavka 85 zaposlenih podjetja Železniška infrastruktura Črne gore. Stavkajo dispéčerji vlakov, ki urejajo vozne rede, zaradi česar železniški promet po celi državi ne teče. Delavci so stavko začeli konec prejšnjega tedna, izvajajo pa jo brez podpore sindikatov, saj so delavci pogovore z njimi zavrnili. Danes so se ob osmih zjutraj začela pogajanja med predstavniki stavkajočih, sindikatov in pa uprave podjetja. Stavko je skupina zaposlenih začela, ker zahtevajo zvišanje plač in spremembe v kolektivni pogodbi. Več o razlogih za stavko pove sogovorec, neodvisni novinar Srdan Kosović.
Sogovorec izpostavlja, da je bila stavka izpeljana mimo običajnih praks uradno odobrenih stavk ključnih sektorjev, ki navadno definirajo določene pogoje, kot je minimalen obseg dela. Tokrat je skupina zaposlenih delo prekinila brez vednosti sindikatov, ki bi sicer morali predstavljati interese zaposlenih. Več pove sogovorec.
Kosović ob tem špekulira o globljih oziroma prikritih razlogih za začetek stavke delavcev v železniškem prometu.
Situacija v železniškem prometu v Črni gori pa je delavcem močno nenaklonjena, ves sektor je namreč razdrobljen in si ga delijo štiri podjetja. Kako si delijo posamezne dele sektorja, pojasni sogovorec.
K razdrobljenosti na več podjetij, ki že tako onemogoča poenoteno organiziranje, pa ne pripomore niti zgodovina odnosa med sindikati in vlado v letih med 1990 in 2020, ko je glavno besedo imela Demokratična partija socialistov. Zgodovino sindikalnega organiziranja komentira Kosović.
Stavka je po črnogorskih zakonih, kot nas opomni Kosović, nezakonita.
Delavci tako za dosego ciljev uporabijo metode, ki so izven zakona. Če se na sindikate kot vzvod moči ne morejo zanesti, morajo poseči po metodi tako imenovanih wildcat stavk, ki jih sindikati in zakoni ne odobravajo. S stavko »divjih mačk« se sicer izstopi iz okvira legalnosti, toda če okvir legalnosti ne vsebuje možnosti izboljšanja razmer za delavce, ga je treba zaobiti. Črnogorski železničarji se tega zavedajo, saj je železnica zaradi prevažanja dobrin zelo pomembna za gospodarstvo države, hkrati pa ni naključen niti čas stavke, namreč med poslednjim vrhuncem poletne turistične sezone. Več o pomenu železniškega prometa sogovorec.
Zaradi stavke je popolnoma ohromljen železniški promet širom države. Blokade prometa pa v Črni gori niso nekaj nenavadnega, v zadnjih petih letih je bilo namreč že več blokad cest in magistral, ko so prebivalci v znak protesta zabarikadirali ceste in onemogočili cestni promet. Toda zaradi same narave železnice bo imela stavka železničarjev mnogo večji vpliv kot blokade magistral. Več Kosović.
Stavkajoči so tako v položaju relativne nadmoči. Po razglasitvi stavke se je na njihovo stran postavilo več sindikatov, med drugim tudi Sindikat železniškega prevoza in pa sindikat strojnikov podjetja Montecargo. Zahteve stavkajočih se vrtijo predvsem okoli višine plač. Kosović ob tem sicer opozarja, da je bila pod prejšnjimi vladami v javnem sektorju plača sekundaren vir dohodka, ključni so bili predvsem privilegiji, ki jih je zaposlitev v javnem sektorju imela.
Kosović razglablja, ali gre po njegovem mnenju pri stavkah za nezadovoljstvo zaradi izgube privilegijev.
Pogajanja, ki so se začela danes zjutraj, so se zaključila brez razrešitve problemov. Izvršna direktorica podjetja Železniška infrastruktura Črne gore Marina Bošković je v izjavi za javnost povedala, da so predstavniki stavkajočih zavrnili ponudbo uprave, ki je obsegala »znatno« povečanje plač. Po njenih besedah so stavkajoči delavci zahtevali »nezakonit« dvig plač za 25 odstotkov. Kritiziranju stavkajočih pa se je pridružil tudi predsednik Novega sindikata podjetja Železniške infrastrukture, Miodrag Perišić, ki je dejal, da so stavkajoči zavrnili ponudbo podjetja zaradi »malenkosti«. Stavka se tako nadaljuje, podjetje pa že napoveduje, da bodo za nadomestitev stavkajočih zaposlovali nove delavce, kar bo trajalo več dni. Divje mačke so do nadaljnjega ustavile železnice.
Dodaj komentar
Komentiraj